آفتاب

مردم و قوای سه گانه شرایط پیاده‌سازی تئوری اقتصادی مدنظر رهبری را به وجود آورند

مردم و قوای سه گانه شرایط پیاده‌سازی تئوری اقتصادی مدنظر رهبری را به وجود آورند

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران در شرایط فعلی در نقطه تاریخی قرار دارد، گفت‌: مردم و قوای سه گانه باید شرایط پیاده سازی تئوری اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری را به وجود آورند تا در حرکتی مجاهدانه به اقتصادی پایدار و زیست بهتر جامعه برسیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا، علی لاریجانی در دیدار نوروزی با کارکنان و مدیران مجلس گفت‌: با برخی شیطنت‌ها تلاش شد عزمی که در کمک رسانی مردم به مناطق سیل زده به وجود آمد، ناامیدی ایجاد شود. البته مسئولان باید با مردم بیشتر صحبت کنند و به آنان درباره ضرورت اصلاحات اقتصادی و دیوانی کشور توضیح دهند.

رئیس مجلس در واکنش به انتقاداتی که نسبت به اختصاص بودجه برای سدسازی در دوران خشکسالی انجام می گرفت، اظهار کرد: در سال‌های خشکسالی مرتبا گفته می‌شد که چرا این قدر برای سدسازی هزینه می‌شود، چرا که منابع در جایی هزینه می‌شوند که کارایی لازم را ندارد، اما امروز مشخص شد که اگر این سدها به ویژه‌ سدهای ساخته شده در خوزستان، لرستان، همدان و کرمانشاه ساخته نمی‌شد بحران‌های انسانی در سیلاب اخیر بسیار وسیع‌تر می بود.

وی با اشاره به حجم ورودی سیلاب به سد کرخه و دز در استان خوزستان، یادآور شد: آبی که به کرخه وارد شد حدود هفت هزار متر مکعب در ثانیه و آبی که به دز وارد شد حدود پنج هزار متر مکعب در ثانیه بود. یکی از دغدغه‌های مسئولان این بود که با تداوم نزولات آسمانی ذخیره و سرریز سدها چگونه مدیریت شود. زیر آب رفتن برخی روستاها و بخشهایی از برخی از شهرها در استان‌های سیل زده ناشی از سر ریز برخی از سدها بود. حالا تصور کنید اگر این سدها نبودند چه فجایع انسانی به بار می آمد. منابع زیادی صرف ساخت بیش از ۱۰۰ سد در کشور شد. با سنجش اهمیت این سدها به خوبی متوجه دلیل اصرار مسئولان وقت برای احداث آنها می شویم.

لاریجانی با اشاره به بودجه ۹۸، گفت‌: در بودجه سال جاری برای آبخیزداری و آبخوانداری با اذن رهبری منابعی را از صندوق توسعه ملی هزینه کردیم، چون آبخوانداری پشتوانه تولید کشور است. علاوه بر این با این کار آب‌های سطحی و زیر زمینی را نیز کنترل کردیم. اگر این تصمیمات گرفته نمی‌شد امروز بسیاری از شهرها و روستاهای کشور گرفتار سیلاب و خسارات ناشی از آن می بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار غیر انسانی مقامات سیاسی آمریکا، گفت‌: باید تاسف خورد در شرایطی که بخشی از مردم ایران گرفتار سیلاب بودند و به کمک‌های صلیب سرخ جهانی که اساسا برای  کمک به کشورهای گرفتار بحران به وجود آمده است، احتیاج داشتند، اما آمریکایی‌ها با رذالت تمام از کمک رسانی صلیب سرخ ممانعت به عمل آورند و وزیر امور خارجه آمریکا با وقاحت نگذاشت کمک‌های صلیب سرخ به هلال احمر ایران برسد. اما در مصاحبه‌ها از آمادگی آمریکا برای کمک رسانی به مردم ایران سخن گفت‌. تاسف بارتر این بود که در بیانیه‌ای اعلام شد که ایران در برخی از شهرها نتوانسته است بر مشکلات ناشی از سیل فائق آید. در حالی که با حضور مردم و دستگاه‌های امدادرسان و دستگاه‌های نظامی و اجرایی اقدام بزرگی در سیل اخیر انجام گرفت. گویا وزیر امور خارجه آمریکا فراموش  کرده است که سیلاب‌ها و طوفان‌های آمریکا چگونه شهرهای این کشور را زیر آب می‌برد و مقامات این کشور از حل مشکلات مردمشان چگونه عاجز می‌شوند. در ایران مردم از سایر استانها به لرستان، خوزستان و سایر استان‌های سیل زده آمدند و در حد توان و وسع‌شان کمک کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با آسیب شناسی دلایل خسارات ناشی از سیل نوروزی، گفت‌: یکی از اصلی‌ترین مشکلات به وجود آمدن سیل اخیر لایروبی نشدن رودخانه‌ها و همچنین ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها بود. با بررسی‌هایی که در سفر به استان‌های مختلف داشتم، ساخت نخلستان و باغستان و مغازه‌ در بستر رودخانه‌ها موجب شد حجم خسارت‌های سیل افزایش یابد.

لاریجانی تداوم سدسازی، لایروبی سدها و رودخانه‌ها و رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها را در کنار کمک رسانی به استان‌های سیل زده خواستار شد.

نماینده مردم قم ادامه‌ داد: تصمیمات اولیه برای جبران خسارات وارد شده به  مردم در استان‌های سیل زده انجام شده است. مردم نباید امیدشان را از دست دهند. دولت کمک می‌کند تا مشکلاتشان حل شود. مجلس شورای اسلامی با سختی منابع و هزینه‌ها را در بودجه سال 98 متعادل کرد، اما حجم خسارت‌های پیش‌بینی نشده سیل اخیر که به امور زیر بنایی، احشام، زمین های کشاورزی، واحدهای مسکونی و مغازه داران خسارات زیادی را وارد کرد، موجب شد که بنده با مقام معظم رهبری و دولت گفت‌وگوهایی را داشته باشم تا در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات ناشی از سیل، منابع لازم اختصاص یابد. این کار را حتی با جابجایی منابع در بودجه سال 98 انجام خواهیم داد.

لاریجانی در ادامه از دستورش به رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خبر داد و در این باره خاطرنشان کرد: به رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفتم که کار را تا در این زمینه  شروع کند تا هم منابع لازم تخصیص یابد و هم تسهیلات ارزان قیمت از طریق طرح یا لایحه به مردم سیل زده اختصاص یابد. البته با رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه  صحبت‌هایی صورت گرفته است. دولت و مجلس شورای اسلامی باید هر چه‌ سریع‌تر نگرانی مردم از آینده را رفع کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: راههای روستایی در لرستان و خوزستان همچنان دچار آبگرفتگی هستند و از طریق ترابری هوایی به مردم گرفتار در سیل امدادرسانی می‌شود. البته ساخت راه‌های جدید در این استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است. البته در بخش‌هایی از این استان‌ها همچنان ارتباطات قطع است. برق و آب 100 روستا همچنان قطع است. مردم در این شرایط سختی های زیادی را دیده اند اما همه تلاش ها معطوف به بازگشت به شرایط عادی است.

لاریجانی" ترسالی" را ظرفیت خوبی برای افزایش تولیدات کشاورزی دانست و ابراز امیدواری کرد که بارندگی‌ها در طول سال جاری ادامه‌ داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خواستار عملیاتی کردن تئوری اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری در سال جاری شد و در این باره خاطرنشان کرد: برای شرایط اقتصادی کشور و رونق تولید باید فکری اساسی شود. در بررسی‌های صورت گرفته در زمینه تولید مشخص شد که قوانین جاری و امور دیوانی که سهم زیادی در مناسب بودن وضعیت تولید دارند، بالا است. به همین دلیل این بخش‌ها باید تغییر یابد و متناسب با شرایط روز شود. البته چند قانون برای تسهیل فضای کسب و کار طی سال‌های گذشته به تصویب رسید، اما به صورت کامل اجرایی نشد و من از معاون قوانین مجلس شورای اسلامی می‌خواهم دلایل آن را در گزارشی اعلام کند.  

لاریجانی ادامه‌ داد: حالا که آمریکا زیر توافقات خود با کشورهای مختلف به ویژه‌ با ایران زده است باید فکر اساسی در زمینه اقتصادی کنیم. از آثار خروج آمریکا از توافق آب و هوایی، بی انگیزگی سایر کشورهای عضو و ایجاد مشکلات اقلیمی در کشورهای مختلف است. آمریکایی ها این را نشان دادند که یک عنصر مسئولیت ناپذیر هستند  و به دنبال رفتار تروریست اقتصادی هستند. آمریکایی ها با ایران زیر توافقی زدند که رییس جمهور قبلی شان دو بار نامه نوشت و درخواست گفت‌وگو کرد. ایران مسئولیت شناسی خود را به خوبی نشان داده است در حالی که حق خروج از توافق هسته ای را داشت، اما از آن خارج نشد تا امید در عرصه بین‌المللی از بین نرود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکایی ها علاوه بر خروج از توافق هسته ای با تماس با تجار و شرکتهای تجاری کشورها از همکاری آنها با بازرگانان ایرانی جلوگیری به عمل می آورند، اما ما با این مانع تراشی‌ها چه می‌توانیم انجام دهیم. به نظر بنده نیازمند احیای تئوری اقتصادی در کشور هستیم. به قول مقام معظم رهبری باید از همه ظرفیت‌ها از جمله نیروی انسانی و منابع مالی و انرژی در جهت تولید و کارآفرینی استفاده کنیم، در این صورت پایداری اقتصادی بهتری در برابر تکانه های اقتصادی بین‌المللی خواهیم داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه توسعه فناوری موشکی، گفت‌: سرمایه‌گذاری ایران در حوزه موشکی موجب شد تا ایران در این حوزه از چنان توانایی برخوردار شود که دشمنانش هرگز به فکر تعدی به ایران به دلیل هزینه‌های سنگینی که برایشان به دنبال خواهد داشت، نیفتند. به همین دلیل است که دست روی این نقطه قوت گذاشته و خواستار تضعیف آن هستند. ما باید از این الگوی موفق استفاده کنیم و شرایط مشابهی در زمینه اقتصادی به وجود بیاوریم.

لاریجانی تاکید کرد: باید بین خودمان در داخل این مساله را حل کنیم  که رونق باید در بستر تئوری اقتصادی، رونق پیدا کند. اگر چه که این اقدام زحمت بسیار زیادی دارد، اما نتیجه‌ آن پایداری اقتصادی و مقاومت ایران در برابر فشارهای اقتصادی غرب است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  در ادامه خاطر نشان کرد: ایران باید از فرصت تغییر رفتار کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت اعضای این شورا با تصمیمات یک جانبه آمریکا استفاده کند. البته نیازمند اصلاحات در ساختار دیوانی و اقتصادی داخلی‌مان هستیم و طبعا آرایش ستادی دستگاه‌ها باید تغییر کند. در پی تغییر آرایش ستادی، وضعیت صف و ستاد دستگاه‌ها باید تغییر کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش "نقدینگی" را از موثرترین متغیرهای اقتصادی دانست که اگر اصلاح نشود، ناامنی اقتصادی تداوم می‌یابد.

وی ادامه‌ داد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی، حجم بزرگ بودجه جاری و اوضاع بانکی از چالش‌های بزرگ اقتصادی است که باید متناسب با تئوری اقتصادی تغییر کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیازمند جراحی‌های اقتصادی در چهار ماه آینده برای پیاده کردن نظر مقام معظم رهبری  در راستای تعریف و اجرای تئوری اقتصادی هستیم.

لاریجانی در ماموریتی به معاون قوانین مجلس شورای اسلامی خواستار تنقیح قوانین در بخش‌های تولید، صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و خدمات شد و افزود: کمیسیون ویژه‌ مجلس شورای اسلامی در قالب یک طرح باید بستر اجرایی شدن تئوری اقتصادی را در مجلس شورای اسلامی به وجود آورد. البته بخش بزرگ کار در تدوین دستورالعمل‌ها، بخشنامه ها و آیین‌نامه‌ های مصوب مجلس شورای اسلامی با دولت است.

رییس مجلس شورای اسلامی  با بیان این که  در دنیا سرمایه‌گذاران را می‌قاپند، ادامه‌ داد: اما در سیستم دیوان‌سالار ایران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. یک سرمایه‌گذار حداقل باید دو سال برای دریافت مجوزها و عبور از نظام دیوان‌سالار وقت بگذارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خواستار فراگیر شدن دولت الکترونیک در قوای سه گانه شد و در این باره اظهار کرد: طبق گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی 90 درصد فرایند حذف کاغذ از نظام اداری قوه مقننه انجام گرفته است و 10 درصد مابقی نیز باید تا پایان سال اجرایی شود. زیر ساخت‌های دولت الکترونیک و همچنین زیر ساخت‌های لازم در دستگاه‌ها وجود دارد، اما دستگاه‌ها هنوز به صورت منفصل  و جداگانه اقدامات خود را انجام می‌دهند و برای خود، کار می‌کنند در حالی که باید  به دولت الکترونیک بپیوندند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: محاکمه مفسدان لازم است، اما راهکار اساسی‌تر توسعه دولت الکترونیک و حذف روابط انسانی از امور دیوانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی از معاون اجرایی قوه مقننه خواست تا تسهیلات بانکی، کمک‌های رفاهی و مسکن کارکنان مجلس شورای اسلامی را در سال جاری بهبود دهد.

لاریجان گفت: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما برخی اجازه کار نمی‌دهند. اگر این وضعیت به همین منوال پیش برود از راهی وارد می شویم که تمایلی به آن نداریم.

انتهای پیام

کد N2131160

وبگردی