آفتاب

سومین جلسه دادگاه تعاونی البرز ایرانیان آغاز شد

سومین جلسه دادگاه تعاونی البرز ایرانیان آغاز شد

تهران- ایرنا- سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان، ولی عصر(عج)، فردوس و آرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست ابوالقاسم صلواتی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا سید محمد آقامیری راد نماینده دادستان تهران در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده گفت: ۲۲۰ نفر به دلیل ارتباط با متهمان پرونده تعاونی البرز ایرانیان موفق به دریافت تسهیلات در حدود ۴۰ میلیارد تومان بدون بهره یا با سود کمتر از چهار درصد شده اند.
نماینده دادستان تهران یک ماه فرصت داد تا افرادی که از تعاونی البرز ایرانیان وام گرفته اند، در دادسرای پولی بانکی حضور یافته و تسهیلات دریافتی خود را پرداخت کنند. چون در غیر این صورت نسبت به این افراد اعلام جرم صورت خواهد گرفت.
وی افزود: با توجه به بحران اقتصادی ایجاد شده و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد، کمیته ای متشکل از نمایندگان سه قوه به رد مال این موسسات تصمیم گرفتند و بانک مرکزی از طریق بانک های عامل موظف به ایجاد خط اعتباری شد که تا اوایل سال 97 تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت صورت گرفته و در ماه‌های اخیر نیز سپرده‌های تا یک میلیارد تومان نیز پرداخت شده است.
نماینده بانک تجارت در جلسه دوم اعلام کرد: به موجب مصوبه کمیته سران سه قوه، از سی تیر سال ۹۶ برای ساماندهی تعاونی البرز ایرانیان ورود کردیم و توانستیم در ۲۰ روز اول تا سه میلیون تومان از پول سپرده گذاران را پرداخت کنیم و ظرف هفت ماه تا ۱۰۰ میلیون و اکنون سپرده های یک میلیارد تومانی را نیز پرداخت کرده ایم.
وی افزود: تعداد سپرده گذاران قبل از ساماندهی بالغ بر ۵۰ هزار نفر بوده که بعد از ساماندهی تعداد این سپرده گذاران 39 هزار حساب تقلیل یافت و تاکنون ۱۶ هزار سپرده گذار بالغ بر 630 میلیارد تومان دریافت کرده و سپرده ۲۶ هزار نفر نیز که سپرده‌های کوچکی دارند و هنوز مراجعه نکرده اند، حدود هشت میلیارد و 900 میلیون تومان است.
فرزاد امین پور نماینده حقوقی بانک کشاورزی گفت: به دنبال تصمیم کمیته سران قوا، از اسفند ۹۶ به ساماندهی شرکت تعاونی ولی عصر(عج) رباط کریم پرداختیم و از ۱۵ اسفند وجوه سپرده گذاران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، در سه مرحله به میزان 15هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان تسویه شد. کل بدهی بر اساس اصل سپرده ۲۵۹ میلیارد تومان است که بانک کشاورزی ۱۳۵ میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
این پرونده 353 جلد دارد و متهمان آن را امیرحسین آزاد، حسن قریانی، محمد بهرامی حسن آباد و احسان حیدری تشکیل می دهند و اتهامشان افساد فی الارض از طریق اخلال عمده در نظام اقتصادی با علم به موثر بودن اقدامات است.
سپرده گذاران این دو موسسه بالغ بر 91 هزار نفر هستند که 6 هزار و 36 نفر آنان به دادگاه شکایت کرده اند.
موسسه مالی البرز ایرانیان از سال 91 تا 96 حدود 46 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته و موسسه ولی عصر از اردیبهشت 94 تا اسفند 96 در حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده است.
حدود 1400 میلیارد تومان تعهدات موسسه البزر و حدود 259 میلیارد تومان از تعهدات مالی موسسه ولی عصر به سپرده گذاران هنوز پرداخت نشده و باقیمانده است.
دولت با ایجاد خط اعتباری 700 میلیارد تومانی به دو بانک تجارت و کشاورزی ماموریت داد تا مطالبات سپرده گذاران را تسویه کنند که بانک تجارت تاکنون 630 میلیارد تومان به 16 هزار و 200 نفر از سپرده گذاران موسسه البرز پرداخت کرده و بانک کشاورزی نیز 135 میلیارد تومان به 15 هزار نفر از سپرده گذاران موسسه ولی عصر پراخت کرده و با آنان تسویه حساب کرده است.
اجتمام*1003*1834
کد N2140879

وبگردی