آفتاب
معاون بنیاد ملی نخبگان:

مسیر برون رفت کشور از مشکلات توسعه کارآفرینی است

مسیر برون رفت کشور از مشکلات توسعه کارآفرینی است

ایلام - ایرنا - معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مسیر برون رفت کشور از مشکلات توسعه کارآفرینی و ایجاد رقابت سالم است، گفت: این نخبگان هستند که می توانند این اکو سیستم را به وجود بیاورند و اگر امروز نگاه ها تغییر کند خیلی از مشکلات مرتفع خواهند شد.

به گزارش ایرنا، محمدصالح ترکستانی روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس بنیاد نخبگان استان ایلام اظهار داشت: یکی از معضلات در کشور مسئله نخبه باوری است، در بنیاد نخبگان این موضوع از 2 جنبه عرضه و تقاضای نخبگان نگاه می شود که در حوزه تقاضا باید پذیرفت اقتصاد ما نفت محور و غیر دانش محور است.
وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان دنبال کننده هماهنگی بین عرضه و تقاضای نخبگی است، افزود: در این خصوص با یک فضای نهادی مواجه هستیم که الزاما عملکرد مثبت و درخور توجهی را به دنبال ندارد، در این زمینه می توان چند کار انجام داد که راه صحیح آن شکل گیری یک اکوسیستم برای حل مشکلات کنونی است.
معاون بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه ما به دنبال یک اکوسیستم کارآفرینی هستیم، گفت: راه‌اندازی این سیستم به‌ طور حتم سیستم‌های ناکارآمد و غیررقابتی را حذف و یا کنار می‌ گذارد.
ترکستانی یکی از چالش های اصلی در این بنیاد را مسئله نخبه نماها عنوان کرد و یادآور شد: اینکه فرآیند نخبه گزینی در گذشته صحیح بوده یا خیر، آیا تعداد مقاله و اختراع یا تلاش فرد برای حل مشکلات جامعه معیار درستی برای انتخاب نخبگان است یا نیست هم خود سئوال های جدی هستند.
وی با بیان تعریفی از نخبگان، گفت: نخبگان گروهی از فرهیختگان جامعه هستند که باید زمینه اثرگذاری آنان را فراهم ساخت.
ترکستانی با اشاره به اینکه در بنیاد ملی نخبگان به کسی گواهی نخبگی داده نمی شود و برچسبی به عنوان نخبه وجود ندارد، گفت: در اینجا نخبه به کسی اطلاق می شود که تشنه خدمت باشد و انتظاری نداشته و در مسیر توسعه کشور در طی سالیان تلاش کند.
معاون بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: ساختار بنیاد نخبگان کشور، ایده اصلی خود را باهدف مشخص یعنی حمایت از استعدادها، مدیریت منابع انسانی و استعدادهایی که می ‌تواند به هدف بخشی منجر شوند، دنبال می کند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز در این آئین گفت: در شرایط کنونی دولت به شدت نیاز به تلاش نخبگان برای گره گشایی مشکلات دارد.
محمد نوذری با اشاره به ظرفیت های خاص تردد زائران در ایام اربعین در استان ایلام افزود: سالانه نزدیک به پنج میلیون زائر از مرز مهران تردد می کنند که باید در این زمینه بستری فراهم کنیم تا با استفاده از تجریبات نخبگان از ظرفیت های اقتصادی در این حوزه نهایت استفاده را بعمل آوریم.
وی با اشاره به معضلات آسیب های حوزه اجتماعی در استان نیز تاکید کرد: تاکنون مقاله های بسیاری برای حل مسائل این حوزه ارائه شده است و نیازمند به ارائه مقاله های فرا پژوهشی هستیم.
معاون استاندار ایلام با بیان اینکه نیازمند برنامه ریزی تدوین شده در حوزه آسیب های اجتماعی در استان هستیم، اضافه کرد: دانشگاه و بنیاد نخبگان در این زمینه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
در این آئین از زحمات رضا خانی رئیس سابق بنیاد نخبگان ایلام تقدیر و مژگان صالحی پور به عنوان رئیس جدید این بنیاد در استان انتخاب شد.
3032/6034
کد N2136314

وبگردی