آفتاب

امدادرسانی آستان قدس رضوی شامل سیلزدگان در 5 استان شد

امدادرسانی آستان قدس رضوی شامل سیلزدگان در 5 استان شد

مشهد- ایرنا- رئیس شورای راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: پیرو دستور تولیت آستان قدس این نهاد از ظرفیت های خود در حوزه های عمران، امور رفاهی، امداد و پزشکی برای کمک به سیلزدگان استانهای خراسان شمالی، مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان بهره گرفته است.

سیخلیل منبتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش عمده امدادرسانی آستان قدس رضوی به هموطنان سیلزده در نقاط مختلف کشور با محوریت بنیاد کرامت امام رضا(ع)، جهادگران و خادمیاران رضوی صورت گرفته است.
وی به اقدامات انجام شده در خراسان شمالی اشاره و بیان کرد: در این چارچوب کمک نقدی به میزان 350 میلیون ریال، سه تن پلاستیک برای 140 خانواده سیلزده به ارزش 280 میلیون ریال و توزیع آن توسط دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی انجام شد.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی 'خرید 500 بسته ارزاق عمومی برای سیلزدگان و توزیع آن توسط دفتر نمایندگی آستان قدس، توزیع پنج تن برنج جهت تهیه غذای گرم، حضور مسئولان دفتر نمایندگی و خادمیاران در منطقه و اعزام 10 گروه جهادی' را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در استان خراسان شمالی برشمرد.
وی ادامه داد: در چارچوب کمک به هموطنان سیلزده در لرستان نیز 10 دستگاه کفکش و لجنکش به ارزش 150 میلیون ریال، 350 بسته سبد کالا برای توزیع بین خانواده های محروم سیلزده به میزان 350 میلیون ریال، ارسال دو هزار عدد آب معدنی 1.5 لیتری و 30 عدد پتو و زیرانداز و شش تن برنج توسط اداره کل نذورات آستان قدس ارائه شد.
منبتی گفت: استقرار چهار آشپرخانه سیار با ظرفیت پخت روزانه 10 هزار وعده غذا، برپایی نانوایی سیار و مکانیزه با کمک های مردمی، توزیع گوشت گوسفند به تعداد 121راس و اعزام 20 گروه جهادی از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در مناطق سیلزده استان لرستان هستند.
وی به امدادرسانی آستان قدس رضوی در گلستان هم اشاره و بیان کرد: خرید و تحویل 20 دستگاه لجنکش و کفکش به ارزش 120 میلیون ریال، توزیع گوشت گوسفند به تعداد 145 راس و خرید تجهیزات لایروبی منازل حادثه دیدگان آق قلا به میزان 700 میلیون ریال از اقدامات صورت گرفته در آن استان هستند.
رئیس شورای راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: همچنین تاکنون 10 گروه جهادی در منطقه آق قلا برای ارائه خدمات تبلیغی فرهنگی به کودکان در کمپ های اسکان موقت با اعتبار 10 میلیون ریال و چهار گروه جهادی برای امدادرسانی به مناطق سیلزده آن سامان به منظور لایروبی منازل و امدادرسانی به حادثه دیدگان با اعتبار 200 میلیون ریال به استان گلستان اعزام شده اند.
وی اهدای بسته حمایتی ویژه مادران باردار، پخت غذای گرم به ظرفیت 9 هزار پرس غذا در هر روز در آق قلا و همچنین برپایی نانوایی سیار با پخت 14 هزار قرص نان در روز را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در گلستان ذکر و بیان کرد: بنیاد سلامت آستان قدس هم 20 پزشک اعزام و یک میلیارد و 150 میلیون ریال تجهیزات پزشکی، دارو و شیرخشک به آن استان سیلزده ارسال کرده است.
منبتی اضافه کرد: اعزام نیروهای امدادی به همراه تجهیزات و امکانات به منطقه در نخستین ساعات پس از وقوع سیل به منظور بازگشایی جاده های اصلی و روستایی، اعزام تیم مهندسی به همراه تجهیزات و امکانات به شهرستان گنبدکاووس جهت کمک به ستاد مدیریت بحران، لایروبی مسیر ورودی گرگان رود به گنبد و جلوگیری از افزایش خسارات سیل توسط شرکت آب و خاک هم از اقدامات شرکت های عمرانی و مهندسی آستان قدس رضوی در منطقه سیلزده گلستان بوده اند.
وی توزیع اقلام ضروری مورد نیاز مردم، تامین قایق موتوری جهت انتقال اهالی بومی منطقه، تامین ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز در منطقه جهت امدادرسانی و تخلیه و هدایت آب از مناطق مسکونی و نیز فراخوان و ساماندهی 300 خادم جهادی را از دیگر اقدامات انجام شده آستان قدس رضوی در استان گلستان برشمرد.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین برپایی ایستگاه صلواتی آستان قدس در شهر آق قلا و پذیرایی ساکنان محلی، نصب 10 منبع آب جهت تامین آب شرب مردم، اهدای 540 تخته فرش به 500 خانوار و 40 زوج جوان با حمایت خیران، اقدامات فوریتی و رفع نیازهای ضروری روستاهای اطراف آق قلا نیز در استان گلستان انجام شده است.
وی ترمیم و ساخت سیل ‌بند، نظافت و شستشوی فرش های منازل سیلزدگان، تعمیر وسایل برقی، گازی و لوازم خانگی اهالی، توزیع 40 بسته غذایی ویژه‌ بانوان باردار در روستای میرزاعلی و رفع نیازهای ضروری تاسیساتی منطقه را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در گلستان برشمرد.
منبتی در مورد اقدامات امدادی آستان قدس رضوی در مازندران هم گفت: اعزام گروه های جهادی به مناطق سیلزده با اعتبار 850 میلیون ریال، توزیع گوشت گوسفند به تعداد 90 راس، تامین لوازم ضروری خانواده های محروم سیلزده به مبلغ 850 میلیون ریال، خرید 15 لجنکش، تهیه سبد کالا و توزیع بین سیلزدگان و کمک به اسکان مردم از جمله اقدامات در آن استان هستند.
وی در ادامه همچنین توزیع گوشت گوسفند به تعداد 138 راس و پرداخت 300 میلیون ریال به صورت علی الحساب جهت حمایت از اقدامات تشکل های مردمی را از اقدامات آستان قدس رضوی برای هموطنان سیلزده در استان خوزستان اعلام کرد.
7489/1858
کد N2133402

وبگردی