آفتاب

فریدون جیرانی: امیدوارم در سال‌های آینده هم مخاطبان با تماشای «شب عاشورایی» گریه کنند

فریدون جیرانی: امیدوارم در سال‌های آینده هم مخاطبان با تماشای «شب عاشورایی» گریه کنند

فریدون جیرانی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در نشست تخصصی بررسی مستند «شب عاشورایی» ساخته مرتضی آوینی، ابراز امیدواری کرد سال‌های آینده هم مخاطبان با تماشای این فیلم متاثر شوند و گریه کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امشب (پنجشنبه ۲۲ فروردین)، نسخه مرمت شده فیلم «شب عاشورایی» از مستندهای مرتضی آوینی در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. این اکران در قالب برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» صورت گرفت که امشب به پایان رسید. 

پنل تخصصی بررسی فیلم «شب عاشورایی» با حضور فریدون جیرانی، محمدحسین مهدویان و شهاب اسفندیاری در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان سینمای ایران در این نشست گفت: «آوینی در فیلم‌هایش نگاهی مبتنی بر یقین داشت، نگاه من اما از شک و تردید شروع می‌شود؛ او این بخت را داشت که در زمانه یقین زندگی کند، ما در زمانه تردیدها زندگی می‌کنیم.»

شهاب اسفندیاری، مدرس سینما هم در سخنانی گفت: «در شرایطی که همه به یک شیوه عمل می‌کردند، آوینی جسارت داشت که به شیوه‌ای متفاوت عمل کند؛ او چیزهایی را که بقیه بدیهی می‌پنداشتند، مورد پرسش قرار می‌داد.»

فریدون جیرانی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران هم در این نشست گفت: «امیدوارم در سال‌های آینده نیز مخاطبان با تماشای «شب عاشورایی» متاثر شوند و گریه کنند؛ دلم نمی‌خواهد این فیلم‌ها در سال‌های آینده تبدیل به یک سند صرف در موزه‌های سینمایی شوند.»

به مناسبت بیست‌وششمین سالروز شهادت مرتضی آوینی، نسخه ترمیم شده سه فیلم مستند شهید آوینی به نام‌های «و این است فتح الفتوح»، «داستان پل» و «شب عاشورایی» در قالب برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» از ۲۰ تا ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمدند.

۵۷۵۷

کد N2137522

وبگردی