آفتاب
روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای:

محبوبیت سپاه درمنطقه بیشتر می‌شود/صبر ما درقبال بدعهدی‌هاحدی دارد

محبوبیت سپاه درمنطقه بیشتر می‌شود/صبر ما درقبال بدعهدی‌هاحدی دارد

رئیس‌جمهور گفت: بدانید امروز محبوبیت سپاه در قلب مردم ایران و قلب مردم منطقه بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: حضرت اباعبدالله حسین (ع) فرهنگ ایستادگی، شهامت و شهادت را به ما یاد دادند که جا دارد این ولادت با سعادت را به تمام ملت ایران و مسلمانان جهان تبریک بگوئیم. امروز روز میلاد آن آزادمرد و بزرگ مردی است که راه ایستادگی در برابر ظلم و ستم و قدرت‌هایی که می‌خواهند ملت‌های جهان را زیر سلطه خود درآورند، را به ما آموخت. او به ما یاد داد که چگونه در صحنه زندگی بتوانیم آمر به نیکی‌ها، خوبی‌ها و ناهی از پستی‌ها و زشتی‌ها باشیم.

وی افزود: این راه امام حسین (ع) است. خوشنودی ما آنجایی است که ما خوشنودی حق را شاهد بوده و ببینیم. می‌دانیم که در برابر صبر و مقاومت و ایستادگی، خداوند به وعده اش عمل خواهد کرد و اجر صابرین را خواهد داد. فرهنگ اباعبدالله الحسین و فرهنگ سالار شهیدان عامل اصلی پیروزی‌های بزرگ ملت‌های مسلمان به ویژه ملت بزرگ ایران در نهضت‌ها، انقلاب‌های مختلف و حراست از ایران و دفع تجاوز و امروز درسی بزرگ برای ایستادگی و مقاومت ما در برابر آنهایی است که می‌خواهند با فشار به زندگی مردم، ما را از مسیر تعالی بازگردانند.

سپاه برای منافع مردم و انقلاب از راحتی خود گذشته است

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز روز پاسدار است. امروز روز کسانی است که از اول انقلاب در کنار مردم بودند، با مردم بودند و برای منافع مردم و برای منافع کشور و انقلاب از راحتی خود گذشتند. شب‌هایی را این عزیزان به صبح آوردند در کنار سایر نیروهای مسلح و فداکاران که هر شبش از شب قدر بالاتر بود. می‌فرماید بالاتر از شب قدر شب آن پاسدار و فداکاری است که در مرزهای کشور می‌ایستد و از منافع کشور دفاع می‌کند و مطمئن نیست که شب را به صبح خواهد رساند یا خیر.

روحانی ادامه داد: شب قدر، تنها شب ۲۳ یا ۲۱ یا ۱۹ و یا حتی شب‌های دیگر که نقل شده نیست. درست است که آنها شب قدر هستند اما ما می‌توانیم شب قدری را بیافرینیم که «افضل من لیله القدر» باشد. شبی که تصمیم ما، اراده ما، نقشه ما، برای رفاه این ملت و توسعه ایران و قدرت ملت باشد، همان شب، از شب قدر بالاتر است. پس تنها در انتظار رمضان و شب‌های قدر ماه رمضان نباشیم. بیائیم همه شب‌های خود را شب قدر بسازیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای فداکار ما در کشور و آنهایی که شب‌ها را تا صبح نخوابیده‌اند، برای راحتی و استراحت مردم، کسانی هستند که شب‌های زندگی خود را شب قدر ساخته‌اند. چرا سپاه به وجود آمد؟ برای چه بود؟ انقلاب بزرگی توسط ملت ایران به پیروزی رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان فراوانی در منطقه و جهان می‌خواستند این انقلاب دورانش و زمانش چند هفته و حداکثر چند ماه بیشتر نباشد و انواع توطئه‌ها را علیه ملت ایران طراحی کردند که یکی از توطئه‌های آنها، توطئه ترور علیه ملت ایران بود. آنها گروهک‌هایی را در دامان خود پرورش دادند و آنها را تحریک کردند و مواد منفجره را نیز در اختیار آنان قرار دادند تا مسئولین و انقلابیون را به خاک و خون بکشند تا ایران برگردد به دورانی که زیر سلطه آمریکا بود.

روحانی همچنین بیان داشت: در آن زمان ما نیاز داشتیم به یک نیروی مؤمن، ایثارگر و فداکاری که در برابر تروریسم بایستد و در مقابل آنها ایستادگی کند و امنیت را برای ملت ایران به ارمغان آورد. در رأس این حرکت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. آن روزی که در خانه‌های تیمی در تهران و در دیگر شهرها، گروهک‌های چپ با نام‌های مختلف که انسان‌های بی گناه را ترور کرده بودند دستگیر می‌شدند و به دست عدالت سپرده می‌شدند، چه کسانی بودند که فداکاری می‌کردند، به خانه‌های تیمی می‌شتافتند، کشته می‌شدند و جان می‌دادند و تروریست‌ها را منهدم می‌کردند و به دستگاه قضا می‌سپردند؟ در رأس همه آنها باز هم سپاه پاسداران بود.

شما می‌خواهید سپاه مورد کینه و غضب آمریکا نباشد؟

وی تاکید کرد: آن روزی که دشمنان این ملت جنگ را بر ما تحمیل کردند و اعلام کرده بودند که ۳ روز بعد در اهواز مصاحبه خواهند کرد و در هفته‌های بعد از آن در تهران مصاحبه می‌کنند، چه کسانی بودند که در برابر متجاوزین ایستادند؟ این ملت ایران بود. این ارتش، بسیج، دلاوران عشایر، نیروی انتظامی ما بودند و یکی از نیروهایی که در رأس این فداکاری قرار داشت باز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. پس شما می‌خواهید سپاه مورد کینه و غضب آمریکا و صهیونیست‌ها نباشد؟

رئیس جمهور افزود: شاید این تصوری که ما داریم مقداری با واقعیت همخوانی نداشته باشد. آنها در طول ۴۰ سال تمام توطئه‌هایی را که علیه ملت ایران طراحی کرده‌اند، منجر به شکست شد. چه کسانی باعث شدند؟ غیر از همین جوانان و ملت غیور ایران؟ همه از همه اقوام و ادیان تا همه مردم دوشادوش یکدیگر ایستادگی کردند و سپاه پاسداران همواره در این مقاومت و ایستادگی پرچمدار بزرگ بود.

روحانی گفت: امروز استکبار جهانی، آمریکا، کینه و عداوت خود را می‌خواهد از طریق تروریست نام دادن گروهی که همواره بزرگترین هدف، آرمان، عمل و ایثارش مبارزه با تروریست بوده، ابراز کند اما هیچکس در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که بالاتر از ملت ایران قربانی تروریست بوده است.

سپاه پاسداران تروریست‌ها را ریشه‌کن کرد

وی افزود: ملت ایران قربانی تروریستی است که به دست ابرقدرت‌ها ساخته شدند، تسلیح شدند و به آنها دستور دادند تا مجری اهداف آنها در جهان باشد. به من نشان دهید ملتی که در یک شب ده‌ها تن از نمایندگان مردم و تعدادی از وزرا و رئیس دستگاه قضائی در یک انفجار جان به جان آفرین تسلیم کنند و به شهادت برسند. به من نشان دهید آن رئیس جمهور و نخست وزیری که به واسطه تروریست روحشان به آسمان پرواز کرد.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در کشورمان بیش از ۱۷ هزار بی‌گناه توسط تروریسم کشته شده‌اند. کدام ملت است بالاتر از ملت ایران که در برابر تروریسم در طول ۴۰ سال ایستادگی و فداکاری کرده باشد و تروریست‌ها را در ایران ریشه کن کرده باشد. سپاه پاسداران، تروریست‌ها را ریشه کن کرد و باقی مانده‌های جرثومه فسادشان به دامان صدام پناه بردند و امروز به دامان صهیونیسم و به دامان استکبار پناه برده‌اند.

روحانی گفت: آیا نباید استکبار جهانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد فداکار و انقلابی عصبانی باشد؟ نیرویی که در مقابل توطئه‌های آمریکا، ملت‌های منطقه را یاری کرد و مقابل تروریست ایستاد، جز سپاه و نیروهای مسلح ایران بودند؟ زمانی که عراق از ما یاری خواست، ساعتی درنگ نکردیم. در شبی که سلیمانیه در شمال عراق در حال سقوط بود و مردم کُرد از ما کمک خواستند، ملت ایران و سپاه پاسداران لحظه‌ای درنگ نکرد و به تقاضای کمک آنها پاسخ مثبت داد.

رئیس جمهور افزود: در سوریه هم به همین شکل بود. زمانی که دولت سوریه از ما کمک خواست رهبر ایران، ملت و نیروهای مسلح لحظه‌ای درنگ نکردند و به کمک مردم سوریه و لبنان شتافتند. چه کسانی در کنار ملت سوریه، عراق و لبنان ایستادند و گروه‌های تروریستی تکفیری را شکست دادند و سازمان داعش را واژگون و سلطه آنان را در سرزمین عراق و سوریه از بین بردند؟ البته عامل اصلی؛ ملت‌های عراق، سوریه و لبنان بودند اما ملت ایران و در رأس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ندای هل من ناصر آنها پاسخ دادند و به کمک آنها شتافتند.

هنوز هم آمریکایی‌ها حاضر نیستند علیه داعش بجنگند

وی ادامه داد: سپاه از روز تأسیس تا به امروز یکی از بزرگترین اقداماتش مبارزه با تروریست بوده است و در این راه هزاران شهید داده است و آخرین شهدای این نهاد انقلابی در جاده خاش به زاهدان بود. این شهیدان به دست کسانی به شهادت رسیدند که توسط آمریکا و اذناب آن در منطقه تغذیه و حمایت می‌شوند. چه کسانی در دنیای امروز تروریست را تقویت و تشویق می‌کنند و از داعش به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند؟ هنوز هم آمریکایی‌ها حاضر نیستند علیه داعش بجنگند و به سران آنها پناه می‌دهند و حاضر نیستند مناطق اسکان سران این گروه‌های تروریستی را به دولت‌های منطقه اعلام کنند.

روحانی تصریح کرد: آمریکا از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود در منطقه استفاده می‌کند ولی امروز مدعی شده‌اند که علیه تروریست اقدام می‌کنند و نهادهای انقلابی را به تروریست لقب می‌دهند. آمریکایی‌ها خود در رأس تروریست‌ها هستند. به این سوال پاسخ دهید که این کدام نیرو بود که به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ در فراز آب‌های خلیج فارس شلیک کرد؟ جز شما نیروهای مداخله گر آمریکا؟!

رئیس جمهور اظهار داشت: مگر می‌شود یک هواپیمای مسافربری را با یک جنگنده F۱۴ اشتباه گرفت. آیا کسی این حرف را از شما قبول می‌کند؟ کسی که الفبای هوانوردی را خوانده باشد می فهمد که این حرف چقدر سخیف و بچه گانه است. شما با این حرکت می‌خواستید به ملت ایران بگویید که هیچ خط قرمزی نمی‌شناسید و زن‌ها و کودکان را هم می‌کشید و به مسافران بی گناه یک هواپیما هم رحم نکرده و آنها را هم قطعه قطعه می‌کنید. پیام شما آمریکایی‌ها، پیام تروریسم در عالم است.

فشار آمریکا علیه مردم ایران عملی تروریستی است

وی با اشاره به اقدامات خصمانه اخیر آمریکا و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تأکید کرد: اعمال شما در قبال مردم ایران آیا جز عمل تروریستی است؟ شما با تحریم‌ها علیه ملت ایران چه می‌کنید؟ اگر مدعی هستید جلوی فناوری‌های پیشرفته ایران را می‌توانید بگیرد که به خوبی می‌دانید دروغ می‌گوئید.

روحانی با اشاره به رونمایی از ۱۱۴ طرح هسته‌ای به مناسبت روز فناوری هسته‌ای تصریح کرد: امروز شاهد رونمایی از ۱۱۴ فناوری توسط یک سازمان بودیم. پیشرفت‌های سازمان انرژی هسته‌ای به خوبی به دنیا می‌گوید که شما در مقابل پیشرفت‌های ملت ایران نمی‌توانید مانع ایجاد کنید.

به ظلم خود ادامه دهید زنجیره سانتریفیوژهای IR8 را هم رونمایی می‌کنیم

رئیس جمهور خطاب به سران آمریکا خاطر نشان کرد: اگر تا دیروز از (IR1) می‌ترسیدید ببینید امروز ما زنجیره ۲۰ تایی IR6 را رونمایی کردیم. اگر باز هم به ظلم و زیاده خواهی خود ادامه دهید در آینده نه چندان دور زنجیره IR8 را هم رونمایی خواهیم کرد.

وی افزود: شما نمی‌توانید جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرید. اگر مقصود شما از تحریم‌ها، کاهش توان دفاعی ایران بوده باید بدانید قدرت نظامی ایران از سال گذشته تا به امروز به موشک‌ها و سلاح‌هایی دست پیدا کرده است که در مخیله شما هم نمی گنجد. پس شما جلوی قدرت نظامی ما را نمی‌توانید بگیرید. اگر مقصود شما از این تحریم‌ها ایجاد اختلاف در داخل کشور است، اشتباه کردید. از سال گذشته تا به امروز یعنی از اردیبهشت ۹۷ که نغمه شوم تحریم را سر دادید تا فروردین امسال وحدت ملت ایران روز به روز بیشتر شد.

روحانی ادامه داد: امروز همه جناح‌های سیاسی و همه احزاب، نیروهای مسلح و تمام اقوام و مذاهب یکپارچه هستند. شما از بارندگی آسمان و سیلاب نیز می‌خواستید به نفع منافع خود سوءاستفاده کنید اما ملت ایران به شما پاسخ قاطع داد و در برابر تلاش شما برای اینکه ببینید با بروز سیل اختلاف و درگیری میان ملت ایران رخ داده است و میان دولت، سپاه و ارتش، شیعه و سنی اختلاف است، ایستاد و شما خطا کردید.

رئیس جمهور تأکید کرد: در گلستان، خوزستان، لرستان و اقصی نقاط کشور که مردم گرفتار سیلاب هستند، همه از مرد و زن، پیر و جوان، مأموران دولت و نیروهای مسلح همه در کنار هم هستند و با فداکاری به خدمت رسانی به مردم می‌پردازند. این یعنی وحدت همه نیروهای مردمی و دولتی و نظامی ایران. همه دیدند که استانداران در کنار فرماندهان نظامی و نیروهای مردمی حضور دارند و تلاش شما برای اختلاف اشتباه است.

توطئه‌های آمریکا در تاریخ منطقه اثر نخواهد گذاشت

وی با اشاره به اقدام آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه تروریستی، اظهار داشت: شما فکر کردید با قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی کسی این حرف را از شما می‌پذیرد!؟ هیئت حاکمه آمریکا از سیاست‌هایی که در چند سال اخیر اتخاذ کرده به چه نتیجه‌ای رسیده است؟ آن روزی که گفتید از معاهده آب و هوایی پاریس خارج شدید کسی به این حرف اعتنا کرد!؟ و آیا برای شما دست زدند!؟ و آن روزی که گفتید مسلمانان، سیاه پوستان و شهروندان مکزیکی را در زمینه ورود به آمریکا مورد فشار قرار می‌دهیم، آیا کسی این سخن شما را تأیید کرد!؟ و یا از تصمیم شما برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی کسی حمایت و آن را قبول کرد؟ قدس برای همیشه پایتخت ملت فلسطین است. بدانید اقدامات و توطئه‌های شما در تاریخ منطقه اثر نخواهد گذاشت.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مستکبرین باید بدانند که توطئه آنها در تاریخ منطقه اثر نخواهد گذاشت. آن روز که شما گفتید جولان از آنِ متجاوزین صهیونیست است، آیا از شما قبول کردند؟ آیا جولان جزئی از خاک اسرائیل شد؟ شما خطا می‌کنید. زمانی که ایران را تحریم کردید، گفتید که در تابستان کار ایران تمام است؛ دیدید نشد. در تابستان اعلام کردید در کریسمس کار ایران تمام است؛ باز دیدید نشد. بار دیگر اعلام کردید که ۲۲ بهمن کار ایران یکسره می‌شود و باز هم به هدف خود نرسیدید. ولی باز هم گفتید در آغاز سال ۹۸ کار ایران تمام است و این نشان‌دهنده آن است که همیشه در خطا بوده‌اید و باز هم در خطا هستید و اشتباه می‌کنید. منافع ملت آمریکا و جهان را با یک مشت صهیونیست معامله می‌کنید که این بزرگترین خطا و اشتباه شما است.

محبوبیت سپاه در قلب ملت ایران و منطقه بیشتر خواهد بود

وی افزود: شما خیال کرده‌اید که اگر علیه سپاه سخن بگویید، در ایران اختلاف ایجاد می‌شود؟ از محبوبیت سپاه کاسته خواهد شد؟ بدانید از امروز محبوبیت سپاه از هر زمان دیگر در قلب ملت ایران و منطقه بیشتر خواهد بود.

روحانی افزود: بله یک کار شما انجام دادید، در برابر ملت ایران عصبانی بودید و از روی عصبانیت خود، فشاری به زندگی روزمره مردم ایران وارد کردید؛ اگر هدفتان این بود که مردم این سرزمین و بخصوص قشرهایی که تحت فشار هستند، مواد غذایی‌شان را در سایه تحریم شما گران‌تر بخرند و زندگی‌شان سخت‌تر شود، باید بگویم که بله به این هدفتان رسیدید ولی هدف شما این نبود. باید بدانید که الان همه ملت ایران در برابر آمریکا یکپارچه و متحد شده‌اند و هیچ‌کس در کشور ما طرفدار حکومت خائنانه شما نیست اما اگر خواستید این ملت را از راهش بازگردانید و دولت و نظام را از راهی که رفته است، بازگردانید و خودتان بر ایران و منطقه مسلط شوید، خطا کرده‌اید.

روحانی اظهار داشت: امروز روابط ایران با همسایگان از هر روز دیگر بهتر است؛ علی‌رغم اینکه هر روز شما می‌دانید که ما «طنطنه» شما را در روز و شب می‌شنویم. شما مداوم در گوش مسئولین منطقه طنطنه می‌کنید اما هیچ‌گاه مؤثر نبوده و هیچ‌گاه مؤثر نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما بهترین رابطه را با همسایگان خود در عراق، ترکیه و آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، قطر، عمان و کویت داریم. حال اگر با کشوری نیز رابطه‌مان خوب نیست، تقصیر خود آنهاست. ما آماده‌ایم با تمام ملت‌های منطقه، رابطه‌ای برادرانه و دوستانه با حفظ حسن همجواری داشته باشیم. ما ملت ایران به راه و اهدافمان پایبند هستیم و به آن می‌رسیم. اگر این دولت از روز اول سال ۹۲ گفت «هدف ما این است که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور»؛ امروز ببینید که سانتریفیوژ ما بهتر از دیروز می‌چرخد. دیروز IR1 می‌چرخید، امروز IR6 می‌چرخد و فردا هم IR8 خواهد چرخید. سانتریفیوژ ما می‌چرخد، بهتر، دقیق‌تر و باکیفیتی بالاتر از دیروز.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ملت ایران هم در توسعه علمی و اقتصادی، هر روز قدم جدیدی برمی‌دارد. شما دیدید که در این چند سال اقتصاد ما مسیر درست را طی کرد. اگر تا قبل از سال ۹۲ ما نیمی از گندم یا حتی بیشتر را از خارج وارد می‌کردیم، امروز هیچ‌گونه نیازی نداریم و این دستاورد امسال نیست بلکه در چند سال گذشته نیز به همین روال مشکلی وجود نداشته است.

روحانی تصریح کرد: ما امروز علی‌رغم مشکلات، خودکفا هستیم. امروز ما در بسیاری از محصولات خود خودکفا شده‌ایم. سال گذشته در بنزین نیز به خودکفایی رسیدیم. سال گذشته ما در منابع گاز مشترکمان، از همسایگان خود پیشی گرفتیم. در منابع نفت مشترکمان از همسایگانمان جلو زدیم. اقتصاد ما چرخید و این علی‌رغم میل و تحریم شما بود که به ما تحمیل کردید. این وعده دولت به ملت ایران بود و به این وعده خود عمل خواهد کرد. دولت با همه توان در کنار محصولات دانش‌بنیان است. اقتصاد کشور در حال طی شدن مسیر درست است.

در کمترین زمان ممکن خسارت سیل‌زدگان جبران می‌شود

روحانی گفت: شما امروز نگاه کنید که چند هزار شرکت دانش‌بنیان در این پنج یا شش سال فعالیت خودش را آغاز کرده و چه تحمل بزرگی را به وجود آورده است. امروز شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را باید دید. ما در طول این چند سال در حوزه نوآوری ۳۵ پله رشد داشته‌ایم. پس مسیر ما درست است و چیزی جز علم، قدرت، خودکفایی، نوسازی کشور نیست و شما خواهید دید که گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و سایر استان‌های ما به سرعت و بهتر از قبل بازسازی خواهد شد. اینجا چند سال طول نخواهد کشید و شما خواهید دید که در سال ۹۸ و انشاالله بخش اعظم آن، در همین ماه‌های امسال تا تابستان خسارت‌هایش جبران خواهد شد.

وی افزود: ما می‌دانیم خسارت‌ها بالا است و شرایط کشاورزان، دامداران، صنعتگران و مغازه‌داران و حتی منازل و زیرساخت‌های ما آسیب دیده است. تمام ملت ایران یکپارچه است و اولین هدف ما در سال ۹۸ این است که آنهایی که خسارت دیده‌اند، به حول و قوه الهی، به زندگی عادی خود در کمترین زمان ممکن با هر امکان و توانی که دولت دارد، انجام گیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من روز گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و بخشی از سخنان ما در مورد مسئله سیل و نحوه جبران خسارت‌ها بود. امروز رهبر معظم انقلاب، دولت، نیروهای مسلح و مجلس همه یکپارچه و یکصدا هستند. ما این مشکل را جبران و حل می‌کنیم ولو اینکه تعدادی از هموطنان ما دچار مشکل شده‌اند؛ البته باران نعمت بزرگی است بخصوص در کشور ما که با خشکسالی و بی‌آبی مواجه بوده است. انشاالله سال بسیار خوبی خواهیم داشت البته درد و رنجی برای بسیاری از عزیزان ما در استان‌های مختلف بود که من در اینجا باید از همه آن کسانی که در این تعطیلات عید، حتی یک ساعت هم به تعطیلی نرفتند و شبانه‌روز به فکر مردم بوده‌اند تشکر کنم.

روحانی ادامه داد: از بخشداران، فرمانداران، استانداران و وزرا بخصوص وزرایی که از این استان به استان دیگر برای سرکشی می‌رفتند و دیگر مقامات کشور و نیروهای مسلح، نیروهای امدادی که شبانه‌روز تلاش کردند، تشکر می‌کنم. امروز توانسته‌ایم کمک‌ها را به مردم برسانیم که جای سپاس و تشکر به همه ملت ایران است که با صبر و مقاومت و ادبشان باید از آنها تشکر کرد.

وی افزود: وقتی در برابر این ملت قرار می‌گیریم، انسان خجالت می‌کشد. این همه خوبی، این همه عظمت، این همه روحیه بلند و این همه صبوری در عین حال که خانه و مسکنش در خطر افتاده است، اما زبانش، زبان مهربانانه است. این نشان از فرهنگ بزرگ ایران و ملت بزرگ ایران است. ما اینجا شاهد آن هستیم که فرزندان این مرز و بوم در صنعت هسته‌ای چه کار بزرگی را انجام داده‌اند.

روحانی همچنین گفت: من در اینجا از رئیس سازمان انرژی اتمی و تمام عزیزانی که در سایت‌های مختلف در سراسر کشور تلاش می‌کنند، این دانشمندان با فکر، ایثار و قدرت روحی، این پیشرفت‌ها را رقم زدند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: آقای صالحی اشاره‌ای کرده‌اند که برخی بی‌انصافی می‌کنند. حالا عده‌ای چیزی گفتند و می‌گویند. اگر کسی کلمه‌ای می‌گوید، اجر آنهایی که خادم مردم هستند، بیشتر می‌شود. شما اجر بی‌حساب می‌خواهید. اگر اجر بی‌حساب می‌خواهید، این لحن تند هم اجر خادمان این کشور را بالا می‌برد. ما ید واحده هستیم و در کنار هم حضور داریم. حال اگر اختلاف فکر یا نظری وجود داشته باشد، در کل نظر همگی یک چیز است. امروز همگی متحدتر از همیشه هستیم.

روحانی همچنین افزود: این اتحاد امروز در کشور را باید قدر بدانیم. این یک نعمت بسیار بزرگ است که به دست ظالمین و دشمنان ایجاد شده است. آنها باعث شده‌اند که این محبت و یکپارچگی در بین ما از گذشته هم بیشتر شود. من تشکر می‌کنم از همه آنهایی که امروز ۱۱۴ فناوری جدید را تقدیم ملت بزرگ ایران کردند و مردم ما بدانند که همه عزیزان ما، همه تلاشگران ما در همه صحنه‌ها هدف بزرگشان، انجام وظیفه و خدمت به ملت بزرگ ایران است.

اعضای ۱+۵ بدانند که صبر ما در قبال بدعهدی‌ها حدی دارد

وی افزود: خدمت ما نیز در نهایت، خدمت به ملت‌های منطقه و همه جهان است. ما در بسیاری از امور صبر کرده‌ایم، من به ۱+۵ می‌گویم، به آن «پنج به علاوه یک» که «یک» آن تعهدات خود را زیر پا گذاشت و نشان داد که قابل اعتماد در جهان نیست. من از اینجا به آن «پنج» می‌گویم که وظایفتان را انجام دهید. ما صبر می‌کنیم و صبر کرده‌ایم اما صبر ما هم آستانه‌ای دارد.

رئیس جمهور گفت: در آن آستانه ممکن است دولت و نظام ایران، قدم دیگری بردارد. برای آن روز هم فکر کنید. ما اگر صبر می‌کنیم، به دلیل ضعفمان نیست بلکه به دلیل تدبیر ما و آینده منطقه و آینده ملت ایران است. منافع ملت ایران برای ما همیشه اولویت اول بوده است. ما از هیچ‌کسی ترس نداریم. مسیر ما مسیر درستی است که انتخاب شده است.

روحانی تصریح کرد: امیدواریم دیگران بدانند که تاریخ نسبت به آنها قضاوت خواهد کرد. پای پیمان و عهد خود بایستید.

کد N2135578

وبگردی