آفتاب
عامری در گفتگو با مهر:

دستگاه دیپلماسی فرصت بازار کشورهای همسایه را از بین برد

دستگاه دیپلماسی فرصت بازار کشورهای همسایه را از بین برد

دبیرکل جمعیت ایثارگران گفت: برخی از فرصت‌های ایجاد شده در بازار کشورهای همسایه برای ایران به دلیل ضعف دیپلماسی وزارت خارجه از بین رفت.

جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفتگو با مهر در مورد نقش وزارت خارجه در تحقق شعار «رونق تولید» گفت: وزارت خارجه فقط دنبال دپیلماسی سیاسی است و در زمینه دیپلماسی اقتصادی اقدامی را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت سفرای سایر کشورها در زمینه دیپلماسی اقتصادی گفت: این سفرا مانند نماینده اتاق بازرگانی عمل می‌کنند و محصولات تولیدکنندگان کشورشان را در کشور محل مأموریت خود بازاریابی می‌کنند ولی متأسفانه این اقدام در نمایندگی ایران صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال وقتی یکی از هواپیماهای روسیه توسط ترکیه منهدم شد، مسکو تمایل داشت محصولات کشاورزی خود را از ایران دریافت کنند ولی آنقدر حمایت دولت ضعیف بود که نتوانست از این فرصت استفاده کند و بازار محصولات کشاورزی روسیه را برای خود جذب کند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی عراق برای ایران نیز گفت: بازار عراق را ببینید، عراق ۱۵۰ میلیارد دلار تولید نفت دارد. به غیر از خرمایی که تولید می‌کند و صادرات هم دارد، بقیه اقلام را نیاز دارند و ما می‌توانیم آنها را تولید کنیم و صادرات به عراق داشته باشیم، مخصوصاً الان که قیمت دلار بالا رفته و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

عامری با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان که محصول آنها کیفیت خوبی ندارد به دلیل اینکه نظارتی در امر صادرات صورت نمی‌گیرد می‌توانند محصول خود را به عراق صادر کنند، اظهار داشت: این محصولات چون کیفیت ندارد، باعث می‌شود که ما بازار عراق را از دست می‌دهیم و تصور عراقی‌ها از محصولات ایرانی اینچنین باشد.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه برخی از فرصت‌های ایجاد شده در بازار کشورهای همسایه برای ایران به دلیل ضعف دیپلماسی وزارت خارجه از بین رفت گفت: مردم عراق از نظر فرهنگی به ایران نزدیک هستند و در مبارزه با داعش هم ایران به آنها کمک کرده است ولی به دلیل ضعف دیپلماسی وزارت خارجه الان ترکیه و عربستان که دشمن عراق بودند، جای خالی ایران را در بازار عراق پر کردند.

وی در خصوص برخی از اقدامات وزارت خارجه که حتی مانع رونق تولید نیز هست، گفت: سیستم دیپلماسی ما وقتی می‌خواهد رابطه خود را با ترکیه گسترس دهد می‌گوید ایران به شما تسهیلات می‌دهد تا منسوجات خود را وارد کنید، خب این مسئله باعث می‌شود کل بازار منسوجاتی که در داخل تولید می‌شود را به خطر بیاندازد.

کد N2134223

وبگردی