آفتاب
رئیس سازمان میراث فرهنگی:

ایران وامدار شخصیت عظیم و آثار بی بدیل عطار است

ایران وامدار شخصیت عظیم و آثار بی بدیل عطار است

مشهد - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری مشهور به عطار، شاعر و عارف نام آور ایران زمین از سلک بزرگان جاودانه ای است که فرهنگ و ادب ایران زمین وامدار شخصیت عظیم و آثار بی بدیلشان است.

علی اصغر مونسان شامگاه یکشنبه در پیامی به همایش بزرگداشت روز ملی حکیم عطار نیشابوری که توسط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در نیشابور قرائت شد افزود: آنچه یک ملت را از استحاله در توفانها و تندبادهای فکری بیگانگان نجات می بخشد هویتی است که در طول زمان بدل به فرهنگ و تاریخ آن ملت شده است.
وی ادامه داد: بی تردید این هویت اصیل مرهون اندیشمندانی است که سراسر عمر به تحقیق و تفحص، تدبیر و تدقیق، تفکر و اندیشه درباره هستی اعجازانگیز بشر پرداخته اند و عطار از این بزرگان است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: روز بزرگداشت عطار نیشابوری را می توان روز حمکت و عرفان قلمداد کرد چون شیخ فرید الدین عطار نه تنها یکی از عالیقدرترین شاعران ایرانی است که از شاخص ترین عرفای اسلامی نیز به شمار می رود.
مونسان اظهار داشت: عطار از زمره اندیشمندانی است که هویت ایرانی و اسلامی را با زندگی، هنر و مکتوبات نغز و پرمغز خود به آراستگی زینت بخشیده است، هفت شهر عشق عطار روایت تکامل انسان از خاک تا افلاک است و روز بزرگداشت چنین سالک والامقامی روز گرامیداشت حکمت و معرفت است.
وی گفت: برماست تا فرزندان این دیار فرهنگ پرور را بیش از پیش با مفاخر فرهنگی، علمی و دینی مان آشنا سازیم و از این مسیر آنان را در برابر تهاجم و ایلغارهای فرهنگی بیگانگان مصون بداریم. برماست تا میراث عطار که بخشی از نفایس فرهنگ معنوی ایران زمین است را به شایستگی پاس بداریم و به جهانیان معرفی کنیم تا بدین طریق گوشه ای از دین خود را به این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی اسلامی ادا نماییم.
در این مراسم از تمبر یادبود عطار نیشابوری رونمایی شد و تئاتر هفت شهر عشق با نقش آفرینی ۷۰ هنرمند نیشابوری به اجرا در آمد.
25 فروردین ماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت عطار نیشابوری نامگذاری شده است.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
1922/9869
کد N2140602

وبگردی