آفتاب

معضلات صنایع دستی رو به افزایش است!

معضلات صنایع دستی رو به افزایش است!

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بر این باور است که معضلات حوزه صنایع دستی روز به روز در حال افزایش است و برای پیشرفت در این حوزه نیاز به مشارکت بیشتر با بخش خصوصی و برنامه‌ریزی‌های مدون است.

حسین بختیاری _ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی _ در گفت‌وگو با ایسنا درباره آینده صنایع دستی در سال ۹۸ و حوزه‌هایی که نیاز به توجه بیشتر دارند، اظهار کرد: معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی هنوز برنامه مشخصی را به صورت ملموس در سال جدید اعلام نکرده است.

او با اشاره به اینکه سال ۹۸، از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نامیده شده است، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد روال اینگونه خواهد بود که برنامه‌ها در راستا و بر مبنای سال «رونق تولید» تدوین شوند. در کل انتظار می‌رود که در سال جدید مسئولان مربوطه به دور از شعارگرایی و رفتارهای اداری و بدون بازده برنامه‌ریزی و به حوزه تولید، صادرات و فروش صنایع دستی بیشتر توجه کنند؛ این امر نیز میسر نمی‌شود مگر آنکه مسئولان، متولیان و برنامه‌ریزان با بخش‌های غیردولتی و سرمایه‌داران خصوصی مشارکت داشته باشند.

بختیاری با تاکید بر اینکه برای رقم زدن اتفاقات خوب در حوزه صنایع دستی به برنامه‌ریزی، مشارکت‌جویی، سیاست‌گذاری صحیح و نظرخواهی از فعالان و متخصصان این حوزه نیاز است، اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که در بخش خصوصی ظرفیت خوبی برای تولید و صادرات صنایع دستی وجود دارد؛ اما متأسفانه به دلیل اینکه همواره بخش دولتی تلاش کرده تک‌محوری عمل کند، دیدگاه‌های بخش خصوصی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهد. البته ما نه فقط در این دولت، بلکه در دولت‌های قبل‌تر نیز شاهد این نابسامانی بوده‌ایم و به همین خاطر هم معضلات حوزه صنایع دستی روز به روز در حال افزایش است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با بیان اینکه «در حوزه صنایع دستی نتوانسته‌ایم از فرصت تحریم‌ها استفاده کنیم»، گفت: از آنجا که صنایع دستی یک صنعت داخلی محسوب می‌شود و عمدتاً مواد اولیه آن در داخل کشور تأمین می‌شود، می‌توان در این بخش تولید خودکفا بود و بهره‌برداری خوب داشت؛ اما متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه صنایع دستی نیز مشمول پیمان‌سپاری ارزی شده است. به عنوان مثال انتقال ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع دستی یکی از معضلات اصلی و بزرگ این حوزه محصول می‌شود که به آن توجهی نشده است.

او اضافه کرد: برخلاف اینکه ما با شخصیت‌های تراز اول کشور نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم و از آنها خواستیم که مشکل را حل کنند، متأسفانه تاکنون سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان توجهی نشان نداده‌اند. این در حالی است که با یک برنامه‌ریزی مشخص می‌توانیم شاهد افزایش تولید و صادرات در حوزه صنایع دستی باشیم.

بختیاری اظهار کرد: دولت و مسئولان مربوطه باید واقعیت‌ها را ببینند، مشکلات را از نزدیک لمس کنند و با تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان ارتباط مستقیم داشته باشند. در واقع باید سیاست‌گذاری‌هایی صورت بگیرد که بتواند مشکلات صنایع دستی را مرتفع کند، چراکه صرفاً طرح برخی از مسائل روی کاغذ و به صورت شعاری هیچ فایده‌ای به دنبال نخواهد داشت.

او با بیان اینکه «برخی مسئولان دلشان را به آمارهایی که عنوان می‌شود، خوش کرده‌اند»، به آمار صادرات چمدانی که مدتی پیش از سوی علی‌اصغر مونسان _ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری_ اعلام شد، اشاره و اظهار کرد: آمارهایی که از صادرات چمدانی صنایع دستی اعلام می‌شود، واقعاً جای تأمل دارد. اینکه اصلاً چطور می‌توان به چنین آمارهایی که از واقعیت دور است تکیه کرد؟ بنابراین طبیعی است که اگر بخواهیم به چنین آمارهایی دلخوش کنیم، نمی‌توانیم سیاست‌گذاری‌های درست و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها داشته باشیم. نتیجه هم این می‌شود که تولید و فروش کاهش می‌یابد، صادرکنندگان هم نمی‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند و چرخه سرمایه‌گذاری و تولید در حوزه صنایع دستی راکد می‌ماند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی خاطرنشان کرد: من شخص آقای مونسان را دعوت می‌کنم که پای کار بیایند و به وعده‌هایی که در سال پذیرش مسئولیت سازمان عنوان کردند که صنایع دستی را از حالت قبل خارج می‌کنند و صنایع دستی شکوفایی ارائه خواهند داد _ که هیچ وقت هم اتفاق نیفتاد_، عمل کنند.

او با تاکید بر اینکه «تولید انبوه صنایع دستی نیاز به توجه دارد»، اظهار کرد: هیچ‌گاه صنایع دستی تا این اندازه به حاشیه نرفته و مورد بی‌توجهی قرار نگرفته بود. مردم ما محصولات صنایع دستی را پیشتر بسیار استفاده می‌کردند. امروز هم برخی استفاده می‌کنند، اما این ظرفیت استفاده برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران نیست. این ظرفیت صنایع دستی ما نیست که صرفاً به عنوان وسایل تزئینی در برخی خانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. بلکه صنایع دستی کاربردی باید در سبد خانوار ایرانی‌ها نفوذ پیدا کند. محصولاتی با بسته‌بندی مناسب و نماد مشخص از هنر ایرانی که به دنیا صادر شود. ما نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات صنایع دستی داریم و دولت باید به ایجاد سرمایه‌گذاری مناسب کمک کند.

انتهای پیام

کد N2133255

وبگردی