آفتاب
آخرین وضعیت میراث خراسان شمالی بعد از سیل؛

خسارت ۶ و نیم میلیارد تومانی به میراث، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی/ آبگرفتگی محوطه مجموعه تاریخی مفخم بجنورد

خسارت ۶ و نیم میلیارد تومانی به میراث، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی/ آبگرفتگی محوطه مجموعه تاریخی مفخم بجنورد

سیل و بارندگی‌های اخیر به مجموعه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان آسیب وارد کرده است چنانکه ۶ میلیارد و نیم میلیون تومان خسارت را متوجه این بخش کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محوطه مجموعه تاریخی مفخم بجنورد در اثر بارندگی ۲۱ فروردین ماه با آبگرفتگی روبه‌رو شده بود که به گفته حبیب یزدان پناه (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی) این آبگرفتگی که سطح آن در حدود ۲۰ سانتی‌متر بود با سرعت تخلیه و رفع شد. این آبگرفتگی آسیبی دربرنداشت و اجازه ورود آن به موتورخانه و بخش‌های دیگر داده نشد.

مجموعه تاریخی مفخم بجنورد از آثار دوران قاجار است که در شمال شهر بجنورد قرار دارد و به شماره ۱۱۶۷ ثبت شده‌است. این بنا ۱۳۰ سال قدمت دارد.

یزدان پناه با اشاره به آخرین وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و زیرساخت‌های گردشگری استان خراسان شمالی بعد از وقوع سیل و بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: بر اثر این بارندگی‌ها، کاهگل‌های باغ علی آباد شسته شد و از بین رفت. همچنین سیل سبب شد تا بخشی از کمپین گردشگری از بین برود. با این وجود هیچ مشکلی و آسیبی متوجه شهر بلقیس اسفراین نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی بیشترین آسیب وارده را به بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و ادامه داد: کارگاه‌های صنایع دستی در شهرستان جرگلان و قاسم خان که در منازل فعالان صنایع دستی قرار داشت، دچار آسیب شده است چنانکه ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان آسیب به بخش صنایع دستی استان وارد شده است.

به گفته او، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به بخش گردشگری و یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان به میراث فرهنگی آسیب وارد شده است.

کد N2137022

وبگردی