آفتاب

اعلام آمادگی باستان‌شناسان ایرانی برای مرمت و حفاظت از طاق کسری

اعلام آمادگی باستان‌شناسان ایرانی برای مرمت و حفاظت از طاق کسری

تعدادی از باستان‌شناسان ایرانی طی نامه‌ای، آمادگی خود را برای حفاظت و مرمت طاق کسری اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسفند ماه سال ۹۷ بود که خبرها از وضعیت نامناسب طاق کسری حکایت کردند. طاق کسری، برجسته‌ترین اثر تاریخی دوره ساسانی است که در جنوب شرقی بغداد قرار دارد. فعالان میراث فرهنگی عراق فیلم‌هایی از وضعیت طاق کسری منتشر و عنوان کردند که بدلیل بی‌توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است و نسبت به مراقبت و حفظ و نگهداری از آن هشدار دادند.

در این میان عبدالامیر الحمدانی (وزیر فرهنگ و گردشگری کشور عراق) از این بنا بازدید و دستور انجام بررسی مطالعاتی با همکاری دانشگاه بغداد را صادر کرد. البته در گزارشی که از بررسی تخریب طاق کسری منتشر شد، عنوان شده بود که تخریب یاد شده مربوط به بخش‌های اصلی و باستانی طاق کسری نبوده بلکه همان بخشی بوده است که اخیرا از سوی یک شرکت کشور چک آجرچینی شده بود.

این درحالی است که الحمدانی در سفری که در ۲۲ بهمن ۹۷ به ایران داشت در دیداری کوتاه با علی‌اصغر مونسان (معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) علاوه بر مطرح کردن پیشنهادهایی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری و میراث فرهنگی، نگهداری آثار باستانی را مهمترین چالش این کشور دانست و از ایران درخواست کرده بود تا در این زمینه با توجه به مفاد آخرین تفاهمنامه دو کشور به عراق کمک کند. همچنین تاکید کرده بود: طاق کسری (ایوان مدائن) از جمله آثار باستانی عراق است که به خاطر اقدامات مرمتی گذشته و از طرفی کهنسالی به نگهداری و ترمیم نیاز دارد.

با توجه به تخریب‌هایی که در طاق کسری شاهد هستیم و عدم توجه به این مهم، جمعی از باستان‌شناسان ایرانی طی نامه‌ای آمادگی خود را برای بررسی طاق کسری و بقای آن اعلام کردند.

در این نامه آمده است:

بنام دوست

آنچه امروز می‌سازیم بر شناخت، درک، تلاش و همتِ مردمی بناست که پیش از ما زیسته‌اند. مسئولیتِ ما نه تنها حفظِ دانشِ انسان‌هایی است که پیش از ما زندگی کرده‌اند، بلکه توجه به تکمیل آن نیز هست.

ایوانِ مداین، میراثِ ارزشمندی است از معماری، اقلیم شناسی، فرهنگ و... ما مسئولیم اگر شرایط و امکانِ حرکت در مسیر تکمیلِ دانش‌هایِ مرتبط با طاقِ کسری را نداریم، دستِ‌کم برایِ بقایش کوشش کنیم.

طاقِ کسری سال‌هایِ سال است که به چنگِ جنگ اسیر است، کشتارِ فرهنگی، بخشی از جنگ است و جنگ به هر شکلی نامطلبوب!

زخم‌هایِ عمیقی که بی‌توجهی و خشونتِ جنگ بر پیکرِ طاقِ کسری نشانده، نیازمندِ التیام است. اگر همین طور به تماشا بنشینیم، بی‌تردید شاهدِ مرگِ این یادگارِ دیرین خواهیم بود.

ایوانِ مداین، اگرچه به دستِ ایرانیان بنا شده، اما میراثی متعلق به جهان است. ایوانِ مداین بخشی از تاریخِ انسان است، آن زمان که دل به عشق و جان به کار و تلاش می‌سپارد. پایداریِ طاقِ کسری، مقاومتِ عشق و کارِ انسان است در برابرِ خشمِ جنگ و مرز.

ما باستان‌شناسانِ ایرانی از مسئولانِ وزارتخانه‌هایِ امورِ خارجه در کشورِ ایران و عراق و هم چنین مسئولانِ میراثِ تاریخی و فرهنگیِ دو کشور تقاضا داریم، امکانِ حضور، پژوهش، کار و مرمتِ طاقِ کسری را برایمان فراهم سازند.

تقاضایِ کار و نجات بخشیِ ایوانِ مداین، از سویِ ما کاملا داوطلبانه و رایگان است. ما به هیچ روی, درخواستِ دریافتِ دستمزد نداریم و امیدواریم که این خود در تسهیل تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌هایِ دو کشور، مثبت عمل کرده و سرعت‌بخش باشد.

انسان به صلح نیاز دارد. صلح با خود، صلح با گذشته‌یِ خود، صلح با همسایگانِ خود و صلح با ارزش‌هایِ خود.

مرمت و حفظِ ایوان مداین می‌تواند، نشانه‌یِ آشکاری از صلح جوییِ همه‌یِ انسان‌ها باشد و مردمِ شریفِ ایران و عراق، پیشروانِ بیانِ این صلح جویی.

 ضمن انتشارِ این نامه به امید توجه و همکاریِ مسئولانِ سیاسی و فرهنگیِ دو کشورِ محترمِ ایران و عراق، از همکارانی که مایل به همراهی و همکاری با ما هستند نیز با احترام، دعوت به همفکری، همدلی و همکاری می‌نماییم.  

این نامه توسط محمد صیادی (کارشناس ارشد باستان‌شناسی)، علیرضا رستمی (دکتری باستان‌شناسی)، احمد علی عرب (دکتری باستان‌شناسی)، عباس صارمی (دکتری باستان‌شناسی) و عارف بیگلری (کارشناس ارشد باستان‌شناسی) امضا شده است.

کد N2139977

وبگردی