آفتاب
مهر گزارش می‌دهد

آمار نفر شب اقامت در عید ۹۸ با عید ۹۷ یکسان بود

آمار نفر شب اقامت در عید ۹۸ با عید ۹۷ یکسان بود

آمار نفر شب اقامت‌هایی که سازمان میراث فرهنگی آن را ابداع و به عنوان آمار سفر می‌شناسد، امسال برای نوروز ۹۸ همانند آمار نوروز ۹۷ اعلام شد با اختلاف تنها ۵ درصد.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، در نشست خبری که هجدهم فروردین برگزار شد، اعلام کرد: سفرهای نوروزی با ثبت ۷۴ میلیون نفر شب اقامت در کشور، ۲۰ درصد رشد داشت.

مونسان بیان کرد: در طول تعطیلات نوروز ۱۳۲ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور ثبت شده که ۳۴ درصد رشد داشته است. به طور میانگین هر گردشگر از هفت نقطه بازدید کرده است.

ولی امسال نشست خبری پیرامون سفرهای نوروزی برگزار نشد و ولی تیموری معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در جلسه‌ای که با حضور اعضای این ستاد بدون حضور خبرنگاران برگزار شده بود، گفت: آخرین آمار بدون احتساب آمار ۱۵ فروردین، ۷۴ میلیون و ۳۰۰ اقامت شبانه ثبت شده است.

چند روز بعد او این آمار را با احتساب روز ۱۶ فروردین ماه تعداد ۷۷ میلیون و ۱۲۰ هزار اقامت شب در کل کشور دانست و گفت: اگر برای هر فرد به طور میانگین ۴ شب اقامت را در نظر بگیریم، می‌توان گفت ۲۰ میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده‌اند. با توجه به نوسان نرخ ارز در کشور، ما پیش بینی می‌کردیم که امسال گردشگری داخلی رشد قابل توجهی داشته باشد، به طوری که در روزهای نخست هم شاهد رشد ۲۷ درصدی در این حوزه بودیم، اما در ادامه تعطیلات با تغییرات آب و هوایی و معضلات و مشکلاتی که سیل به وجود آورد، روند رشد کاهش پیدا کرد.

تیموری ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی در کشور، امسال ماندگاری مسافران افرایش یافت و به تناسب تردد جاده‌ای کمتر شد و شاهد رشد ۵.۴۴ درصدی گردشگری داخلی در این ایام بودیم.

تیموری درحالی از ۵ درصد رشد سفر خبر می‌دهد که همین آمار را برای نوروز سال ۹۷ نیز اعلام کرده و گفته بودند که ۷۴ میلیون نفر شب اقامت در طول ایام نوروز ۹۷ ثبت شد.

این سازمان همچنین در عید سال ۹۶ نیز از ۵۹ میلیون نفر شب اقامت خبر داده بود آماری که گویا قرار است هر سال ۲۰ درصد رشد داشته باشد! همچنان که فریدون محمدی دبیر ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر با امتناع از ارائه جزئیات آمارهای به دست آمده از نفر شب اقامت‌ها در طول نوروز به خبرنگار مهر گفت: ما پیش بینی ۲۰ درصدی را برای نوروز امسال داشتیم. اما به دلیل بارندگی‌ها این آمار پایین آمد و در واقع تنها با رشد ۵ درصدی مواجه بودیم که همان هم از نظر ما رشد منفی است.

از سوی دیگر اداره‌های کل میراث فرهنگی در استان‌های کشور هر روز از رشد سفر در استان خود خبر می‌دادند این درحالی بود که بیشتر استان‌های کشور درگیر بارش باران و سیل بوده و سازمانهای مختلف مردم را از سفر منع می‌کردند.

با وجود این شرایط اما معاون گردشگری گفته است: با توجه به شرایط جوی تعداد رفت و آمد در جاده‌ها کمتر شد و ماندگاری در شهرها و استان‌ها بیشتر شد و تعداد سفرهای بین شهری به حداقل رسید تعداد اقامت شبانه، بیانگر این است که سفر به عنوان اولویت در سبد خانوار ایرانی‌ها قرار گرفته است و به رقم فشارهای اقتصادی که پیش بینی می‌شد سفرها کاهش پیدا کند، اینچنین نبوده است.

معاون گردشگری کشور که متوجه شده بود افزایش این آمار عملکرد ستاد را در به دست آوردن اعداد و ارقام زیر سوال برده است، گفت که روزهای نخست با ۲۲ و ۲۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته آغاز شد اما با اتفاقاتی که افتاد و شرایط بد آب و هوا این رقم در روزهای بعدی کاهش پیدا کرد.

در گیر و دار سیل اما گردشگران خارجی آن طور که معاون گردشگری گفته، روی خوش به سفر در ایران نشان داده‌اند و گفته که در طول ۱۵ روز ۱۸۳ هزار و ۲۸۵ گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند این آمار یعنی در سال گذشته چیزی حدود ۵۴ هزار نفر گردشگر خارجی در ایام عید به ایران آمده‌اند که اتفاقاً شرایط بد آب و هوایی هم روی آنها تأثیری نگذاشته و این آمار به طور فزاینده ای رشد پیدا کرده‌اند!

حتی به گفته معاون گردشگری سفرهای خروجی ۳۲ درصد در ایام نوروز ۹۸ کاهش داشته است که با توجه به وضعیت ارزی، ۳۷۷ هزار نفر از ایرانیان به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

از طرف دیگر اما بخش خصوصی ناراضی از کارکرد خود در ایام عید است. کارکردی که نمی‌توان آن را در ایام دیگر سال نیز جبران کرد. بسیاری از آنها می‌گویند که ضرر کرده‌اند. حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور می‌گوید نسبت به نوروز سال گذشته حداقل ۴۰ درصد ریزش مسافر داشته‌اند. جمشید حمزه زاده به عنوان رئیس جامعه هتلداران کشور نیز می‌گوید: امسال ضریب اشغال اتاق هتل‌ها تا دهم فروردین ماه ۱۵ درصد کاهش را نسبت به نوروز سال گذشته نشان می‌داد اما این آمار تا پایان روز پانزدهم به ۲۱ درصد کاهش رسید.

با وجود این شرایط اما معاون گردشگری همچنان معتقد است که گردشگری در نوروز ۹۸ شرایط خوبی داشت و حرکت رو به جلو بود!

کد N2136920

وبگردی