آفتاب

روزنامه پاکستانی بر ضرورت حل مسائل مرزی با ایران تاکید کرد

روزنامه پاکستانی بر ضرورت حل مسائل مرزی با ایران تاکید کرد

اسلام آباد - ایرنا - یک روزنامه انگلیسی زبان پاکستان سفر آتی «عمران خان» به ایران عا آغاز دور جدید در روابط دو کشور دانست و تاکید کرد که رسیدگی به مسائل مرزی لازمه تقویت همکاری های تهران و اسلام آباد است.

به گزارش ایرنا، روزنامه «نیشن» روز چهارشنبه در سرمقاله خود با عنوان «سفر عمران خان به ایران»، نوشت: این سفر شانس جدیدی برای دو کشور برای ترمیم روابط است.
در این سرمقاله آمده است: به رغم ظرفیت های فراوان فرهنگی، قومیتی، مذهبی میان ایران و پاکستان و تعاملات دو کشور در سطح بین المللی، توسعه روابط دوجانبه به حد انتظار نرسیده است. اخیرا مسائل مرزی نیز این روابط را تحت تاثیر قرار داد.
روزنامه نیشن با تاکید بر حل موضوعات مرزی میان ایران و پاکستان، نوشت: امنیت مرزهای مشترک یکی از مهم ترین بخش دستور کار سفر آتی نخست وزیر پاکستان به تهران خواهد بود.
به نوشته این روزنامه پاکستانی، حل مسائل مربوط به امنیت مرزی برای هر دو طرف مهم است. با توجه به تحولات منطقه ای، ایران و پاکستان می بایست از موقعیت جغرافیائی خود برای توسعه مشترک در بخش های زیرساختی و اقتصادی استفاده کنند.
روزنامه نیشن نوشت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دو دولت و کشور مستقل هستند و هر دو برای تعمیق روابط با سایر کشورها نیز مستقل عمل می کنند و هرگز نسبت به فعالیت های مستقل خود با دیگر کشورها دچار شک و تردید نخواهند بود.
در این سرمقاله آمده است: ایران و پاکستان هرگز اجازه نخواهند داد که طرف های ثالث از سرزمین های آنان علیه یکدیگر استفاده کنند بنابراین تهران و اسلام آباد برای ترویج فرهنگ همکاری سالم و توسعه باید روی اوضاع ژئوپولیتیک منطقه ای متمرکز باشند.
نیشن نوشت: در جریان سفر سال گذشته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه پاکستان به عنوان اولین مقام یک کشور خارجی پس از تشکیل دولت فعلی به رهبری عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفته بود که ایران و پاکستان از موقعیت حیاتی برای رشد و رفاه منطقه برخوردار هستند.
این روزنامه پاکستانی افزود: بنابراین دو کشور باید اقدامات بنیادین برای رسیدن به اهداف مشترک رشد و رفاه در منطقه انجام دهند و برای این مهم ترویج ارتباط میان ملت های ایران و پاکستان بسیار ضروری تلقی می شود.
حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» 18 اسفندماه گذشته در تماس تلفنی عمران خان نخست وزیر پاکستان با وی، خواهان عملیات قاطع پاکستان علیه تروریست های ضد ایرانی شد و تاکید کرد: ما نباید بگذاریم دهه ها دوستی و برادری بین دو کشور، تحت تاثیر اقدام گروهک های تروریستی قرار گیرد که ما و شما می دانیم از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می شوند.
روحانی، روابط دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را نمونه و تاریخی خواند و تاکید کرد که مسئولان ارشد دو کشور برای حفظ و تقویت روابط دوستانه دو ملت، مسوولیت سنگینی برعهده دارند و نباید اجازه دهند مشتی تروریست که ابزار و وسیله دیگر کشورها هستند، میان تهران – اسلام آباد فاصله بیندازند.
رئیس جمهوری کشورمان همچنین گفت که تهران آماده استقبال از نخست وزیر پاکستان است.
نخست وزیر پاکستان نیز در این تماس تلفنی اطمینان داد که ارتش و دولت این کشور تمام تلاش خود را برای از بین بردن تروریست ها بکار خواهند گرفت و اجازه نخواهند داد این تروریست ها از خاک این کشور علیه همسایگان و به ویژه مردم ایران استفاده کنند.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: عمران خان اول اردیبهشت راهی ایران خواهد شد.
آساق*272*274**1663**
کد N2143273

وبگردی