آفتاب

طراحی جمشید مشایخی از چهره همسرش به خانواده‌اش اهدا شد

طراحی جمشید مشایخی از چهره همسرش به خانواده‌اش اهدا شد

آیین گشایش نمایشگاه نقاشی حجت شکیبا، با اهدای طراحی جمشید مشایخی به خانواده این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آیین گشایش نمایشگاه نقاشی حجت شکیبا، عصر روز جمعه ۲۳ فروردین با حضور هنرمندان، هنردوستان و چهره‎های برجسته فرهنگی هنری و با اهدای طراحی جمشید مشایخی به خانواده این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا بود، جواد مجابی (مترجم و شاعر) به عنوان سخنران نخست مراسم گفت: در آثار شکیبا عشق او به ایران مشاهده می‎شود، عشقی ستودنی. آثار این هنرمند از اولین نمایشگاهش که نشانگر خلاقیت او بود، کاملا مشهود بود. شکیبا ایران‎دوست است. وی با دقت در فرهنگ ایرانی، بهترین بخش‎های آن را به نمایش گذاشته است. او همواره تلاش کرده آثاری شعرگونه بیافریند از این رو  آثارش به واقع اسنادی از فرهنگ ایران در دوره‎های مختلف تاریخی است.

جواد بختیاری (هنرمند خوشنویس و نقاش) سخنران بعدی مراسم بود و گفت: شکیبا از مفاخر هنرهای تجسمی معاصر است. عمر این هنرمند سراسر به آفرینش گذشته است.

 بختیاری  شکیبا را از جمله هنرمندانی دانست که گام‎های بلندی را در زنده نگاه داشتن ایران فرهنگی برداشته است و افزود: در دوره معاصر با جدیت می‎توان گفت حجت شکیبا از جمله هنرمندانی است که جانمایه ایران فرهنگی را غنا داده است.

او در ادامه به ۳ ویژگی آثار شکیبا اشاره که او را در میان دیگر هنرمندان ممتاز کرده است اشاره کرد و گفت: ویژگی نخست آثار شکیبا این است که بیننده با دیدن آنها تحیر می‎کند، در مرحله بعد آثارش مخاطب را به تخیل و در نهایت به تفکر وا می‎دارد. استمرار هیجان‎ها در آثار این هنرمند به شدت دوام دارد و همیشگی است.

بختیاری در پایان سخنان خود به انتخاب رنگ در آثار شکیبا اشاره کرد و گفت: رنگ‎ها در آثار شکیبا کاراکتری کاملا ایرانی دارند. از رنگ‎های به کار رفته در آثار می‎توان فهمید که هنرمندی ایرانی این اثر را خلق کرده است.

سید عباس سجادی (مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران) گفت: تمام این آثار حاصل تفکر ناب و بلند حجت شکیبا است. ما در تابلوهای این هنرمند علاقه و عشق وافرش را به ایران را شاهد هستیم. به باور من هر کدام از این قاب‌ها  پنجره‎ای به سوی فرهنگ ایران‎زمین است.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره  به درگذشت جمشید مشایخی (هنرمند برجسته سینمای ایران) و رونمایی از اثر طراحی جمشید مشایخی در این نمایشگاه گفت: در روز تشییع زنده‎یاد جمشید مشایخی سخن شایسته‎ای از زبان فرزندش سام مشایخی شنیدم که گفت برای پدر من القاب بسیاری بود همچون کمال الملک سینمای ایران، اما در واقع پدرم جمشید مشایخی سینمای ایران بود. این نکته بسیار درست و ظریف است. سجادی با اشاره به فداکاری‎های همسر جمشید مشایخی از نقش بانوان ایرانی در پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری تقدیر کرد.

در انتهای این برنامه حجت شکیبا در سخنانی  با اشاره به درگذشت جمشید مشایخی و سابقه همکاری خود با علی حاتمی، فیلمساز شهیر، به عنوان مشاور هنری گفت: سال‎ها پیش سر صحنه فیلمبرداری کمال‎الملک با مشایخی آشنا شدم. جمشید مشایخی در همان دوران که برای ایفای نقش کمال الملک نزد من آموزش نقاشی می‎دید، اثری را خلق کرد که پر از عشق است. اگر چه این اثر به نظر طراحی ساده‎ای است اما با عشق کار شده است. من در این گردش‎های مداد مشایخی در آفرینش این اثر عشق را می‎بینم. این اثر پس از گذشت ۳۰ سال از گنجینه من بیرون آمد و لازم دیدم که آن به صاحب اصلی اثر یعنی همسر این هنرمند بزرگ و خانواده مشایخی تقدیم کنم.

پس از سخنان شکیبا، نادر مشایخی هم ضمن قدردانی از این هنرمند طی سخنانی اظهار داشت: امشب از دیدن این اثر بسیار خوشحال شدم چرا که ما به دنبال گردآوری چیزهایی از پدرم هستیم که فراموششان کرده‎ایم، که این اثر هم یکی از آنهاست.

در پایان مراسم اثر طراحی شده توسط زنده‎یاد جمشید مشایخی از سوی حجت شکیبا به نادر مشایخی تقدیم شد.

فاضل جمشیدی و  داوود حیدری در میان برنامه قطعاتی آوازی را برای حضار خواندند. گفتنی است نمایشگاه آثار نقاشی حجت شکیبا، تا ۳۰ فروردین ماه در گالری‎های شماره ۱ و ۲ برپاست. علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ الی ۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۲۱ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

کد N2138619

وبگردی