آفتاب

طرح تامین خسارت سیل در مجلس در حال بررسی است

طرح تامین خسارت سیل در مجلس در حال بررسی است

تهران - ایرنا - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی را در ارتباط با تامین خسارت مناطق سیلزده در دست بررسی داریم که در آن تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی که نیاز به مجوز رهبری دارد، دیده شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علیرضا تابش روز شنبه در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: برای تامین منابع مالی مورد نیاز از صندوق ملی توسعه، رئیس جمهوری مکاتبات لازم را انجام داده است.
وی اظهار داشت: همچنین اجازه داده شد تا 2.5 میلیارد دلار از بودجه سال 98 از محل صندوق توسعه ملی جابجا شود و بانک ها و شرکت های دولتی موظف به تامین بخشی از خسارات وارده به مناطق سیلزده شدند که بر این اساس اجازه دادیم اوراق مشارکت را منتشر کنند.
وی درباره برآورد خسارت سیل گفت: از نظر برآورد خسارت گفتیم باید تابع استانداردها باشد و دولت باید استاندارد تعیین خسارت به سیلزدگان را مشخص کند اما بیش از 40 هزار میلیارد تومان یعنی معادل بودجه عمرانی کشور خسارت سیل برآورد می شود که امیدواریم هر چه زودتر با تصویب این طرح و اقدامات خوبی که مجموعه دولت، ارتش، سپاه و ادارات مخلتف انجام دادند، شاهد کاهش آلام سیلزدگان باشیم.
وی درباره تامین اعتبار گفت: البته طبق قانون 705 قانون اساسی نمی توانیم طرح هایی که هزینه آنها پیش بینی نشده باشد را تامین اعتبار کنیم از این رو مستلزم موافقت مقام معظم رهبری و هیات دولت است که با توجه به اهمیت موضوع با این امر موافقت خواهد شد.
وی درباره جذب کمک های بین المللی توضیح داد: دراین طرح برای جذب کمک های بین المللی وزارت خارجه را موظف کردیم که در راستای جلب کمک های انسان دوستانه به سیلزدگان فعال تر عمل کند تا بتوانیم مراودات و ارتباطات بیشتری با کشورهای غربی داشته باشم و از کمک های انسان دوستانه آنها که تحریم ها باعث شد بخشی از آنها روانه ایران نشود، استفاده مطلبوب تری کنیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مثال ما بالگرد دید در شب نداریم که اگر داشتیم حجم خسارات وارده به سیل زدگان کمتر می شد، یا دستگاه های لایروبی رودخانه ها مشمول تحریم ها شده اند که یکی از پیام های این نمایشگاه می تواند «اثر تحریم ها بر مسائل انسان دوستانه مخرب زیست محیطی» باشد.
تابش افزود: در راستای این طرح در زمینه نظارت گفتیم که یک نظارت عام از نظر سمن ها، کمیسیون های ذیربط در شوراهای اسلامی و دیوان محاسبات صورت گیرد.
وی گفت: همچنین برای بستر رودخانه ها و حفظ حریم آنها قانون وجود دارد که باید ببینیم چرا اجرا نشده اند، بر این اساس یکی از مواردی که در طرح تامین خسارت مناطق سیلزده گنجاندیم این است که بودجه طرح هایی که استانداردها و ضوابط فنی را رعایت نکرده باشند، قطع شود و تا بررسی مجدد و رفع مشکل برقرار نشود.
تابش به لایحه حفاظت از خاک اشاره کرد و افزود: در لایحه حفاظت از خاک برای برداشت خاک و صادارات آن پیش بینی شده که وقتی به تصویب برسد، قطعا در جهت صیانت از خاک کشور گام های موثری برداشته خواهد شد.
وی همچنین درباره لایحه حفاظت از محیط بانان گفت: قانونی در مجلس در دست تهیه داریم که بعد از تصویب به طور کامل از محیط بانان حمایت می کند.
وی درباره علت طولانی شدن تصویب لایحه حمایت از محیط بانان گفت: این لایحه باید کامل و اشکالات آن برطرف می شد که انجام شده و اکنون در نوبت بررسی قراردارد و تلاش می کنیم هر چه زودتر این لایحه تصویب شود و در قالب قانون مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این مجلس لوایح بسیار خوبی را در عرصه حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی به مرحله اجرا رسانده است.
همچنین دانشیان معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست دراین باره گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی قول همکاری داد و اکنون لایحه حفاظت از محیط بانان در ردیف 22 مجلس قرار گرفته است که امیدواریم هر چه زودتر تصویب شود.
وی افزود: تاکنون 138 محیط بان شهید و دهها محیط بان جانباز داریم همچنین چند محیط بان اعدامی داریم که برای نجات آنها تلاش می کنیم که اگر این قانون تصویب شود حداقل محیط بانان می توانند از هویت خود دفاع کنند.
هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور حدود 254 شرکت داخلی و خارجی در زمینی به مساحت بیش از 18 هزار متر مربع از امروز 24 فروردین ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می شود.
رد پای آب، حیات وحش و تنوع زیستی، جنگل، سرزمین پایدار، هوای پاک، انرژی پاک و رد پای کربن و زمین پاک، شهر پایدار و جوامع پایدار از جمله موضوعاتی است که هر یک در سالن‌های مجزا موضوعات مختلفی را برای بازدیدکنندگان به نمایش خواهند گذاشت.
همچنین مقرر شد تمام عواید هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به سیل‌زدگان اختصاص ‌یابد.
علمی 9014**1485
کد N2138851

وبگردی