آفتاب

انواع و کاربرد تسمه و بلبرینگ

انواع و کاربرد تسمه و بلبرینگ

تسمه ها در شکل های بسیار متنوع و از متریال مختلفی برای کاربری های صنعتی مختلف تولید میشوند و حساسیت تولید آنها و دقت کاربری آنها بسته به محلی که مورد استفاده قرار میگیرند و کاربردی که دارند مختلف می باشد.

تسمه صنعتی یکی از اتصالات پر کاربرد در صنایع ماشین سازی میباشد که گاهی بصورت گرد و گاهی بصورت باز تولید میشود. تسمه ها در شکل های بسیار متنوع و از متریال مختلفی برای کاربری های صنعتی مختلف تولید میشوند و حساسیت تولید آنها و دقت کاربری آنها بسته به محلی که مورد استفاده قرار میگیرند و کاربردی که دارند مختلف می باشد. تسمه صنعتی معمولا به سه هدف انتقال قدرت (حرکت دورانی) ، تنظیم زمان حرکت قطعات موتور و انتقال اجسام از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد که تسمه نوع اول به نام تسمه انتقال قدرت، مورد دوم به تسمه تایمینگ و مورد سوم به تسمه نقاله شهرت دارد. متریال بکار رفته در ساختمان تسمه ها مختلف است و در برخی موارد مقاومت سایشی، در برخی دیگر مقاومت در برخورد با روغن، در برخی مقاومت حرارتی بالا، در مواردی مقاومت کششی در برابر نیرو های دینامیک در اولویت قرار میگیرد. اما دو ماده که بصورت تقریبا یکسانی در تولید تسمه صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند یکی لاستیک طبیعی و دیگری پلی اورتان می باشد که خواص اصطکاکی، سایشی و مقاومت حرارتی تسمه را افزایش می دهد. در بین انواع تسمه صنعتی تولید شده تسمه تایمینگ دارای حساسیت بیشتری میباشد و با استاندارد های دقیق تری نیز تولید میشود و تعداد تولید کنندگان بنام آن نیز در دنیا محدود تر می باشد چرا که دقت عملکرد قطعات داخلی موتور های احتراق داخلی توسط تسمه تایمینگ تنظیم میشود و عدم عملکرد دقیق و مناسب آن موجب آسیب به قطعات دیگر موتور های احتراق داخلی میشود. طول عمر تسمه صنعتی متغیر می باشد و معمولا تا زمانیکه تغییر طول نداده باشند و خواص اصطکاکی خود را حفظ کرده باشند و یا دچار خوردگی نشده باشند قابل استفاده هستند. دو عامل حرارت و روغن در کنار ضربه های ناشی از حرکت ماشین آلات از عوامل اصلی تخریب و کاهش طول عمر تسمه های صنعتی محسوب میشوند.

انواع بلبرینگ ها


بلبرینگ یکی از پرکاربردترین و مصرفی ترین نوع قطعات صنعتی میباشد که تقریبا در هر ماشینی که اجزای دوار دارد مورد استفاده قرار میگیرد. بلبرینگ ها در شکل های بسیار مختلفی تولید میشوند و دو وظیفه اصلی را بصورت کلی عهده دار می باشند. وظیفه اصلی بلبرینگ انتقال و تعلیق بار شامل بارهای محوری و شعاعی می باشد که این انتقال بار می بایست با ایجاد حداقل اصطکاک صورت پذیرد. بلبرینگ ها برای کاهش میزان اصطکاک تولیدی دارای ساچمه هایی در ساختمان خود هستند که بر حسب شکل دارای میزان انتقال قدرت مختلف و تعلیق بار مختلفی هستند. اغلب انواع بلبرینگ ها تعلیق بار شعاعی را بر عهده دارند اما از این میان بلبرینگ های کف گرد وظیفه تعلیق بار محوری را عهده دار هستند. در ساختار بلبرینگ کف گرد تعلیق بار بر عکس بلبرینگ های شعاعی که تمرکز بار بیشتر در لحظه بر روی چند ساچمه قرار دارد بصورت یکنواختی پخش شده و این دسته از بلبرینگ ها بسیار روان کار می کنند. شکل ساچمه های بلبرینگ بسیار متنوع است اما معمولا بصورت کروی، استوانه ای، سوزنی و بشکه ای تولید میشوند. بلبرینگ های سوزنی که دارای ساچمه هایی در ساختمان خود هستند بصورت پک شده و بسیار نازک هستند و عملا برتری آنها به دیگر انواع بلبرینگ فضای بسیار کوچکی است که اشغال می کنند. دسته ای از بلبرینگ ها به نام بلبرینگ مخروطی وظیفه تعلیق بار دینامیک تلفیقی یعنی تلفیقی از بارهای شعاعی و محوری را عهده دار می باشند که به نام بلبرینگ مخروطی (Tapered Ball Bearing) مشهور هستند. تنظیم زاویه اتصال بلبرینگ بر روی محور ها دارای اهمیت بسیار زیادی از نظر کارکرد و طول عمر آنها می باشد و دسته ای از بلبرینگ ها مشهور به بلبرینگ های خود تنظیم قابلیت تغییر زاویه محوری برای تطابق را برای زاویه های اندک دارند.

تولید کنندگان تسمه و برنیگ در دنیا


کمپانی های معتبری در دنیا وجود دارند که به تولید تسمه و برینگ به عنوان دو اتصال پرکاربرد و حساس صنعتی مشغول می باشند. از این میان قدیمی ترین و معتبر ترین تولید کننده بلبرینگ در دنیا شرکت شوفلر آلمان می باشد که امروزه اغلب مخصولات خود را تحت نام تجاری FAG عرضه میکند. شرکت های تولید کننده دیگری برای بلبرینگ وجود دارند که محصولات آنها نیز دارای حداکثر کیفیت می باشد که از آن میان می توان به SKF اشاره نمود. در زمینه تولید تسمه صنعتی نیز شرکت های معتبری چون MEGADYNE, BANDO, DONGIL, OPTIBELT در دنیا فعالیت های گسترده ای دارند. ابتکار صنعت وارد کننده و عرضه کننده انواع بلبرینگ و تسمه در ایران می باشد و محصولات این شرکت از معتبرترین تولید کنندگان خریداری و عرضه میشود. استاندارد محصولات و سرتیفیکت تولید کننده برای تسمه های تایمینگ عرضه میشود.  

کد N2136092

وبگردی