آفتاب

مخالفت آمریکا با تغییر حق رای کشورها در صندوق بین المللی پول

مخالفت آمریکا با تغییر حق رای کشورها در صندوق بین المللی پول

آمریکا با افزایش سهم برخی کشورها از تامین مالی صندوق بین‌المللی پول مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، استیون منو چین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: دولت ترامپ مخالف هر گونه تغییری در سهم پرداختی اعضای صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر است و فکر می‌کند حفظ وضعیت فعلی مفیدتر خواهد بود. این اظهارات منو چین باعث ناامیدی کارشناسان نسبت به نتایج نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شده است که این هفته در واشنگتن برگزار خواهد شد.

سیستم رأی دهی فعلی صندوق حدود ۱۰ سال پیش معرفی شد.

منو چین افزود: از دید ما صندوق دارای دسترسی کافی به منابع لازم برای ایفای تعهدات خود است و ما در صورت پیش آمدن شرایط اضطراری برای آن منابع کافی در نظر گرفته‌ایم.

یکی از مقامات آلمانی در همین رابطه گفته است که چشم‌انداز چندانی برای تغییر حق رأی وجود ندارد.

آخرین تغییر در سهم کشورها در سال ۲۰۱۰ باعث شد تا کشورهایی چون برزیل، هند و چین از حق رأی بیشتری برخوردار شوند.

فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌داری انگلیس گفته که کمبود منابع برای صندوق باعث شده است در روند ایفای نقش این نهاد بین‌المللی وقفه ایجاد شود.

یکی دیگر از موارد اختلافی بین کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول بحث ونزوئلا است. آمریکا خوان گایدو، رئیس مجلس ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور قانونی این کشور به رسمیت شناخته است و از صندوق خواسته تا کرسی ونزوئلا را به مخالفان دولت مادورو واگذار کند؛ مسأله‌ای که با مخالفت چین و برخی دیگر کشورها مواجه شده است.

صندوق بین‌المللی پول هم چنین در اقدامی جنجالی اقدام به بلوکه کردن ۴۰۰ میلیون دلار از اموال ونزوئلا کرده است. از حدود دو سال پیش و به دنبال عدم پرداخت حق عضویت ونزوئلا توسط دولت مادورو، صندوق بین‌المللی پول حق رأی این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

انتهای پیام

کد N2138658

وبگردی