آفتاب
هفته آینده و با اعمال نظرات IOC؛

اساسنامه کمیته ملی المپیک به دولت ارسال می‎شود

اساسنامه کمیته ملی المپیک به دولت ارسال می‎شود

کمیته بین‎المللی المپیک با تاکید بر مواردی همچون عدم حق رای دبیرکل و خزانه‎دار، اساسنامه کمیته ملی المپیک را تایید کرده است؛ این اساسنامه هفته آینده برای هیات وزیران ارسال می‏‎شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک که بهمن ماه سال گذشته به منظور بررسی و اخذ مصوبه در اختیار کمیته بین المللی المپیک قرار داده شده بود، مصوبه لازم از سوی این نهاد بین المللی را گرفت.

کمیته بین المللی المپیک طی ماه‌های گذشته برای تاییدیه اساسنامه ارسالی از سوی ایران، صحبت‌های شفاهی با مدیران کمیته ملی المپیک داشته و نظرات خود را در مورد بخش‌های مختلف آن اعلام کرده است. مسئولان IOC در مورد برخی موارد مطرح در اساسنامه دریافتی از ایران بحث‌هایی داشتند و در نهایت هم کمیته ملی المپیک را مجاب به پذیرش آنها کردند و از جمله در رابطه با حق رأی دبیرکل و خزانه دار.

انتخاب دبیرکل و خزانه دار خارج از جریان مجمع انتخاباتی و با معرفی گزینه پیشنهادی توسط رئیس کمیته و تاییدیه آن توسط هیأت اجرایی یا مجمع، و موضوع حق رأی متصدیان این دو پست از جمله تغییراتی بود که در اساسنامه اصلاحی لحاظ شده بود. در رابطه با این بخش اساسنامه، تاکید IOC بر این بود که خزانه دار و دبیرکل نباید حق رأی داشته باشند. در همین رابطه اعضای هیأت اجرایی مکاتباتی دوباره ای با IOC داشتند تا حق رأی این افراد محفوظ بماند اما با مخالفت دوباره کمیته بین المللی المپیک مواجه شدند.

مورد دیگری که کمیته بین المللی المپیک بر آن تاکید داشته در مورد برکناری افراد است و اینکه این کار فقط توسط مجمع باید انجام شود نه کمیسیون اخلاق.

کمیته ملی المپیک با لحاظ کردن این موارد، تصویب اساسنامه خود توسط کمیته بین المللی المپیک را به سرانجام رسانده است. این اساسنامه هفته آینده با همین شرایط برای دولت ارسال می‌شود تا مصوبه هیأت وزیران را هم بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک از آبان ماه سال ۹۵ و بعد از ابلاغ قانون انتزاع دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک از یکدیگر در دستور کار قرار گرفت. طبق این قانون، کمیته ملی المپیک موظف به اعمال اصلاحات لازم در اساسنامه خود، ظرف حداکثر سه ماه بود اما این کار تا به امروز به تأخیر افتاده است.

کد N2141793

وبگردی