آفتاب
فخاری:

برخی شوراها را زینت المجالس می‌دانند

برخی شوراها را زینت المجالس می‌دانند

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شوراها برای برخی زینت المجالس محسوب می‌شود و نقش فانتزی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، الهام فخاری در نشست خبری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر که پیش از ظهر امروز در موزه حیات وحش هفت چنار برگزار شد، با بیان اینکه نگاه برخی مقامات در سطوح مختلف به شورا، نگاه زینت المجالس و نهادی فانتزی است، گفت: این در حالی است که در زمان انتخابات این نگاه به شوراها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود شوراها نباید در امور اجرایی مداخله کنند، به اصولی از اصل‌های قانون اساسی اشاره کرد که به صراحت شوراها را همتراز سایر ارکان تلقی می‌کنند و در اداره امور کشور نقش دارند.

فخاری اضافه کرد: شوراها یکی از مدنی‌ترین بخش‌های کشور هستند که بر اساس صرفه و صلاح مردم در موضوعات اجرایی نیز نظر دارند.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص موسیقی خیابانی نیز توضیح داد: برای موسیقی‌هایی که در مراسم‌هایی نوروزی در تهران اجرا شد به طور کلی و هماهنگ توسط شهرداری مجوزهای لازم کسب شده بود. برخی از این کنسرت‌ها برای همه شهروندان بود و برخی نیز مناطق خود مجری آن بودند مانند کنسرت موسیقی که در میدان مشق، منطقه هرندی و عودلاجان برگزار شد که تمامی آنها مجوزهای لازم را داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص کمک مدیریت شهری به سلامت شهروندان به ویژه افزایش تحرک آنها و کاهش چاقی شهروندان تهرانی گفت: بحث تناسب فیزیکی و سلامت جسمی شهروندان به سبک زندگی آنها ارتباط مستقیم دارد. ما برای تحرک به افزایش فضاهای عمومی، امن و بانشاط نیاز داریم. نباید تنها شهروندان برای کار و خرید از منزل بیرون بیایند. یکی از دلایل کاهش حضور شهروندان در سطح شهر، آلودگی هوا بود که خوشبختانه به دلیل سیاست‌های مدیریت شهری شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم. همچنین افزایش امنیت عمومی منجر به افزایش حضور مردم در سطح شهر خواهد شد.

فخاری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه شهر تهران شهر غمگینی است، گفت: بر چه اساسی تهران را شهر غمگینی می‌نامید؟ مبنای این نامگذاری چیست؟ در مجامع جهانی، تهران یکی از زنده‌ترین و پویاترین ابرشهرهای جهان است.

وی تصریح کرد: آمارهایی که می‌گویند ایرانی‌ها غمگین‌ترین مردم دنیا هستند نیز آمارهای درستی نیست، زیرا شاخص‌ها و نهاد ارزیاب را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم این شاخص‌ها با فرهنگ بومی ما همخوانی ندارد.

به گفته فخاری، تهران دارای شهروندانی پرکار، فعال است که باید مشارکت آنها را افزایش داد.

فخاری پیشروی غیراصولی فضاهای خصوصی در رقابت با فضاهای عمومی را یکی از دلایل کاهش شهروندان فعال دانست.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: در سال گذشته وضعیت گرمخانه‌های پایتخت مورد بررسی قرار گرفت که در برخی از آنها کاستی‌های جدی وجود داشت که ادامه کار آنها امکانپذیر نبود که پیش بینی شد این گرمخانه‌ها یا بهسازی شوند یا تعطیل.

وی ایجاد گرمخانه زنان در پارک هرندی را یکی از گام‌های مؤثر در حوزه اجتماعی دانست که در بودجه ۹۸ پیش بینی‌هایی برای ایجاد گرمخانه در چهار پهنه شهر تهران انجام شده است.

فخاری همچنین به احداث چهار بازارچه برای ساماندهی دستفروشان اشاره کرد و گفت: این بازارچه‌ها با بازارچه‌هایی که در زمان نوروز برای ساماندهی دستفروشان ایجاد شده بودند، متفاوت است.

وی اضافه کرد: جلساتی در راستای تبدیل تهران به شهر دوستدار کودک و سالمند برگزار می‌شود که امیدواریم خروجی‌های مؤثری نیز داشته باشند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به پایش فعالیت‌های نوروزگاه های شهر تهران گفت: این نوروزگاه ها از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و از مردم در خصوص آنها نظرپرسی شده و هم از لحاظ کیفی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند که تا پایان فروردین نتایج آن اعلام می‌شود.

وی در خصوص بارندگی‌های شدید در نوروز نیز توضیح داد: اگر اقدامات پیشگیرانه در تهران انجام نمی‌شد، تهران نیز آسیب‌های جدی می‌دید و احتمال خسارت به زیرساخت‌ها و تلفات وجود داشت، همان طور که در شمیرانات و فشم آسیب‌های جدی ایجاد شد.

فخاری ادامه داد: در پاتوق‌های فرحزاد با اقدام به موقع معاونت اجتماعی، بی خانمان‌ها جمع آوری شده و اتفاق بدی در این حوزه نیفتاد.

وی، تدوین سند بودجه به زبان ساده و طرح تحقیق و تفحص از همشهری به عنوان اولین تحقیق و تفحص از شهرداری را از دیگر اقدامات مهم این کمیسیون عنوان کرد و گفت: ساماندهی آرامستان های تاریخی، تشکیل کارگروه کتاب، تدوین هنر عمومی شهر از دیگر فعالیت‌های این کمیسیون در سال گذشته بوده است.

کد N2135221

وبگردی