آفتاب

آرامش نسبی به پلدختر بازگشت

آرامش نسبی به پلدختر بازگشت

خرم آباد - ایرنا - با گذشت 72 ساعت از سیل سهمگین جنوب لرستان که بیشترین حجم خسارت را در پلدختر به همراه داشت، اکنون آرامش نسبی به این شهر بازگشته و کار امداد رسانی ادامه دارد اما مردم همچنان مشکلاتی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در جنوب لرستان و منطقه سیل زده پلدختر با اینکه می توان گفت آرامش نسبی در روند امداد رسانی ایجاد است اما همچنان مشکلاتی در حوزه های مختلف وجود دارد که باید رسیدگی به آنها توسط مسئولان پیگیری شود.
سیل مهیبی که مردم پلدختر با آن درگیر بودند تبعات آن ادامه دارد، مردم همچنان با مشکلات قطعی آب، تلفن و گاز در بیشتر بخش ها مواجه هستند و آنچه که بیشتر از هر چیزی مردم منطقه سیل زده را آزار می دهد قطعی اینترنت و تلفن است که آنها را در بی خبری از حال همدیگر نگه داشته است.
همین بی خبری از احوال اقوام و آشنایان در کنار سایر مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند باعث ایجاد استرس و نگرانی هایی در آنها شده و در گفت و گو های مردمی آنچه که بعنوان مطالبه جدی آنها مطرح می شود رفع مشکلات اینترنتی نیز عنوان می شود.
شاید به همین دلیل است که امروزه اینترنت و ارتباطات حرف اول را در اعلام سایر نیازهای اولیه مردم دارد و این رو وزیر جوان ارتباطات نیک می داند که به نمایندگی از دولت امروز برای بازدید از مناطق سیل زده به لرستان سفر کرد و راهی مناطق سیل زده این استان شده است.
وسایل بهداشتی یکی دیگر از ضروریات مردم مناطق سیل زده است با اینکه می توان گفت آرامش نسبی در امداد رسانی به مناطق آسیب دیده سیل برقرار است و نهادها و دستگاههای امداد رسان با تمام تلاش در حال انجام امداد رسانی هستند ؛ سپاه؛ ارتش، هلال احمر، دستگاههای دولتی همه در کار امداد رسانی مشارکت و حضور شبانه روزی دارند.
اما ابعاد این سیل مهیب فراتر از آن چیزی است که تصور می شد و برای تثبیت وضعیت مردم و دسترسی آنها به وسایل اولیه کمکی ، بهداشتی ، مواد غذایی نیاز به برنامه ریزی بیشتری است.
اغلب مردم از این گلایه مند هستند که امدادرسانی به آنها و بخصوص مواد مورد نیاز اولیه آنها اعم از مواد غذایی منسجم و منظم صورت نمی گیرد و در این بین افرادی هستند که فرصت و امکان گرفتن وسایل مورد نیاز را ندارند.
بنا بر گفته جانشین فرمانده انتظامی کشور ؛ نیروی انتظامی برای برقراری نظم و مدیریت توزیع امکانات به شهرستان پلدختر اعزام شدند.
بنا بر گفته افراد محلی اطلاع رسانی از وقوع سیل بخوبی انجام شده است قبل از سیل و آنها فرصت کافی برای رساندن خود به جاهای امن را داشته اند اما خانه های آنها دچار خسارت های جدی شده است.
مردم پلدختر بر این عقیده اند که آنها در هشت سال دفاع مقدس و در زمان های مختلف همواره پایبند به ارزش و آرمان های نظام بوده اند و اکنون چشم انتظار این هستند که هموطنان و مسئولان به آنها توجه و اولویت بیشری قایل شوند تا بتوان این بحران را عبور کرد.
بازسانی مناطق سیل زده و مناطق مسکونی مردم که در مناطقی از پلدختر بطور کامل زیر آب رفته ، در مواردی کاملا تخریب شده و به آب سپرده شده و در موارد دیگر نیز گل و لای سیل تا یک متر و بیشتر خانه های آنها را در برگرفته است مورد بازسازی و بازگشت به روند عادی آنها آغاز شود.
مردم بعد ازسیل مهیبی که با آن درگیر بودند و خانه های خود را ترک کرده بودند ، اکنون به خانه هایی خود بازگشته اند، خانه هایی که اکنون یا بطور کامل تخریب شده و اثری از آنها باقی نمانده و یا خانه هایی که بخش هایی از آن تخریب شده و ماندن در بقای آن خانه های به هیچ وجه امنیت ندارد .
گذری بر سطح شهر در پلدختر گویای این است که هنوز مردم گرفتار گل و لای ناشی از سیل هستند که خانه های انها را در برگرفته و البته در این میان دسترسی آنها به مواد غذایی، گرمایشی و سایر وسایل امدادی با اینکه در حال انجام است ولی هنوز مشکلات جدی وجود دارد.
از بامداد روز گذشته که بعد از 24 ساعت بی خبری و عدم هر گونه ارتباطی با پلدختر کار امداد رسانی به منطقه پلدختر آغاز شده است و مسئولین متعدد کشوری برای بازدید این منطقه آمده اند ؛همگی براین نکته تاکید موکد داشته اند که ابعاد سیل در لرستان بسیار بالا بوده، مردم در وضعیت مناسبی قرار ندارند و البته باید رسیدگی به این وضعیت در دستور کار باشد.
از جمله اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس که امروز به لرستان سفر کرده بود در بدو ورود به لرستان در فرودگاه خرم آباد گفت: لرستان بیشترین آسیب در سیل را دیده است که باید این خسارات در اولین فرصت جبران شود.
حمید کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی نیز امروز در خصوص مناطق سیل زده لرستان می گوید که زندگی مردم از دست رفته است و مردم هر چه سریعتر باید به کمک هموطنان خود بشتابند.
بنا بر گفته وی هم اکنون راه ارتباطی بیش از 60 روستای پلدختر شهرستان پلدختر و معمولان قطع است و همین کار امداد رسانی در این مناطق را بسیار سخت تر کرده است.
امداد رسانی همچنان ادامه دارد اما یادمان باشد ابعاد سیل در لرستان و بخصوص در پلدختر و معمولان بسیار وسیع بوده است هنوز نیاز به امکاناتی همچون پتو، چادر، پوشاک و مواد غذایی برای مناطق سیل زده و بخصوص در منطقه معمولان وجود دارد.
اینها امکانات اولیه است که باید در اختیار مردم گذاشته شود تا از سرما و گرسنگی از بین نروند درست است بنا بر اعلام پزشکی قانونی لرستان هنوز تلفات جانی از سیل پلدختر گزارش نشده است که این می تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل انجام شد و مردم نیز بر آن اذعان دارند اما امداد رسانی به آنها بعد از سیل بسیار تعیین کننده است تا تلفات جانی رخ ندهد.
بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.
6060/1920
کد N2129343

وبگردی