آفتاب
مونسان:

روز بزرگداشت عطار، گرامیداشت حمکت و عرفان است

روز بزرگداشت عطار، گرامیداشت حمکت و عرفان است

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیامی همزمان با روز ملی عطار نیشابوری، این روز را گرامیداشت حکمت و عرفان توصیف کرد.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان در پیامی به مناسبت تبریک روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری (25 فروردین) گفت: آنچه یک ملت را از استحاله در توفان ها و تندبادهای فکری بیگانگان نجات می بخشد هویتی است که در طول زمان بدل به فرهنگ و تاریخ آن ملت شده و بی تردید این هویت اصیل را مرهون اندیشمندانی است که سراسر عمر به تحقیق و تفحص، تدبیر و تدقیق، تفکر و اندیشه در باره هستی اعجازانگیز بشر پرداخته اند.
وی افزود: شیخ فریدالدین محمدبن عطار نیشابوری مشهور به عطار، شاعر و عارف نام آور ایران زمین از سلک چنین بزرگان جاودانه ای است که فرهنگ و ادب ایران وام دار شخصیت عظیم و آثار بی بدیل اوست.
رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: بر این سیاق روز بزرگداشت عطار نیشابوری را می توان روز حکمت و عرفان قلمداد کرد.
مونسان اضافه کرد: شیخ فرید الدین عطار نه تنها یکی از عالیقدرترین شاعران ایرانی است که از شاخص ترین عرفای اسلامی نیز به شمار می رود.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: عطار از زمره اندیشمندانی است که هویت ایرانی و اسلامی را با زندگی، هنر و مکتوبات نغز و پرمغز خود به آراستگی زینت بخشیده است.
به گفته وی، هفت شهر عشق عطار روایت تکامل انسان از خاک تا افلاک است و روز بزرگداشت چنین سالک والامقامی، روز گرامیداشت حکمت و معرفت است.
وی با بیان اینکه برماست تا فرزندان این دیار فرهنگ پرور را بیش از پیش با مفاخر فرهنگی، علمی و دینی آشنا سازیم، ادامه داد: باید از این مسیر، آنان را در برابر تهاجم و ایلغارهای فرهنگی بیگانگان مصون بداریم.
«برماست تا میراث عطار- که بخشی از نفایس فرهنگ معنوی ایران زمین است- را به شایستگی پاس بداریم و به جهانیان معرفی کنیم، تا بدین طریق گوشه ای از دین خود را به این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی اسلامی ادا کنیم».
وی فرا رسیدن 25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری را به عموم مردم فرهنگ دوست ایران اسلامی و به دوستداران فرهنگ و ادب ایران زمین در سراسر جهان تبریک گفت.
عطار نیشابوری (540 تا 618 ه.ق) شاعر و عارف نام آشنای ایرانی است که آثار مهمی چون منطق الطیر (منظومه 4600 بیتی در قالب مثنوی و بحر رمل و واجد داستان های مختلف عرفانی و نمادین)، تذکره الاولیا (کتابی منثور شامل شرح حال 90 عارف ایرانی تا آن دوران)، مصیب نامه، اسرارنامه، الهی نامه، مختارنامه و دیوان اشعار را به منظومه پرکهکشان ادب فارسی افزوده است.
فراهنگ**9012**9157
کد N2139726

وبگردی