آفتاب

تمام دستگاه‌ها در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن سهیم هستند

تمام دستگاه‌ها در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن سهیم هستند

مراسم اختتامیه طرح ملی حفظ قرآن کریم «بشارت ۱۴۵۲» با حضور سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی رئیس ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قرآن کریم، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) در حاشیه برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش امروز (سه‌شنبه) ۲۰ فروردین در مراسم اختتامیه طرح ملی حفظ قرآن کریم «بشارت ۱۴۵۲» که با حضور فعالان و برگزیدگان این طرح در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو فراگیر شدن فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه است. توسعه این فرهنگ به معنای تعمیم و تعمیق ایمان، شناخت، ارتباط و انس با قرآن و عمل به آموزه‌های قرآن توسط تک‌تک افراد جامعه و مسئولان نظام محقق می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: برای ترویج و تعلیم قرآن باید تعداد حافظان کلام وحی را در کشور بیشتر کنیم. پیامبر (ص) در حدیثی درجات بهشت را به تعداد آیه‌های قرآن معرفی می‌کنند و می‌فرمایند وقتی صاحب قرآن وارد بهشت شود به وی می‌گویند بخوان و بالا برو که هر آیه‌ای درجه‌ای دارد پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه‌ای نیست.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مقام معظم رهبری نسبت به حفظ قرآن و ضرورت وجود حداقل ۱۰ میلیون حافظ در کشور همواره تاکید داشته‌اند. دستیابی به این هدف نیازمند همت و اراده ملی و برنامه‌ریزی صحیح است. بحمدالله جامعه امروز ما با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده است. البته ما به این قانع نیستیم و معتقدیم همه دانش‌آموزان و فرهنگیان باید با قرآن ارتباط برقرار کنند. با اعتقاد به این‌که عمل به قرآن اساس و محور احیای قرآن است. علاوه بر این‌که تلاوت قرآن را داریم باید فکر، عمل و باورمان را نیز قرآنی کنیم.

وی یادآور شد: طرح ملی حفظ جز ۳۰ قرآن کریم از آغاز سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ با هدف زمینه‌سازی انس با قرآن در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت. در چشم‌انداز ترسیم شده برای این نهضت و با اجرای دقیق آن طی یک سال تحصیلی ۱۰ درصد از دانش‌آموزان کل کشور با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جز ۳۰ شده‌اند و در گام بعدی در صدد هستیم دوره متوسطه اول و دوم را نیز به صورت ویژه تحت پوشش قرار بدهیم.

او ادامه داد: دستگاه تعلیم و تربیت علاوه بر اجرای نهضت ملی حفظ جز ۳۰ با اجرای طرح‌هایی چون طرح ملی حفظ نور، حفظ موضوعی آیات قرآن کریم و مسابقات قرآن، عترت و نماز در رده دانش‌آموزان و فرهنگیان زمینه‌هایی را فراهم کرده است تا از این طریق معلمان و والدین بتوانند کودکان خود را با قرآن مأنوس کنند. ما در سطح وزارت، ادارات کل و مدارس جلسات توجیهی نسبت به این موضوع برگزار کرده‌ایم و از تمام ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی این موضوع بهره می‌بریم. در گام اول این طرح بیش از دو میلیون نفر از دانش‌آموزان و فرهنگیان در این طرح شرکت کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نهضت ملی حفظ جز ۳۰ یکی از بهترین جلوه‌های بروز وحدت، یکدلی و همصدایی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور بود. امیدواریم به فضل الهی بتوانیم مفاهیم قرآنی را جزو مفاهیم رایج و گفتمان عمومی دانش‌آموزان و فرهنگیان قرار بدهیم.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی – نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این موضوع که مسابقات قرآن کریم وسیله‌ای برای توسعه فرهنگ قرآنی و نشر معارف قرآن است، گفت: طرح ملی حفظ قرآن کریم در حقیقت هدف‌گیرای برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور است و دستیابی به این هدف به سادگی محقق نمی‌شود و باید در نظام آموزش و پرورش ما برنامه دقیقی برای این موضوع داشته باشیم.

وی یادآور شد: ما نباید فقط به تربیت ۱۰ میلیون حافظ جز ۳۰ اکتفا کنیم بلکه باید برنامه‌ها به‌گونه‌ای باشد که این ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن شوند. نهادها، سازمان‌های فرهنگی و رسانه‌ای باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند. امیدواریم زمانی برسد که در میان کشورهای اسلامی شاهد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور باشیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی با راه‌اندازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، نهادهای دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و سایر سازمان‌ها می‌توانند این مسیر را هموارتر کنند. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با آنها همگام است.

همچنین در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی – رئیس ستاد راهبردی طرح ملی قرآن کریم با اشاره به این مطلب که یکی از کارهایی که شورای توسعه انجام داد تدوین و تصویب سند جامع طرح ملی حفظ بود، گفت: با تصویب این سند امروز برای حفظ قرآن و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم دارای سندی جامع هستیم که تمام اهداف در آن تصویب شده است. خوشبختانه به پشتیبانی رسانه‌ها توانستیم در عملیات فرهنگ‌سازی حفظ قرآن نقش‌آفرین باشیم و وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته باشد. همچنین سازمان اوقاف نیز با توجه به ظرفیت بقاع متبرکه که بالغ بر پنج هزار بقعه در کشور داریم، می‌تواند نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

وی گفت: همچنین معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، سازمان دارالقرآن، حوزه‌های علمیه، بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و… نیز در اجرای این طرح می‌توانند نقش‌آفرین باشند. آنچه که مد نظر ما است این نکته است که بتوانیم به صورت گسترده اقدام به توسعه طرح ملی حفظ کنیم.

محمدی ادامه داد: امروز دوره دوم طرح ملی حفظ قرآن کشور یعنی طرح ۱۴۵۳ با محوریت جز ۲۹ قرآن کریم نیز تداوم پیدا می‌کند. ما زمانی می‌توانیم به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ دست پیدا کنیم که فرهنگ حفظ قرآن در کشور نهادینه شود.

در این مراسم از حافظان کل برتر در آزمون کتبی و شفاهی طرح ملی حفظ قرآن کریم «بشارت ۱۴۵۲» و همچنین برنامه تجلیل از نهادهای همکار و پرتلاش در اجرای این طرح تجلیل شد.

انتهای پیام

کد N2135806

وبگردی