آفتاب

بنای چهارطاقی حسن زوردار کرمانشاه آتشکده بوده است

بنای چهارطاقی حسن زوردار کرمانشاه آتشکده بوده است

تهران- ایرنا- باستان شناسان پس از یک فصل کاوش در محوطه حسن زوردار کرمانشاه دریافتند که بنای چهارطاقی قرار گرفته در وسط این محوطه یک آتشکده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پیمان منصوری سرپرست هیات باستان شناسی گفت: بنای چهارطاقی حسن زوردار در مرکز محوطه‌حسن زوردار در حاشیه ‌شمالی شهر گیلان‌غرب واقع شده است.
او با بیان اینکه این محوطه در دی و بهمن سال 1397 طی 25 روزِ کاری تعیین عرصه و حریم شد، هدف از کاوش آن را مشخص کردن پلان بنا، کارکرد، تعیین قدمت و درپایان مرمت آن اعلام کرد.
این باستان شناس تصریح کرد: در طی یک فصل کاوش باستان ‌شناسی حدود 240 متر مربع از کُل مجموع این بنا از زیرِ خاک بیرون کشیده شد.
به گفته منصوری، درمجموع این بنا حدود 2 متر آوار دارد و ارتفاع بخش‌هایی از دیوارهای آن دست‌کم 4 متر بِه جا مانده است.
او خاطرنشان ساخت: آنچه در پایان یک فصل کاوش این بنا دریافت شد آتشکده بودن آن است.
سرپرست هیات باستان شناسی گفت: این آتشکده دارای یک چهارطاق مرکزی و فضای مستطیلی در اطراف است که احتمالاً راهروی طواف می باشد‌.
منصوری با بیان اینکه فضای مرکزی شامل یک چهارطاقی است که در مرکز آن یک فضای دایره دیده می‌شود تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد این فضای دایره دارای گُنبد بوده و یک بخش الحاقی و جدیدتر از بنای اصلی چهارطاقی است.
وی با اشاره به این نکته که این بنا در دوره‌ های اسلامی دوباره مورد استفاده قرار گرفته اظهار داشت: در بخش غربی تا جنوب‌غربی (خارج از راهروی طواف) یک کارگاه ذوب آهن وجود دارد که در آن حدود 15 کوره‌ و سرباره‌های آهن یافت شد.
این باستان شناس تصریح کرد: به‌ نظر می‌رسد این کارگاه متعلق به دوران اسلامی و قرن‌های 7 تا 8 هجری باشد.
او گفت: در بخش جنوب‌شرقی بنا (خارج از راهروی طواف) هم دو تدفین کشف شد که اولی متعلق به یک بزرگسال و دومی متعلق به یک کودک و جهت جغرافیائی این تدفین‌ها شمال‌غربی-جنوب‌شرقی است و این تدفین‌ها فاقد اشیاء و متعلق به دوره‌اسلامی هستند.
منصوری افزود: احتمالاً حاشیه‌ این بنا بعد ازاسلام به عنوان گورستان نیز مورداستفاده بوده است.
وی اظهار داشت: با توجه به حجم آوار سنگین این بنا (حدود 2 متر)، برای دستیابی به اطلاعات جامع‌تر یک فصل دیگر عملیات کاوش لازم است تا بخش‌های شمال‌شرقی تا شرقی آن پاک ‌سازی شود.
سرپرست هیات باستان شناسی با بیان اینکه پروژه کاوش بنای چهارطاقی خالوخالو (حسن زوردار) گیلان‌غرب کرمانشاه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت، افزود: انتظار می‌رود میراث فرهنگی استان کرمانشاه بودجه ‌لازم برای فصل دوم کاوش این بنای ارزشمند را اختصاص دهد تا مابقی عملیات کاوش بلافاصله ادامه یابد.
او در پایان با بیان اینکه قدیمی‌ترین اشاره به این بنا در سال 1977 میلادی توسط باستان‌شناس بلژیکی لوئیس واندنبرگ صورت گرفته تصریح کرد: او طی بازدیدی که از منطقه‌گیلان‌غرب داشته از بنای حسن زوردار تصویری ثبت کرده که در آن بخش گنبددار مرکز چهارطاقی سالم بوده و از این نظر این عکس حائزاهمیت است.
فراهنگ **1085**3009
کد N2138574

وبگردی