آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

اهدای ۳۰۰ یادبود به موزه ملی ورزش/روایتی ازالمپیک باستان تا نوین

اهدای ۳۰۰ یادبود به موزه ملی ورزش/روایتی ازالمپیک باستان تا نوین

به گفته مدیر موزه ملی ورزش ایران، چیدمان این موزه بر اساس چیدمانی است که از المپیک باستان آغاز شده و تا حضور ایران در المپیک نوین ادامه دارد و در کل تاریخ ورزش ایران را نمایش می‎دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، به زودی فاز نخست موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک به صورت رسمی در محل کمیته ملی المپیک افتتاح می‌شود. این موزه توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده و قرار است روایتگر تاریخ ورزش ایران در دوره باستان و نوین باشد.

به همین منظور تاکنون ورزشکاران زیادی که عمدتاً از چهره‌های المپیکی هستند، مدال‌ها و یادبود های خود را تقدیم موزه کرده‌اند. در واقع نمایش این هدایای اهدایی و در کل چگونگی چیدمان موزه به گونه‌ای است که المپیک باستان آغاز شده و تا حضور ایران در المپیک نوین ادامه دارد و در کل تاریخ ورزش ایران را نمایش می‌دهد.

هایده صیرفی مدیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد میزان پیشروی کار برای افتتاح این موزه گفت: این مهم نیازمند ثبت رسمی بود که انجام شده است. برای ثبت موزه در سازمان میراث فرهنگی نیازمند اساسنامه و ارائه طرح محتوایی، توجیهی و چرایی بودیم که انجام شد و اینگونه ثبت رسمی به سرانجام رسید.

وی در این رابطه ادامه داد: بر این اساس به زودی موزه ملی ورزش افتتاح می‌شود. زمان دقیق این افتتاح مشخص نیست اما قرار است در همین فصل بهار انجام شود.

مدیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک همچنین در مورد محتوای این موزه و اینکه «برای توجیه کامل بازدیدکنندگان و مطلع کردن آنها از آثار موزه چه پیش بینی شده است؟»، توضیح داد و گفت: کار انجام شده در موزه کاملاً تخصصی است طوری که همانند دیگر موزه‌ها برای آن یک سناریو تعریف شده است. اینگونه نیست که بازدیدکنندگان صرفاً با یکسری مدال و یادبود مواجه شوند. چیدمان به گونه‌ای است که تاریخ ورزش ایران به تدریج برای آنها مرور می‌شود.

صیرفی با یادآوری اینکه موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در دو طبقه و یک نیم طبقه محل کمیته ملی المپیک افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: طبقه همکف ورودیه موزه به حساب می‌آید، در طبقه اول تاریخ المپیک معرفی می‌شود و طبقه دوم هم به تاریخ ورزش ایران (کهن و نوین) روایت خواهد شد.

به گفته این کارشناس موزه، ترتیب و چینش موزه بر اساس یک داستان و سناریوی مشخص است که از المپیک باستان آغاز می‌شود و تا المپیک نوین و حضور ایران در ادوار مختلف المپیک ادامه خواهد داشت. در کل این موزه روایتگر تاریخ ورزش ایران خواهد بود. ابتدا قدمت ورزش ایران در تاریخ کهن نمایش داده می‌شود و سپس به ورزش نوین ایران می رسیم که از سال ۱۳۰۶ آغاز شد.

مدیر موزه ورزش ایران با بیان اینکه برای هر بخش کارشناسانی تعیین شده‌اند تا به صورت شفاهی هم اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند، در مورد یادبودهای اهدایی به موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک گفت: تاکنون ۳۰۰ مدال و یادبود از طرف اهالی ورزش در اختیار موزه گذاشته شده که یکی از مهمترین آنها مربوط به مرحوم جهان پهلوان تختی می‌شود.

وی تاکید کرد: این اولین بار است که ورزش ایران صاحب موزه می‌شود. این کار هم با همت صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در کنار وزیر ورزش انجام شد. قطعاً اطمینانی حاصل شده که ورزشکاران برای اهدای یادبودهای خود اقدام می‌کنند و به طور حتم این روند ادامه هم خواهد داشت.

صیرفی همچنین در مورد اینکه گفته شده بخشی از آثار موزه المپیک لوزان سوئیس به موزه ایران منتقل می‌شود نیز گفت: در نشستی که با رئیس موزه المپیک لوزان داشتیم، در این مورد صحبت شد. در واقع قرار است امانت گیری میان موزه‌ها انجام شود. زمان انجام این کار هم مشخص نیست اما در برنامه است.

مدیر موزه ورزش ایران همچنین در مورد چگونگی بازدید از این موزه و اینکه «آیا برای آن ورودیه هم در نظر گرفته شده است؟»، نیز تصریح کرد: قطعاً همانند دیگر موزه‌ها، برای موزه ورزش هم این اصول اجرا می‌شود. صحبت‌هایی هم انجام شده اما هنوز رقم و برنامه‌ای نهایی نشده تا اعلام شود.

کد N2132555

وبگردی