آفتاب
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

کاهش مسافرتهای پروازی در عید/ضرر میلیاردی سیل به گردشگری و میراث

کاهش مسافرتهای پروازی در عید/ضرر میلیاردی سیل به گردشگری و میراث

کاهش سفر در ایام نوروز، تکمیل ظرفیت موزه های تهران، خسارت میلیاردی سیل به میراث فرهنگی و گردشگری کشور از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیل و بارش باران زیاد در ایام نوروز باعث شد تا صنعت گردشگری در این ایام برای فعالان این حوزه به ضرر ختم شود. جدا از مسائل انسانی و مالی برای مردم کشور، می‌توان گفت بیشتر استان‌ها با مشکل بارش باران‌های سیل اسا مواجه شدند و به همین دلیل کسی نمی‌توانست به سفر برود. در ایام نوروز اگر کسی هم به سفر رفت دچار مشکل شد. برخی از هتلداران مجبور شدند تا به مهمانان نوروزی اسکان بدهند. برخی از مردم نیز مجبور بودند تا در اماکن اقامتی اضطراری اسکان پیدا کنند.

در این ایام بار دیگر به وجود کلاس‌های درس برای اسکان مسافران نیاز شد. خیلی از مردم دچار سردرگمی برای سفر به استان‌هایی شدند که بارش باران برای آنها پیش بینی نمی‌شد اما باعث شد تا خیلی از مسافران قید سفر را در طول نوروز به دلیل این بارش‌های باران زیاد بزنند.

خسارتی که سیل به اثار تاریخی کشور وارد کرد حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان است. خسارتی که باید همه آنها صرف مرمت بناهای تاریخی شود. مرمتی که اضطراری است.

کاهش ۲۰ درصدی پروازهای داخلی

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از کاهش ۲۰ درصدی پروازهای داخلی و ۵۰ درصدی پروازهای خارجی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

سامانی اظهار داشت: در تعطیلات نوروز با توجه به شرایط اقتصادی مردم و بروز بحران سیل، با کاهش قابل توجه تعداد مسافر و پرواز رو به رو شدیم؛ به نحوی که تعداد پروازهای داخلی در تعطیلات سال نو ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استان‌های سیل زده و سیل خیز از میانه تعطیلات، به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید. بر اساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود، باید به شرکت‌های هواپیمایی جریمه بپردازد اما با همراهی این شرکت‌ها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران بازگشت داده شد و جریمه نقدی دریافت نشد. بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردین ماه زیان قابل توجهی را برای شرکت‌های هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکت‌های هواپیمایی است.

اسعدی سامانی گفت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیت‌ها بر اساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه ۹۷ به فروش رسید. تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطه‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاست‌های دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند. در آغاز تعطیلات به طور محدود شاهد خرید بلیت از سایت‌های غیرمجاز بودیم اما در ادامه با اطلاع رسانی و تاکید بیشتر بر استفاده از لینک اعتبارسنجی که در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده بود، تخلفی ثبت نشده است.

هتلداران نیز ادعا کردند که افزایش نرخی نداشته اند درصورتی که مشاهده می‌شد در استان‌های جنوبی هتلداران نرخ‌ها را بیشتر نیز اعلام می‌کردند. چون مردم مجبور بودند در هتل اسکان داشته باشند.

در این ایام میزان بازدید از موزه‌های تهران افزایش داشت چون خیلی از تهرانی‌ها به سفر نرفتند.

شمار بازدیدکنندگان کاخ نیاوران به مرز ۸۱ هزار نفر رسید روابط عمومی کاخ نیاوران اعلام کرد: این کاخ به ترتیب در تاریخ‌های چهارم، سوم، دوم و نهم فروردین ماه سال جاری شاهد حضور حداکثری گردشگران بود و با ورود ۹ هزار و ۲۰۸ گردشگر به این مجموعه در روز چهارم فروردین ماه، رکورد بازدیدهای نوروزی مجموعه نیاوران در سال جاری و همچنین نسبت به زمان مشابه آن در ۵ سال اخیر شکسته شد.

همچنین با ثبت ۳۴ هزار و ۲۷۳ نفر- بازدید در این تاریخ، شاهد افزایش ۲۱ درصدی آمار بازدید از پنج موزه فعال این مجموعه نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته بوده ایم.

آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر از بناهای تاریخی سطح یک و نفیس

رئیس سازمان میراث فرهنگی، این هفته خبر مهمی داد و گفت: آمادگی داریم همه ابنیه تاریخی به غیر از بناهای سطح یک و نفیس را واگذار کنیم.

علی اصغر مونسان در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و ستاد خدمات سفر این استان، در پاسخ به درخواست استاندار مبنی بر واگذاری ابنیه تاریخی با بیان این مطلب افزود: در دولت تدبیر و امید به اندازه تمام دولت‌های گذشته مرمت و بهره برداری بناهای تاریخی واگذار شده است.

مونسان تاکید کرد: آمادگی داریم به غیر از بناهای تاریخی سطح یک و نفیس مانند برج نجومی رادکان، قلعه فلک الافلاک و… که غیر قابل واگذاری است بقیه را واگذار کنیم.

وی افزود: در آرامگاه فردوسی ساماندهی جلوخان را به شهرداری واگذار کردیم و در فاز بعدی هم با شهرداری همراهی می‌کنیم که ورودی آرامگاه فردوسی ساماندهی شود.

کد N2137761

وبگردی