آفتاب

خسارات ابنیه تاریخی در حال به روزرسانی...!

خسارات ابنیه تاریخی در حال به روزرسانی...!

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی گفت: آمارها و گزارش‌های رسیده از استان های مختلف درباره آسیب‌های ناشی از بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر در سراسر کشور در حال به روزرسانی و جمع‌بندی است.

به گزارش ایلنا، سید هادی احمدی گفت: بارش‌ها خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و آنچه اتفاق افتاد بی‌سابقه بود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در کشور چند گروه آثار تاریخی آسیب‌پذیر در مقابل باران و سیلاب داریم که تقریباً طیف متنوعی از این گروه‌های آسیب‌پذیر در غرب کشور و پل‌های تاریخی هستند.

اوبا بیان اینکه پل‌های تاریخی در صف اول خسارت‌ها قرار دارند خاطرنشان کرد: البته خیلی از این آثار مقاومت کردند که یکی از معروف‌ترین آنها پل گاومیشان است.

احمدی با اشاره به آسیب‌پذیری بافت‌های تاریخی گفت: همان‌طور که می‌دانید مصالح به کار رفته در ابنیه بافت‌های تاریخی خشت و گل است. این مصالح از مقاومت کمی برخوردار هستند. بنابراین بخش‌های دارای بافت‌های تاریخی نیز بیشتر از بقیه آثار آسیب دیدند.

او ادامه داد: از جمله بافت‌های تاریخی روستاهای تاریخی ثبت شده بودند که گزارش‌های مختلفی از آنها دریافت و مناطقی که امکان‌پذیر بود را، سرکشی و بازدید کردیم.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی تصریح کرد: علاوه بر اینها خسارت‌های ناچیز تا خسارت‌های عمده نیز به کاروانسراهای تاریخی وارد شده است.

احمدی به نشست تپه فلک‌الافلاک اشاره کرد و گفت: با توجه به دستی بودن خاک بستر قلعه فلک‌الافلاک، میزان بالای بارندگی و بالا آمدن سطح آب، شاهد نشست خاک قسمتی از قلعه بودیم که خطری جدی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: هر چند در حال ارزیابی و به‌روزرسانی گزارش‌ها و اطلاعاتمان هستیم، اما می‌توان گفت جاهایی از محدوده‌های تاریخی و سایت‌های باستانی استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و ایلام دچار آسیب شده و گزارش‌هایی را از خسارت‌های ناشی از بارندگی و سیلاب دریافت کردیم.

احمدی گفت: در بافت‌های تاریخی شوشتر و دزفول به قدری میزان بارندگی‌ها زیاد بود که به خانه‌ها آسیب وارد شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به تلاش ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های مختلف کشور به منظور حفظ آثار تاریخی اشاره کرد و یادآور شد: همکارانمان در استان‌های مختلف در حال رسیدگی به امور و پیشگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به آثار تاریخی هستند. در این راستا آثار منقول از بخش‌های آسیب‌دیده خارج شده و برای ایمنی بازدیدکننده‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

کد N2129789

وبگردی