آفتاب

خسارت ۴۷ میلیارد تومانی به میراثِ لرستان/ ۳۰ درصد از پل تاریخی کشکان تخریب شد

خسارت ۴۷ میلیارد تومانی به میراثِ لرستان/ ۳۰ درصد از پل تاریخی کشکان تخریب شد

در پس وقوع سیل در استان لرستان، بیش از ۶۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خسارت به آثار تاریخی، طبیعی و کارگاه‌های صنایع دستی استان وارد شده است. در این میان آثار تاریخی استان لرستان دچار آسیب‌‌های متعدد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدامین قاسمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان) درخصوص آخرین وضعیت آثار تاریخی و میراث فرهنگی این استان بعد از سیل چند روز گذشته گفت: بیش از ۶۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خسارت به آثار تاریخی، طبیعی و کارگاه‌های صنایع دستی استان وارد شده است. در این میان آثار تاریخی استان لرستان دچار آسیب‌های متعدد شده است.

به گفته او، تپه‌ای که قلعه فلک ‌الافلاک روی آن قرار گرفته، دچار رانش شده و جاده‌های دسترسی به جاده‌های طبیعی و آبشارها تخریب شده‌اند. البته شاهد تخریب پل‌های استان نیز بودیم.

قاسمی با اشاره به آنکه در استان لرستان حدود ۱۰۰ پل تاریخی وجود دارد، از آسیب ۱۵ پل تاریخی در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: بخشی از پایه و طاق آجری پل کشکان تخریب شده است و بستر پل کلهر شسته شده. پل افرینه‌ و پل دختر نیز در معرض آسیب قرار دارند. پل افرینه همچنان زیر آب است. در این میان بیشترین آسیب‌ها متوجه پل کشکان است که حدود ۳۰ درصد بقایای که از دوره ساسانی باقی مانده بود،‌ تخریب شده است. بیش از ۴ میلیارد تومان برای مرمت این پل نیاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به رانش تپه دست‌سازی که قلعه فلک‌الافلاک روی آن بنا شده، درخصوص وجود ترک‌هایی متعدد در دیوارهای قلعه فلک‌الافلاک و امکان ریزش آن بر اثر رانش تپه اظهار کرد: باید توجه داشت که قلعه فلک‌الافلاک قدمتی بیش از ۱۷۰۰ سال دارد و طی این سال‌ها بارها مورد مرمت قرار گرفته که آخرین بار در دوره قاجار مورد مرمت کامل قرار گرفته است. این قلعه در اواخر دوره پهلوی نیز مرمت شده و نیاز است تا در طول سال‌های مختلف به صورت مستمر مرمت شود. البته ترک‌هایی که در دیوارهای این قلعه دیده می‌شود، طی هزاران سال بوجود آمده. در این میان با توجه به وقوع سیل و رانش تپه، حفاظت‌های لازم را انجام دادیم و در بخش‌هایی از قلعه، آواربرداری و سازه‌های نگهبان و حفاظ گذاشتیم. در این میان قلعه هیچ تکانی نخورده اما بخش‌هایی از تپه دچار رانش شده که باید هر چه زودتر مرمت شود.

قاسمی یادآور شد: هیچ دیواری از قلعه فلک‌الافلاک و هیچ آجر و سنگی از این قلعه فرو نریخته و حتا ترک‌های موجود، یک میلیمتر هم بیشتر نشده. اما ضلع غربی تپه رانش داشته، چراکه خاک این بخش از تپه، در سال ۵۶ بعد از مرمت انجام شده به صورت دستی در این بخش از تپه ریخته شده. بخشی از این خاک با توجه به شدت بارندگی ریزش کرده و باید مجدد دیوارهای حائل و این بخش از تپه ساخته شود. مجموعه تپه باید استحکام بخشی و تثبیت شود.

او با اشاره به وضعیت بافت تاریخی لرستان گفت: با توجه به آسیب‌ها و تخریب‌های وارده می‌توان گفت بر اساس برآوردهای انجام شده تاکنون حدود ۴۷ میلیارد تومان خسارت به بخش آثار تاریخی،۱۵ میلیارد تومان به زیرساخت گردشگری و ۷ میلیارد تومان خسارت به کارگاه‌های صنایع دستی وارد شده است.

کد N2131235

وبگردی