آفتاب

سالانه 5 هزار نفر به تعداد کم شنوایان کشور اضافه می شود

سالانه 5 هزار نفر به تعداد کم شنوایان کشور اضافه می شود

تهران- ایرنا- رئیس انجمن شنوایی سنجی ایران گفت: بررسی های جهانی نشان داده است تا سال 2020، از هر 20 نفر یک نفر درگیر افت شنوایی می شود و در واقع سالانه چهار تا پنج هزار نفر به تعداد افراد کم شنوا در کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، علی قهرمانی روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: هر فرد ناشنوا و کم شنوا اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، 10 میلیارد ریال هزینه به جامعه تحمیل می کند.
وی تاکید کرد: بحث ناشنوایی و کم شنوایی بسیار مهم تر و متفاوت تر از بیماری های دیگر است. این افراد در سنین پایین دچار اختلال رشد، تکلم و گفتار زبانی شده و در آموزش و کسب شغل دچار مشکل می شوند.
قهرمانی اظهار داشت: بررسی‌های جهانی نشان داده است که درآمد افراد ناشنوا و کم شنوا 33 درصد زیر افراد هم سطح آنها است و شرایط زندگی آنها با توجه به عدم ثبات اقتصادی، دشوار است.
رئیس انجمن شنوایی سنجی با انتقاد از اینکه نبود وحدت رویه بین ساختارهایی که به افراد ناشنوا و کم شنوا خدمات ارائه می‌دهند، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است، ادامه داد: در کشور خدمات غربالگری تشخیص و درمان ناشنوایی و کم شنوایی از 15 سال گذشته آغاز شده و شناسایی نوزاد ناشنوا و کم شنوا فقط در 48 ساعت اولیه زندگی و درمان زودهنگام می تواند وی را از نعمت شنوایی بهره مند کند.
وی با بیان اینکه اختلالات شنوایی نوزادان بسیار پیچیده است، افزود: افراد ناشنوا و کم شنوا از کودکی تا پیری دچار مشکلات عدیده ای در جامعه هستند که باید امکانات حمایتی برای آنها در جامعه از جمله دریافت سمعک و کاشت حلزون با توجه به شرایط اقتصادی امروز درنظرگرفته شود.
اجتمام*9022*1834
کد N2142422

وبگردی