آفتاب
وقتی ایران هراسی اوج می گیرد و رونق تولید اولویت است

هر گردشگر، یک تبلیغگر

هر گردشگر، یک تبلیغگر

تهران- ایرنا- بازاریابی گردشگری در شبکه های اجتماعی می تواند راهی برای رونق صنعت توریسم بگشاید و در این عرصه ما می توانیم از ظرفیت جهانگردهای مستقل و اینفلوئنسرهای اجتماعی در فضای مجازی جهت نشر تصویر حقیقی ایران و مردمش بهره ببریم.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در مبحث بازاریابی گردشگری، تبلیغات (Promotion) یکی از عناصر مهم محسوب می شود.
مقاصد توریستی با صرف هزینه و سرمایه گذاری می توانند گردشگران را به خود جذب کنند. دولت ها و آژانس های گردشگری عموما نقش محوری در معرفی مقاصد توریستی دارند. به طور مثال سفارتخانه ها می توانند با برنامه های گوناگون در معرفی فرهنگ کشور خودشان و مقاصد توریستی نقش ایفا کنند یا آژانس هایی گردشگری با حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری با جوامع هدف ارتباط برقرار کنند.
یکی از ضعیف ترین عملکردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص سیاستگذاری برای بازاریابی گردشگری است. در واقع این سازمان از پتانسیل های بازاریابی برای رونق گردشگری غافل است زیرا هنوز مسوولان به این نتیجه نرسیده اند که ایران را چه طور به جهانیان معرفی کنند. در صورتی که دشمنان ایران با حداکثر توان رسانه ای و تبلیغاتی دائما روی ایران هراسی مانور می دهند.
فعالان عرصه گردشگری در جهان به این باور رسیده اند که تبلیغات در گردشگری هزینه بر نیست بلکه سرمایه گذاری بلند مدتی برای تغییر افکار عمومی جهان است که می تواند در توسعه گردشگری کشوری در بلند مدت نقش اساسی داشته باشد.
چنین باوری در کشور همسایه شمال غربی ما، به باوری ثابت در تمام سیاستگذاری ها تبدیل شده است و هر قدمی را در صنعت توریسم بر پایه تبلیغات و ایجاد انگیزه جهت سفر به ترکیه بر می دارند.
استمرار و توسعه بازاریابی گردشگری و تبلیغات پی در پی در قالب های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه و جشنواره های بین المللی، تولید فیلم های سینمایی و فیلم های کوتاه یا مستند، عکس و... می تواند احساس اعتماد به مقصد گردشگری را ایجاد کند و در وهله بعدی ایجاد انگیزه برای سفر می کند. به عبارتی در این فرایند بازاریابی، یک غریبه و ناشناس نسبت به یک مقصد از این طریق به یک آشنا، مسافر و بعد مبلغ سفر به آن مقصد تبدیل می شود.
با افزایش تاثیر رسانه های اجتماعی در شکل دهی به افکار عمومی، یک مقصد گردشگری باید از رسانه های اجتماعی مثل شبکه های تلویزیونی برای نشر تصاویر زیبا و جذاب مقاصد توریستی بیشترین بهره را ببرد. به طور مثال، تبلیغات کوتاه از مقاصد گردشگری در شبکه های خبری بین المللی می تواند چشم مخاطبان را به خود خیره و برای سفر ایجاد انگیزه کند.
حال اگر مسوولان سازمان میراث فرهنگی توان تاثیرگذاری بر اذهان جهانی و پرداخت هزینه های سنگین برای تبلیغات در رسانه ها را ندارند، می توانند از بسترهای رایگان مثل شبکه های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنند.
فضای مجازی یکی از تاثیرگذارترین و در عین حال مهیاترین بسترها برای تبلیغات گردشگری است چون عکس و محتوا در کنار هم می تواند در گستره وسیعی بازنشر شود. همچنین، در بازار رقابتی جذب گردشگر، عموما روحیات ملل مختلف و حتی تفاوت های جنسی و سنی در بازدید هرمکانی متفاوت است. این ذائقه متفاوت نیازمند تبلیغات مختلف در راستای علائق آنان است تا تصویر ذهنی از یک مقصد توریستی برایشان ساخته شود. در این فرایند، شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری بسیاری در تبلیغ مقصد گردشگری دارد.
طبق تحقیقی که در سال 2011 روی رفتار کاربران فیسبوک صورت گرفت مشخص شد که 52 درصد کاربران این شبکه اجتماعی بر این باورند با دیدن تصاویر تعطیلات دوستانشان، به رزرو سفر خاصی ترغیب شده اند. همچنین 34 درصد مسافران اروپایی بیان داشته اند تصمیم آنها به سفر تحت تاثیر کسانی بوده اند که به صورت آنلاین سفرشان را به اشتراک گذاشته اند.
هر گردشگر خارجی می تواند با اشتراک تجربیاتش از سفر به ایران، مُبلغ گردشگری ما باشد و باتوجه به اینکه امروز بیشتر افراد در یکی از شبکه های اجتماعی مثل توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و ... عضو اند، می توانند تحت تاثیر تجربیات سفرهای آنان قرار گیرند.
مسوولان سازمان میراث فرهنگی می توانند با استفاده از این ظرفیت و اینفلوئنسرهای گردشگری و کوله گردهایی بین المللی که تجربه های سفرشان را با دیگران در اشتراک می گذارند، در ترویج چهره واقعی و مقاصد گردشگری ایران در جهان اقدام کنند. اینفلوئنسرهای اجتماعی و کوله گردها می توانند با سفر به ایران و درک واقعیات کشور ما، آگاهی عمومی مخاطبانشان را درباره ایران بالا ببرند. همانطور که عنوان شد، اگر چنین افرادی تصاویر مورد علاقه شان از ایران را در شبکه های اجتماعی در اشتراک بگذارند، موجب ترویج آن تصویر در میان طرفداران و فالوئرها می شود. اگر جوانی به طبیعتگردی علاقه مند است، با نشر هر محتوایی تصویری از طبیعت، می تواند تحت تاثیر آن قرار گیرد.
سازمان میراث فرهنگی می تواند در قالب پروژه های مختلف تبلیغی از چنین افرادی دعوت کند. این قالب می تواند همایشی با تورهای ایرانگردی رایگان برای آنان باشد یا در قالب جشنواره هایی به جهانگردها، مستندسازان، اینفلوئنسرهای اجتماعی، کوله گردها و ... فراخوان دهند تا در بهترین تولیدات در قالب عکس، متن، فیلم کوتاه و ... در شبکه های مجازی برای یک جایزه نقدی رقابت کنند.
استفاده از افراد مهم و اثرگذار مستقل در شبکه های اجتماعی برای انعکاس واقعیات ایران به جهان می تواند وضعیت گردشگری کشور را از رخوت کنونی جدا کند؛ تحولی که علاوه بر آورده های اقتصادی، از نظر سیاسی نیز واکنشی موثر برابر حجم گسترده ایران هراسی علیه کشورمان خواهد بود.
پژوهش**9459**9279
کد N2143336

وبگردی