آفتاب
نگاهی به رویدادهای نیمه دوم سال گذشته در آینه مطبوعات

از «معرکه‌گیری به وقت تورقوزآباد» تا «با آخوندی تا ۱۴۰۰»

از «معرکه‌گیری به وقت تورقوزآباد» تا «با آخوندی تا ۱۴۰۰»

نیمه دوم سال ۹۷؛ برای رسانه‌های ایرانی نیمه داغ و پرتیتری بود. هجوم اتفاقات داخلی و خارجی گوناگون دست روزنامه‌ها را برای بستن یک صفحه اول جذاب باز گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر روزنامه‌ها بنا به رسالت خبری خود هر روز ناگزیرند از بین صدها و هزاران رویداد دارای ارزش‌های خبری موضوع‌هایی را که بنا به جهت گیری های مختلف شأن اعم از سیاسی گزارش کنند. در این میان به این دلیل که روزنامه‌ها با افت مخاطب هم مواجه هستند و اغلب در حوزه خبررسانی صرف دیگر شانسی در مقابل سایر رقبای رسانه‌ای همچون کانال‌های اطلاع رسانی بر بستر شبکه‌های اجتماعی ندارند، باید کارشان را با دقت و ظرافت بیشتری انجام دهند تا مخاطبان بیشتری با پیام شأن همراه شوند.

اصلی ترین شیوه جذب مخاطب در پیشخوان مطبوعات هم تیتر و نحوه صفحه آرایی است، به همین دلیل بسیاری از روزنامه‌ها بیشترین انرژی شأن را در فرایند تولید انتشار محصول نهایی شأن صرف تهیه اولین صفحه و تیتر اصلی آن می‌کنند.

نگاهی به تیتر روزنامه‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد تعداد معدودی از روزنامه‌های سراسری به موضوع آرایش بندی و تیترهای صفحه اول توجه کرده اند، که این گزارش هم با مروری بر وقایع مهم سال گذشته به کمک همین تیترهای اصلی، جالب‌ترین تیترها را از نگاه نویسنده این مطلب عرضه خواهد کرد. (این گزارش در دو بخش آماده شده و بخش اول در اینجا منتشر شده است.

در ماجرای نیمروز اهواز چه گذشت

مردم ایران فصل پاییز را با حمله ناجوانمردانه تروریستی گروهکی موسوم به «الاحوازیه» در شهر اهواز آغاز کردند. اتفاقی تلخ که جلوه آن در رسانه‌های داخلی از جمله روزنامه‌های سراسری نتیجه‌ای شیرین در بر داشت. چرا که این اتفاق باعث شد رسانه‌های جناح‌های مختلف اختلاف‌ها را کنار بگذارند و یک صدا این حمله را محکوم کنند. در همین خصوص بعضی روزنامه آرمان نوشت: «جانم فدای ایران»، آفتاب یزد: «ما محکم ایستاده ایم»، سازندگی با نگاهی هنری: «رد خون» و «در ماجرای نیمروز اهواز چه گذشت»، فرهیختگان تیتر زد: «جانستان خوزستان»

گوشمالی اول تروریست‌ها با ضربت محرم

۱۰ روز بعد از وقوع این حادثه تلخ خبر رسید مسئولان نظامی کشور اولین انتقام خود را با شلیک موشک‌های نقطه زن به مقر تروریست‌ها در منطقه شرق فرات گرفته اند. جوان در همین رابطه تیتر زد: «گوشمالی اول تروریست‌ها با ضربت محرم» و وطن امروز با تیتر کوتاه‌تری نوشت: «آغاز انتقام».

دست انداز تورقوز آباد

در همین مقطع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل طی اظهاراتی مدعی شد که ایران در منطقه‌ای در حواشی تهران به اسم «تورقوز آباد» سایتی موشکی دارد. صحبت‌های وی که دستمایه شوخی روزنامه نگاران قرار گرفت در تیترهای اول روزنامه‌ها نیز با همان رویکرد طنز مورد استفاده قرار گرفت. وطن امروز در همین خصوص تیتر زد: «دست انداز تورقوز آباد» و اعتماد نوشت: «معرکه گیری به وقت تورقوز آباد».

اشکال شرعی دارد / اشکال شرعی ندارد

روزنامه اعتماد روز هشتم مهر به تبعیت از دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب موضوع ورود زنان به ورزشگاه را با تیتری نقل قولی و صفحه آرایی خاص از علی مطهری و حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور نوشت: «اشکال شرعی دارد / اشکال شرعی ندارد»

عظمت ایران

از نیمه مهرماه تحت تأثیر حضور مقام معظم رهبری در همایش خدمت بسیجیان در استادیوم آزادی فضای رسانه‌ها تحت تأثیر پوشش این خبر قرار گرفت. جوان به نقل از ایشان نوشت: «تحریم ها را شکست خواهیم داد» و اعتماد تیتر درشت «عظمت ایران» را انتخاب کرد.

«بله کشتیم»

شانزدهم مهرماه هم موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در محل کنسولگری این کشور در خاک ترکیه در حالی که در رسانه‌های دنیا داغ شده بود به صفحه اول روزنامه‌های صبح ایران رسید. جوان تیتر زد: «قصاب روزنامه نگاران» و چند روز بعد که حکومت عربستان مسئولیت قتل وی را بر عهده گرفت، وطن امروز تیتر زد: «بله کشتیم»

اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشتم

آخرین روز مهرماه هم زمانی بود که صحبت‌های جهانگیری مبنی بر اختیار کم وی در دولت در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. شرق به نقل از او نوشت: «اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشتم» اما چند روز بعد واعظی به استعفای جهانگیری واکنش نشان می‌دهد، اعتماد در این خصوص به نقل از رئیس دفتر رئیس جمهور می‌نویسد: «رسانه ها مقصرند».

آقای اصلاحات

آبان ماه هم در حالی آغاز می‌شود که موضوعات دارای ارزش خبری برای رسانه‌ها و روزنامه‌ها نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. وطن امروز با تیتر: «آقای اصلاحات» که به همراه آن عکسی از بن سلمان استفاده شده است به پیشخوان مطبوعات عرضه می‌شود. در حالی که با استفاده از این تیتر و معرفی ولیعهد سعودی به عنوان پیشتاز اصلاحات در عربستان کنایه‌ای به اصلاح طلبان داخلی زده می‌شود.

یک خانم با ۳۰۰ کیلو طلا

روز بعد جوان با تیتر «یک خانم با ۳۰۰ کیلو طلا» خبر از دستگیری زنی می‌دهد که در خانه اش مقادیر فراوانی طلا و سکه داشته است.

نه خسته

در همین مقطع وطن امروز یکبار دیگر به روحانی نقد می‌کند که سفرهای استانی اش را کم کرده است، این بار تیتر «نه خسته» را در صفحه اول درشت چاپ می‌کند. جهان صنعت هم از عرضه نفت در بورس ابراز خوشحالی می‌کند و تیتر می‌زند: «بوی نفت در بورس پیچید»، شرق در نقد عملکرد برخی نمایندگان مجلس افزایش مناطق آزاد را که در برنامه دولت ۱۲ عدد بوده و مجلس آن را به ۱۰۳ افزایش داده است با تیتر: «۱۰۰ هدیه مجلس به فراریان مالیاتی» برجسته می‌کند.

ترامپ را هم مثل صدام شکست می‌دهیم

حسن روحانی هم تحت تأثیر همین فضا در جلسه‌ای با وزیر اقتصاد و معاونان اقتصادی سخنرانی می‌کند، صحبت‌هایی که در روز ۱۵ آبان به تیتر اول روزنامه‌ها می‌آید. ایران به نقل از وی می‌نویسد: «تحریم را می شکنیم»، روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت: «ترامپ را هم مثل صدام شکست می دهیم»

یارکشی ایران و آمریکا

روزنامه شرق هم برای روز ۱۵ آبان در یک صفحه آرایی ویژه از نیم رخ روحانی و ترامپ در دو سوی صفحه اول خود تیتر زد: «یارکشی ایران و آمریکا»، این گزارش مدعی بود که جدال لفظی ایران و آمریکا به پایان رسیده و مرحله جدیدی از عصر تقابل میان دو کشور شروع شده است.

با آخوندی تا ۱۴۰۰‌

در همین روزها بود که روزنامه آرمان هم در گزارشی موضوع تنبیه دانش آموزان و گرفتن زیر میزی را دنبال کرد و برای گزارش خود تیتر «مدرسه های خودسر» را انتخاب کرد. روزنامه فرهیختگان هم سراغ انتقاد از عباس آخوندی رفت و از اینکه او شهردار تهران بشود، گلایه کرد. این نشریه شعار انتخاباتی حامیان دولت روحانی را با اندکی تغییر به «با آخوندی تا ۱۴۰۰» تبدیل کرد و مقصود خود را با روتیتر سوالی از «چیزی از تهران می‌ماند؟» کامل کرد. البته پیش فرض طراحان این تیتر و روتیتر این بود که مخاطب این نشریه از سوال مذکور برداشت منفی کند.

زنان پیروز فینال سرخ

با نزدیک شدن به سومین هفته آبان ماه بازی‌های فوتبال جام باشگاه‌های آسیا در حال برگزاری بود و دو تیم پرسپولیس تهران و کاشیمای ژاپن قرار بود در مرحله فینال در تهران مقابل یکدیگر قرار بگیرند. در حالی که بنا به دلایل تشریفات رسمی برگزاری بازی‌های فوتبال «زنان» هم به عنوان تماشاچی به استادیوم آزادی بروند. خبری که برای رسانه‌های حامی ورود زنان به ورزشگاه‌ها دارای ارزش زیادی بود. در نهایت هم فردای برگزاری این دیدار بعضی روزنامه‌ها همچون ایران به این موضوع بیشتر از اصل بازی ضریب دادند و این روزنامه در جای تیتر اول خود عبارت «زنان پیروز فینال سرخ» را نوشت.

جا به جایی نسلی

حدود یک هفته بعد هم موضوع اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی و دولتی مطرح شد که باعث شد این موضوع در معرض توجه گسترده روزنامه‌ها قرار بگیرد روزنامه دولتی ایران هم در این خصوص تیتر درشت «جا به جایی نسلی» را انتخاب کرد.

جمهوری خیابانی

آخرین ماه از فصل نه چندان سر پاییز موضوع اعتراض‌های مردمی در شهر پاریس، پایتخت کشور فرانسه در کانون توجه رسانه‌های داخلی و بین المللی اختصاص داشت. اعتراض‌های ساماندهی شده‌ای از مردم این کشور موسوم به «جلیقه زردها» که آخر هفته اروپایی (شنبه و یک شنبه) به خیابان‌ها آمدند و به این رفتار خود هنوز هم ادامه می‌دهند تا تبعات نظام سرمایه داری در غرب را محکوم کنند. روزنامه سازندگی به همین مناسبت روز پنجم آذرماه تمام صفحه خود را عکسی از این اعتراض‌ها اختصاص داد و تیتر «جمهوری خیابانی» را برگزید.

وعده برای آب «سراب» بود

در همین مقطع روزنامه آرمان موضوع استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهانی مجلس را مورد توجه قرار داد موضوعی که گفته شد بابت مشکلات آب در شهر اصفهان بوده است، این روزنامه تیتر جالب «وعده برای آب سراب بود» را با استفاده از کلمات متناقض مورد استفاده قرار داد.

خدا رحم کرد که من رئیس جمهور نشدم

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در مقام تولیت آستان قدس رضوی و یک چهره سیاسی فعال درسال های اخیر، روز هیجده آذر در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی حاضر شد. نشستی که از قبل هم مشخص بود رسانه‌های داخلی به آن توجه زیادی نشان خواهند داد. فردای آن روز روزنامه اعتماد از بخشی از جمله رد و بدل شده در آن جلسه میان رئیسی و در پاسخ به یکی از دانشجویان که گفته بود «خدا رحم کرد که رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود!»، تیتر «خدا رحم کرد که من رئیس جمهور نشدم» را برجسته کرد. البته این نشریه در روتیتر خود عبارت کلی «رئیسی ضمن انتقاد از روحانی و با اشاره به افزایش قیمت ارز:» را هم قرار داد.

شرمساری جهانی

روز بیست آذر روزنامه قانون موضوع محکوم کردن عربستان در جنایت مردم مظلوم یمن را به صفحه اول خود آورد. این روزنامه تیتر «شرمساری جهانی» را با طرح جالبی از یک مادر یمنی با طفل در آغوش خود که از سو تغذیه رنج می‌برد و از یک عکس واقعی تهیه شده بود، انتخاب کرد. البته در همین روز تیتر اول دو سطری این روزنامه هم با عبارت «پارسا محرک اصلاح اصلاحات» تا حدی قدرت جلب نظر مخاطب را داشت.

معمای رابطه دو اعدامی

۴ روز بعد در حالی که موضوع ارتباطات چهره‌های مفسد اقتصادی همچون بابک زنجانی و حمید رضا باقری درمنی مطرح شده بود، روزنامه شرق تیتر اول خود را به آن اختصاص داد و نوشت: «معمای رابطه دو اعدامی»

سلاطین بردار

فصل زمستان در حالی آغاز می‌شود که اوضاع اقتصادی همچون ماه‌های قبل رو به راه نیست و همین موضوع باعث شده تا علی رغم اعدام تعدادی از مجرمان اقتصادی این سوال در افکار عمومی پیش بیاید که چرا قیمت کالاها مطابق انتظار پایین نیامده است. از سویی هم با دستگیری یکی دو نفر از این مفسدان اقتصادی واژه‌ای و رسانه‌ای شدن لقب آنها همچون سلطان سکه، واژه «سلطان» برای مفسدان اقتصادی سر زبان‌ها افتاد. روزنامه سازندگی با در نظر گرفتن این ملاحظه اخیر روز دوم دیماه تیتر اول «سلاطین بردار» را انتخاب کرد و با عکسی از متهمان اقتصادی فراری از کشور و چهره‌هایی که اعدام شده اند به موضوع فساد اقتصادی در کشور پرداخت.

مجمع؛ از هاشمی تا هاشمی

شروع زمستان هم در ایران برای مردم با اتفاقات تلخی همراه بود، در اولین هفته دیماه اتوبوسی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در مسیر حرکت خود در معابر این دانشگاه واژگون شد که طی آن چند نفر از دانشجویان کشته شدند، از سوی دیگر خبر رسید آیت الله هاشمی شاهرودی بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری، دار فانی را وداع گفته است. موضوعی که واکنش چهره‌های مختلف سیاسی از جناح‌های گوناگون را در برداشت روز ششم دیماه روزنامه همشهری گزارشی از شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام از دوره ریاست پیشین (آیت الله هاشمی رفسنجانی) تا دوره مرحوم هاشمی شاهرودی تهیه کرد و برای آن تیتر زد: «مجمع؛ از هاشمی تا هاشمی»

سرزده و یواشکی

جوان در این روز به خبر سفر پنهانی ترامپ به عراق هم واکنش نشان داده است و در تیتر دوم خود عبارت «بلیت ۷ تریلیون دلاری یک سفر دزدانه!» را نوشت. در حالی که خراسان هم سفر ترامپ را با تیتر «سرزده و یواشکی» به اطلاع مخاطبان رساند. همچنین این روزنامه از اقبال نشان دادن کشورهای منطقه برای بازگشایی سفارت‌های متبوع شأن در سوریه استقبال کرد و تیتر زد: «مسابقه بازگشت به دمشق»

اسرار کربلای ۴

با نزدیک شدن به سالروز ۹ دی (تجمع میلیونی مردم ایران در حمایت از ارزش‌های اسلامی و انقلابی در سال ۸۸) فضای رسانه‌ها تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت. در حالی که در این روزها توئیتی از سوی محسن رضایی در خصوص عملیات کربلای ۴ منتشر شد که از آن بی مسئولیتی فرماندهی جنگ در این عملیات استنباط می‌شد، روزنامه‌ها هم نسبت به آن واکنش نشان دادند. روزنامه ایران روز نه دی تیتر «اسرار کربلای ۴» را در واکنش به توئیت محسن رضایی انتخاب کرد و مطلبی را به نقل از یادداشت‌ها و صحبت‌های کارشناسان و چهره‌های سیاسی آماده کرد.

سیلاب اشک در دانشگاه آزاد

روزنامه شهروند در این روز موضوع بازگشایی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد را در میانه عزاداری دانشجویان و خانواده‌های آنها منتشر کرد و تیتر زد: «سیلاب اشک در دانشگاه آزاد»

مشکلات معیشتی امروز میراث فتنه دیروز

روز بعد روزنامه کیهان که در نگاه منتقدانش به روزنامه‌ای صریح شهرت دارد، تیتر نسبتاً کوتاه و موزونی زد که در آن مشکلات اقتصادی سال ۹۷ به اتفاقات سال ۸۸ گره می‌خورد. این روزنامه تیتر زد: «مشکلات معیشتی امروز میراث فتنه دیروز»

سایر بگیران بودجه

روز یازدهم دی ماه با اندکی فاصله گرفتن از فضای سیاسی سالروز نهم دی، روزنامه‌ها مجدد موضوع‌های روزمره را دنبال می‌کنند. روزنامه شرق در این روز بعد از ارزیابی لایحه بودجه ۹۸ با تیتر «سایر بگیران بودجه» موضوع بودجه‌های بیش از دو هزار میلیارد تومانی ۲۰۳ دستگاه دولتی را در ردیف سایر لایحه بودجه برجسته کرده است.

استعفا برای یک مشت دلار

در همین روز استعفای حسن قاضی زاده هاشمی از سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهانه کمبود بودجه این وزارتخانه، زیر ذره بین نگاه انتقادی روزنامه قانون قرار گرفت و برای آن تیتر زد: «استعفا برای یک مشت دلار»

چرا شاه رفت

روز بیست و شش دیماه مصادف با سالروز خروج شاه از ایران، روزنامه فرهیختگان در اقدامی ابتکاری که پیش از این هم از آن استفاده کرده بود صفحه اول خود را به شیوه روزنامه‌های دهه ۵۰ صفحه آرایی کرد و در تیتر اول خود تیتر معروف «شاه رفت» را با اندکی تغییر به «چرا شاه رفت» تبدیل کرد و تلاش کرد اندازه درشتی آن را هم رعایت کند.

لج و لج بازی

در این مقطع اگر بنا باشد تیترهای جالب روزنامه‌های دیگر را مثال زد می‌توان به روزنامه آرمان اشاره کرد که به منظور حمایت از دولت تیتر «شلیک شایعه ها» را انتخاب کرد و تیتر اعتماد که در پی انتخاب «نانسی پلوسی» به عنوان رئیس کنگره آمریکا و چهره‌ای دموکرات که این رسانه او را نقطه مقابل ترامپ می‌داند و برای رساندن این پیام «لج و لج بازی» را بر می‌گزیند.

ممنوعه نسازیم!

ماه بهمن هم در شرایطی آغاز می‌شود که روحانی در جلسه‌ای پر سر و صدا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سر می‌زند تا با وزیر و مدیران آنها دیدار و برایشان سخنرانی کند. در این جلسه او نکاتی را پیرامون موضوع فیلترینگ مطرح می‌کند که روزنامه ایران در گزارش خود تیتر «ممنوعه نسازیم!» را به نقل از وی مطرح می‌کند.

گردنه حیران

در همین هفته سرنوشت تصویب لایحه پالرمو به شورای نگهبان واگذار می‌شود، روزنامه اصلاح طلب اعتماد هم که به دنبال تصویب این لایحه است با عکسی آرشیوی از یکی از نشست‌های کارگزاران نظام همچون آیت الله صادق آملی لاریجانی و آیت الله جنتی از اعضای کنونی شورای نگهبان در کنار دیگر چهره‌های سیاسی همچون آیت الله موحدی کرمانی، علی اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی و علی لاریجانی در جای تیتر اول نوشت: «گردنه حیران»

یک اسپرسو بیاورید، لطفاً

در همین مقطع در حالی که جشنواره فیلم فجر هم در حال برگزاری است حواشی آن برای روزنامه‌ها جذاب شده است. روزنامه شهروند برای عکس ترکیب شده از حضور سه بازیگر سینما در فضای جشنواره با پوشش خاص لباس تیتر «یک اسپرسو بیاورید، لطفاً!» انتخاب کرد. روزنامه سازندگی هم فیلم «شبی که ماه کامل شد» را دستمایه تهیه گزارش خود قرار داد و تیتر زد: «قصه ریگی»

آزمون ۴۰ سالگی

بعد از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن هم تیتر روزنامه‌ها بدون توجه به گرایش سیاسی یک پیام را منتقل می‌کند. شرق صبح بیست و سوم بهمن تیتر «آزمون ۴۰ سالگی» انتخاب کرد، اعتماد با تیتر «ما همه با هم هستیم» از برگزاری با شکوه سالگرد پیروزی انقلاب استقبال کرد و فرهیختگان با نگاه به آینده در شروع دهه پنجم انقلاب نوشت: «رخت نو بر تن انقلاب»

سیرک بی رمق ورشو

بعد از برگزاری مراسم ۲۲ بهمن نگاه‌ها به بیرون از ایران متوجه شد، به ویژه کنفرانس پر سر و صدای ورشو اما بدون نتیجه آن برای رسانه‌های داخلی دستمایه تهیه گزارش‌های تحلیلی و مصاحبه‌های فراوانی شد. جوان در دو روز غیر متوالی تیترهای «سیرک بی رمق ورشو» و «فتوگیت عربی در ورشو» را برگزید.

منشور ایران فردا

اما در روز ۲۴ بهمن بعد از اینکه آیت الله خامنه ای بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کرد، نگاه روزنامه‌ها نسبت به این موضوع در اولویت قرار گرفت، ایران با طرحی چشم نواز روز ۲۵ تیتر زد: «منشور ایران فردا»

همه سلطان‌های ۹۷

با فرارسیدن ماه اسفند موضوع اول خبرها بیشتر متوجه مسائل اقتصادی و ناکارآمدی دولت می‌شود. در این مقطع که طرح استیضاح روحانی مطرح شده است در روزنامه اصلاح طلب آرمان با عنوان «استیضاح نشد؛ سوال از روحانی» دنبال می‌شود. روزنامه همشهری با تیتر «همه سلطان‌های سال ۹۷» پدیده فسادهای اقتصادی و دستگیری برخی عاملان آن را مورد توجه قرار می‌دهد. شرق گزارشی مطبوعاتی از یک گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آماده کرد با عنوان: «راه های قانونی پول شویی»

استعفای زمخت

اما بعد از گذشت یک هفته ناگهان استعفای ظریف از وزارت خارجه آن هم در شبکه اجتماعی اینستاگرام در کانون خبری رسانه‌ها قرار می‌گیرد. جوان که این استعفا را نپسندیده تیتر «استعفای زمخت»، وطن امروز هم تیتر «کودک شو» و فرهیختگان «استعفای اشتباهی» را انتخاب کردند. در مقابل شهروند تیتر «دیپلماسی بدون ظرافت» را برای این سوژه خبری درج کرد. فردای آن روز هم وطن با تیتر تک کلمه‌ای «آشتی» که به کمک عکسی آرشیوی از ملاقات روحانی با ظریف تکمیل می‌شد باز استعفای وزیر خارجه را مورد نقد تند قرار داد.

پول هدایتی اگر کابین همسرانشان باشد باید بازگردد

چند روز بعد جلسه دادگاه یکی دیگر از متهمان اقتصادی که ارتباط تنگاتنگی با تیم‌های فوتبال داشت در صدر خبر رسانه‌ها قرار گرفت. این بار اعتماد به نقل از صحبت‌های نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه که کمی هم چاشنی دیالوگ معروف سریال تلویزیونی امام علی «ع» در آن دیده می‌شود، به این موضوع پرداخت. روزنامه فوق تیتر زد: «پول هدایتی اگر کابین همسرانشان باشد باید بازگردد»

USSD؛ یک بمب ساعتی

در همین مقطع روزنامه شرق به ماجرای نظرسنجی‌های جشنواره تلویزیونی جام جم که حواشی زیادی پیدا کرد، سوژه درگاه‌های موبایلی را مورد نقد قرار داد و با تیتر «USSD؛ یک بمب ساعتی» این موضوع را نقد کرد. در حالی که آفتاب یزد به موضوع درگیری خانمی در یکی از نمایندگی‌های شرکت سایپا پرداخت و با طرح مناسب و تیتر «مشت خودروساز پای چشم مشتری» به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت.

تمنای آزادی

اندکی بیش از ۱۰ روز به پایان سال مانده بود که از سوی رهبر انقلاب، حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه معرفی شد. او که از جمله چهره‌هایی است که نحوه عملکردش از ابتدای انقلاب تا کنون همواره در معرض ذره بین رسانه‌های بیگانه بوده است، همان طور که مورد انتظار بود انتصاب وی به ریاست این قوه نیز با حاشیه‌های رسانه‌ای همراه بود. روزنامه جوان با رصد کردن این موضوع در گزارشی با عنوان «ابراهیم در آتش تهیه انگلیس و فرانسه» به آن پرداخت. در حالی که روزنامه اعتماد به نقل از مطهری یک خواسته سیاسی را طرح کرد و نوشت: «تمنای آزادی»

جنون کانادایی

روزهای پایانی اسفندماه در حالی سپری می‌شد که موضوع دادگاه گروه دیگری از متهمان اقتصادی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در حالی که این بار پای مرجان شیخ الاسلامی به عنوان یکی از روزنامه نگاران روزهای نه چندان دور که بعدها وارد فعالیت‌های اقتصادی شده بود، به میان آمد. روزنامه هفت صبح با مقایسه‌ای از زندگی او با خانم «منگ» از شرکت هوآووی و همچنین چگونگی فعالیتش در کشور محل اقامتش تیتر زد: «جنون کانادایی»

مسلمان کشی آنلاین

چند روز بعد حادثه تروریستی دیگر در نیوزلند به شدت مورد توجه رسانه‌های بین المللی و داخلی قرار گرفت، وطن امروز در همین خصوص تیتر «مسلمان کشی آنلاین» را انتخاب کرد در حالی که روزنامه خراسان با واکاوی برخورد کشورهای غربی با حوادث تروریستی و ابعاد ضد و نقیض آن نوشت: «رسوایی حقوق بشر سفید»

دولت در نیمه دوم

اما آخرین روزهای سال زمانی بود که دولتمردان تلاش کردند با بهره برداری از چند فاز پارس جنوبی در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرند. روزنامه جوان در این خصوص تیتر «تخت گاز در پیچ تحریم ها» انتخاب کرد. در حالی که در آخرین روز کاری روزنامه‌ها سال (۲۸ اسفند) روزنامه شرق جلسه پایانی هیأت دولت را با چیدمان ویژه دولتمردان در کنار روحانی به صفحه اول آورد و نوشت: «دولت در نیمه دوم»

کد N2129527

وبگردی