آفتاب

بسیج مردمی برای تخلیه سیلاب از مسجد تاریخی کبود گنبد

بسیج مردمی برای تخلیه سیلاب از مسجد تاریخی کبود گنبد

مدیر میراث فرهنگی کلات از بسیج مردم و مسئولان برای تخلیه سیلاب از مسجد تاریخی کبودگنبد خبرداد و گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد سیلابی که وارد این مسجد شده بود تخلیه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، شعبانعلی فرهمند با بیان این مطلب افزود: در پی بازندگی و سیلاب اخیر در شهر کلات، مسجد کبود گنبد کلات نادر نیز در معرض سیلاب قرار گرفت.

وی با اشاره به حجم بالای بارش‌ها درباره آب گرفتگی معابر و ورود سیلاب به داخل شهر بیان کرد: خودرویی را سیلاب برد و با توجه به این که از دهانه پل رودخانه کلات عبور نکرد موجب مسدود شدن دهانه پل شد.

وی ادامه داد: با مسدود شدن دهانه پل مسیر سیلاب به داخل شهر منحرف و به داخل خیابان شهر کلات وارد شد که بعد از تخریب بیش از ۴۰ منزل مسکونی به مسجد کبود گنبد نیز وارد شد. ساخت و سازها در شهر نیز به گونه‌ای بوده که موجب هدایت آب به سمت مسجد شده است.

فرهمند گفت: مسجد کبود گنبد مربوط به دوره صفوی و بخاطر قرار گرفتن در پایین‌ترین نقطه شهر کلات با عمق چهار متر دچار آب گرفتگی شدید ناشی از جریان سیلاب شد.

وی با بیان این که کارشناسان میراث فرهنگی هم اکنون در محل حضور دارند، افزود: در این سیل دیوار حفاظتی که چند سال قبل اجرا شده و تاریخی نبوده، تخریب شده و به مسجد آسیبی نرسیده است.

وی درباره حجم آب وارد شده به مسجد بیان کرد: شبستان‌ها و حیاط مسجد به ارتفاع حدود ۲ متر در آب قرار داشته است.

فرهمند با اشاره به همکاری و حمایت‌های همه جانبه مردم و مسئولان برای تخلیه این اثر تاریخی ارزشمند بیان کرد: تمام نیروهای جمعیت هلال احمر، بسیج و سپاه، شهرداری و دیگر ادارات در حال کمک کردن برای تخلیه مسجد از سیلاب هستند.

وی به همکاری‌های ستاد بحران شهرستان اشاره کرد و گفت: کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان و سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در کلات حضور یافته است و از این مسجد نیز بازدید داشته است.

فرهمند ادامه داد: از امروز ستاد بحران استان پمپ بزرگ تخلیه‌ای را به محل آورده و نیروهای کمکی با سرعت در حال تخلیه سیلاب از مسجد هستند و امیدواریم امروز عملیات تخلیه مسجد از سیلاب به پایان برسد.

کد N2142391

وبگردی