آفتاب

حمایت روانی، خط مقدم فعالیت تشکل های دانش آموزی

حمایت روانی، خط مقدم فعالیت تشکل های دانش آموزی

تهران- ایرنا-در بحبوحه خرابی ها و از دست دادن های ناشی از سیل اخیر در استان های مختلف کشور، سلامت روان دانش آموزان مقوله ای است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، موضوعی که ضرورت بسیج تشکل های دانش آموزی برای ایجاد پایگاه همدلی و حمایت روانی از این قشر آسیب دیده را دوچندان کرده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، چندین روز از سیل ویرانگر و غافلگیرکننده در استان های گلستان، خوزستان، لرستان و ایلام می‌گذرد، سیلی که به دنبال آن ویرانی ها برجای ماند و تعدادی از هموطنان جان باختند. در این میان برخی دانش‌آموزان شاهد تخریب مدارس و از بین رفتن فضاهایی بودند که پیش از آن شادی و نشاط خود را با دیگر همکلاسی ها تقسیم می کردند.
حال که زمان بازگشت به مدرسه و نشستن پشت میز و نیمکت‌های کلاس درس فرارسیده آن هم در شرایط دردناکی که سیل به وجود آورده و برخی همکلاسی‌ها جان باخته‌اند، باید باور کنیم آغاز دوباره تعلیم و تربیت به حمایت روانی از دانش‌آموزان نیاز دارد.
در همین راستا، فعالیت های سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش به صورت گسترده و فشرده آغاز شد تا ضمن اطلاع از نیازهای دانش‌آموزان در مناطق سیل زده، آمادگی روحی و روانی آنان برای حضور در مدارس و از سرگرفتن جریان تعلیم و تربیت را بالا ببرند.
موضوعی که «اردشیر دهقانی» معاون فعالیت های سازمان دانش آموزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و یادآور شد: شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی که ترکیبی از بسیج، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی و هلال احمر است، بنا دارد در اقدامی انسان دوستانه با عنوان «سیل‌مهربانی همکلاسی‌ها» به کمک دانش آموزان و هموطنان آسیب دیده بشتابد.
وی ادامه داد: این برنامه قرار است در روز چهارشنبه 28 فروردین ماه به صورت همزمان و هماهنگ در کل کشور راس ساعت ده صبح اتفاق بیافتد.

**از اعزام دانش آموزی تا بهسازی، پاکسازی و بازسازی
اعزام دانش آموزان و مربیان به مناطق سیل زده در جهت بهسازی، پاکسازی و بازسازی مدارس، معابر و منازل شهرها و روستاهای سیل زده از دیگر اقدامات شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی است که دهقانی در توضیح آن گفت: اعزام گروه های جهادی دانش آموزی که ترکیبی از هر چهار تشکل هستند، در اردوهای جهادی و به صورت ترکیبی از چهار تشکل صورت خواهد گرفت تا علاوه بر مشارکت در حوزه بهسازی، پاکسازی و بازسازی، در حوزه فرهنگی و تربیتی هم فعالیت خود را آغاز کنند.
معاون سازمان دانش آموزی ضمن بیان این مطلب که دانش آموزان مناطق سیل زده، بیش از امدادرسانی اقتصادی، نیازمند روش های تقویت روحیه هستند؛ تصریح کرد: به منظور دستیابی به این هدف، گروه های فرهنگی و تربیتی تشکل های دانش آموزی به منطقه اعزام می شوند تا با حضور معنوی خود و برگزاری جُنگ های شادی، دانش آموزان آسیب دیده از سیل را از لحاظ روحی روانی به وضعیت عادی بازگردانند.
به بیان دهقانی، نحوه عملکرد این تشکل ها اینگونه است که هر کدام از این چهار تشکل، معین یکی از چهار استان سیل زده لرستان، خوزستان، گلستان و ایلام می شوند و همه عملیاتی که در حوزه شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی از قبیل جمع آوری اطلاعات، آمار، کمبودها و کاستی های مرتبط با هر تشکل را احصاء و سپس به ستادی که تحت عنوان مدیریت بحران تشکل های دانش آموزی در مرکز تشکیل شده انتقال می دهند.
وی افزود: پس از آن، مدیریت بحران تشکل ها، در مورد مسایلی که باید اقدام عملیاتی لازم صورت گیرد، تصمیم گیری می کند.

**تا کنون 10 محموله کمک های دانش آموزی به مناطق سیل زده ارسال شده است
معاون سازمان دانش آموزی درباره کمک های مردمی و دانش آموزی به مناطق سیل زده هم گفت: این کمک های نقدی قرار است از طریق سازمان دانش آموزی جمع آوری شود و در اختیار هلال احمر قرار گیرد. کمک های غیرنقدی هم با هماهنگی هلال احمر و بر اساس نیاز مناطقی که هستند به آن مناطق اعزام می شود. تاکنون هم بیش از 10 محموله از کمک ها به استان های گلستان، خوزستان و لرستان اعزام گردید و امیدواریم با راه اندازی پویش ملی حداقل 10 میلیون دانش آموز در آن شرکت کنند.
وی ضمن تاکید بر این که شعار ما این است که در هر مدرسه یک پایگاه همدلی ایجاد شود، اظهار داشت: انتظار و پیش بینی ما استقبال گسترده همه دانش آموزان در این پویش است. در طول سال هم قرار است تا زمانی که دانش آموزان در مدارس هستند یعنی تا پایان خردادماه، با این پویش ملی و از طریق شبکه های مجازی و سامانه های تعریف شده اینترنتی کمک های نقدی را جمع آوری کرده و در اختیار مناطق سیل زده قرار دهند.
علمی*9294**1485
کد N2135337

وبگردی