آفتاب
مسعود بربر به مهر خبر داد

عرضه رمان «مرزهایی که از آن گذشتی» در نمایشگاه کتاب

عرضه رمان «مرزهایی که از آن گذشتی» در نمایشگاه کتاب

مسعود بُربُر از آمادگی «مرزهایی که از آن گذشتی» برای عرضه توسط نشر ثالث در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

مسعود بُربُر داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اثر جدید خود گفت: رمان «مرزهایی که از آن گذشتی» به زودی چاپخانه را ترک کرده و توسط نشر ثالث به بازار نشر عرضه می‌شود. این اثر، دومین کتاب داستانی و اولین رمانم است که آن را طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ نوشتم.

وی درباره داستان این رمان گفت: «مرزهایی که از آن گذشتی» درباره آدم‌هایی است که برای رسیدن به بهشت و آزادی‌ای که مد نظر دارند، از مرزها می‌گذرند؛ همچنین داستان آدمی است که تلاش دارد فرشته نگهبان یکی از آن آزادی‌جوها باشد. می‌توانم این‌طور بگویم که داستان این رمان درباره جامعه بزرگی از ایرانیان و خطراتی است که پشت سر می‌گذارند. دردها، خوشی‌ها، عشق‌ها و نفرت‌های این آدم‌ها هم در خلال این داستان، روایت می‌شود.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: راستش تا چند سال پیش فکر می‌کردم مخاطب این روزهای ما، دیگر به فضای مجازی، توئیتر، زیرنویس‌های اینستاگرام و خواندنی‌هایی از این دست عادت کرده و حوصله خواندن رمان را ندارد. در بهترین حالت هم اگر یک داستان کوتاه خوب پیدا کند و مشغول خواندنش شود، به خاطر جمله‌های جذاب اولش باشد. با داشتن چنین طرز تفکری بود که تابستان سال ۹۴، نوشتن رمان «مرزهایی که از آن گذشتی» را شروع کردم؛ در اتاق یک خانه خیلی‌خیلی قدیمی که پنجره‌اش رو به کوه و درختان است. نور کمرنگ غروب از پنجره‌های چوبی خانه چندصدساله به داخل تابیده بود که شروع به نوشتن کردم. پس از این شروع بود که با خودم فکر کردم، خلاف تصورات پیشین‌ام، شاید یک مخاطب علاقه‌مند بخواهد از هیاهوی جامعه دور شده و در یک فضای آرام، زمانش را با یک رمان بگذراند. این تفکرات باعث شد ایده اولیه داستان را بنویسم. با گفت‌وگو و پژوهش‌هایی که درباره مهاجرت غیرقانونی داشتم، جان‌مایه موضوعی داستانم را پیدا کردم.

بربر گفت: عاملی که به نظرم می‌تواند در این رمان برای مخاطب جذاب باشد، علاوه بر خط پرحادثه و ماجرای داستان و درگیری‌های عاطفی شخصیت‌ها، چند خط معمایی است که در بدنه داستان قرار گرفته‌اند. نثری هم که داستان را با آن نوشتم، ساده است. علاوه بر این، داستان‌های کهن و قدیمی را با همین نثر ساده در دل داستان قرار داده‌ام. یکی از شخصیت‌های داستان برای دختری که دوست می‌دارد، نامه‌ای می‌نویسد و در آن برای تحت تأثیر قراردادن دختر، داستان‌هایی از تاریخ بلعمی، متن‌های پهلوی، داستان‌های دوره مادها و عاشقانه‌های مصر باستان را می‌آورد.

این داستان‌نویس درباره زمان چاپ و عرضه رمان «مرزهایی که از آن گذشتی» گفت: رمان پیش از نوروز امسال به چاپخانه رفت و به گفته ناشر به‌زودی برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب با حجم ۳۷۰ صفحه عرضه می‌شود.

کد N2141872

وبگردی