آفتاب

تراز دریاچه ارومیه 45 سانتی متر افزایش یافت

تراز دریاچه ارومیه 45 سانتی متر افزایش یافت

تبریز-ایرنا- رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه افزایش تراز این دریاچه همچنان ادامه دارد، اعلام کرد: هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه 45 سانتی متر نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.

خلیل ساعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه تراز دریاچه در مقایسه با هفته گذشته 9 سانتی متر افزایش یافته است، گفت: افزایش بارندگی ها، امیدواری ها برای احیای نگین آبی آذربایجان را بیشتر می کند.
وی، تراز دریاچه ارومیه در زمان حاضر را یکهزار و 271 متر و 19 سانتی متر اعلام و اضافه کرد: این تراز در مدت مشابه پارسال یکهزار و 270 متر و 74 سانتی متر بود.
ساعی با بیان اینکه هم اکنون سه میلیون و 130 هزار مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: پارسال در همین موقع مجموع آب دریاچه معادل یک میلیون و 990 هزار مترمکعب بود که افزایش یک میلیون و 140 مترمکعب آب را شاهدیم.
وی مساحت کنونی دریاچه ارومیه را 2 میلیون و 741 کیلومترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: مساحت دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 2 میلیون و 276 کیلومتر مربع بود که افزایش 465 هزار کیلومتر مربعی را نشان می دهد.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی افزایش چشم گیر بارندگی ها و رهاسازی آب سدهای پیرامونی را از عوامل مهم و اصلی احیای تدریجی این دریاچه عنوان کرد.
ساعی با اشاره به اینکه 10 میلیون متر مکعب از آب سد قلعه چای به بستر دریاچه ارومیه رها سازی شده است، سهم آذربایجان غربی در این زمینه را بیشتر بیان کرد و ادامه داد: با رها سازی آب سدهایی همچون مهاباد و بوکان از آذربایجان غربی حدود 800 میلیون مترمکعب آب روانه بستر دریاچه می شود.
به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغییر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش 90 سانتیمتری همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که 550 گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک دریاچه شناسایی شده است و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال 1346 به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.
/3071/3038
کد N2131223

وبگردی