آفتاب

کودکان گرفتار در عواقب سیل را فراموش نکنیم / فردا هم اسباب‌بازی به خانه سینما ببریم

کودکان گرفتار در عواقب سیل را فراموش نکنیم / فردا هم اسباب‌بازی به خانه سینما ببریم

‎فرشته طائرپور معتقد است: ارسال اسباب‌بازی و ایجاد موقیعت شاد و تفریحی به اندازه ارسال بسته‌های غذایی مهم و تأثیرگذار است. این هراس سیل تا ابد در حافظه کودکان سیل‌زده می‌ماند و تنها با ایجاد احساس شادی می‌توان حواس آن‌ها را برای ساعتی هم که شده از این مصیبت پرت کرد و این خاطره تلخ را با کمی شادی توأم ساخت.

‎به گزارش ایسنا، خانه سینما که روز جمعه با همکاری هنرمندان و هلال احمر در مقابل پردیس سینما آزادی کمک‌های مردمی را برای مناطق سیل‌زده جمع‌آوری کرد، این‌بار در خود خانه سینما (خیابان بهار) اقدام به جمع‌آوری اسباب‌بازی برای کودکان سیل‌زده کرده است.

‎جمع آوری اسباب بازی برای کودکان سیل‌زده از ۲۴ فرودین آغاز شده و تا فردا دوشنبه ۲۶ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

‎مردم مهربان بخصوص مادران و کودکان، این بار هم در این امر خیر مشارکت کرده و اسباب‌بازی‌های دخترانه و پسرانه و کتاب‌های داستانی برای کودکان سیل‌زده هدیه آورده‌اند. اولین محموله اسباب بازی خانه سینما دیروز به مناطق سیل‌زده فرستاده شده است و مابقی کمک‌ها نیز امروز و فردا (25 و 26 فررودین ماه) ارسال می‌شود.

‎فرشته طائرپور یکی از سینماگران درباره ضرورت ارسال اسباب بازی برای کودکان سیل‌زده به ایسنا می‌گوید: زمانی‌ که مشکلاتی خارج از کنترل انسان و ناشی از بلایای طبیعی برای کشور پیش می‌آید، بدترین اتفاق این است که افراد توانمندی‌های فردی خود را نادیده بگیرند یا دریغ کنند و صرفاً به اقدامات دولتی چشم بدوزند. به تشکل‌های صنفی هم این ایراد وارد است که فکر می‌کنند تا دولت هست وظیفه‌ای ندارند. در هیچ نقطه جهان وقتی مصیبتی با این وسعت پیش می‌آید همه قدم به میدان کمک می‌گذارند.

‎او می‌افزاید: نوع کمکی که مردم در این موقعیت‌ها انجام می‌دهند از جنسی متفاوت است چون توأم با عاطفه است، دقت نظرها و مهارت‌هایی در آن است که از جنبه‌های روانی ماجرا مراقبت می‌کند. در حال حاضر یکی از بدترین اتفاقاتی که در مناطق سیل‌زده رخ داده، ترس و دلهره‌ای است که دارد در جان کودکان رسوب می‌کند؛ کودکانی که خانه و زندگی دیروز خود را ناگهان زیر آب و فرو رفته در گل می‌بینند و شاهد هراس و تلاش پدر و مادرشان هم هستند که هراسیده و سراسیمه می‌کوشند، دارند هر چیزی را که می‌توانند نجات دهند.

‎طائرپور با بیان اینکه "این ترس تا ابد در دل این کودکان می‌ماند و تنها اتفاقی توأم با شادی و سرگرمی است که می‌تواند مؤثر باشد" ادامه داد: باید حواس این بچه‌ها را از این مصیبت پرت کنیم و این هدایت انسان‌ها به دنیای خیالی و زیباتر مهارت فیلمسازان و هنرمندان است. "

وی ادامه می‌دهد: کودکان استعداد پناه بردن به شادی و خیال دارند و می‌توان زمینه‌های پاسخگویی به این استعداد را حتی با یک عروسک یا توپی پلاستیکی برای آن‌ها فراهم کرد. درست است این کودکان به سرپناه، غذا، دارو و لباس نیاز دارند اما به همان اندازه هم نیازمند شادی، امید و امنیت هستند.

‎این تهیه کننده سینما درباره این اقدام خانه سینما توضیح می‌دهد: در خانه سینما خیلی‌ها اصولاً به این فکرها هستند اما این بار همت آقای حبیب احمدزاده موجب شد که این نوع کمک هوشمندانه وارد مرحله اجرا شود. زحمت عملیات ارسال با ایشان است و گروه کوچکی از نمایندگان خانه سینما به تشخیص ایشان به کمپ‌های اسکان سفر خواهند کرد.

‎طائرپور اضافه کرد: به نظر من کار مفید دیگری که وزارت ارشاد می‌تواند انجام دهد این است که با ایجاد فضاهای نمایش و جلب کمک از نیروهای سینمای جوان در منطقه، امکان نمایش فیلم‌های شاد کودک و یا تئاترهای عروسکی مفرح ایجاد کند. اینگونه اقدامات تأثیری ماندگار و مثبت خواهد داشت در ترمیم روحیه آسیب دیده بچه‌هایی که صحنه‌های هولناک هجوم آب را به خانه‌هایشان دیده اند.

‎او با اشاره به اینکه "کاش وزارت ارشاد همت کند و با تجهیز چادری بزرگ از چادرهای هلال احمر در هر کمپ، سالن سینمایی سیار برای بچه‌ها به پا کند و این واقعیت را که نجات روح بچه‌ها تنها کلید عبور از این روزهای سخت و رسیدن به فرداهای بهتر است، درک کند" می‌افزاید: نمی‌دانم مسئولین وزارت ارشاد از شخص وزیر تا معاونان و رؤسای سازمان امور سینمایی‌اش به چه اقداماتی در این ماجرا اکتفا کرده‌اند و آیا دادن بیانیه و سخنرانی و اعلام همدردی و نهایتاً کمکی مالی را کافی شمرده‌اند یا نه. من بعنوان یک سینماگر کودک معتقدم بهترین کاری که وزارت ارشاد و آموزش و پرورش در این بزنگاه بحرانی می‌توانند انجام دهند این است که طراحی کمک‌های آینده نگرانه را صرفاً به جامعه هنری کشور بسپارند؛ آنها خدمت به روحیه مردم
را بهتر می‌شناسند.

‎طائرپور در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: "فراموش نکنیم که کودکان گرفتار در عواقب این سیل، تا مدت‌ها، همچنان به کمک‌های عاطفی و همه جانبه ما نیاز دارند و ما حق خسته شدن و کناره گیری نداریم".

[p]

انتهای پیام

کد N2140452

وبگردی