آفتاب
گزارش خبرنگاران ایرنا ازسراسر کشور:

غلبه همدلی بر قهر طبیعت

غلبه همدلی بر قهر طبیعت

تهران- ایرنا- با وجود کاهش بارش ها اما هنوز در برخی استان ها، وضعیت فوق العاده حاکم بوده و دولت، نیروهای امداد و نجات، ارتش و سپاه برای کمک به سیل زدگان در آماده باش هستند و مهمترین دغدغه مردم و مسئولان کمک به آنها و کم کردن آلام و مشکلات مردم است.

به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور، در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب بیشتر استان های کشور به خصوص استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را دربرگرفت.
دولت و دستگاه های امدادرسان، نیروهای مسلح و مردم به کمک سیل زدگان شتافتند و با تمام امکانات شبانه روز پای کار بودند و این امدادرسانی ادامه دارد.
رهبر معظم انقلاب در پیام هایی به کمک رسانی و بازسازی ویرانی ها تاکید کردند، رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری ، اکثر وزیران، فرماندهان ارتش و سپاه نیز بر رسیدگی به مناطق سیل زدگان تاکید داشتند و پا به پای آنها در میدان بودند. در جلسه هیات وزیران که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد، بر کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی تاکید شد.
گرچه وقوع سیل و کشته شدن شماری از هموطنان در آن داغی بر دل همه ملت ایران برجای گذاشت، اما همدلی و همبستگی مردم و مسئولان و نیروهای امدادی برای کمک رسانی سریع به آسیب دیدگان از سیل، صفحه ای بی بدیل از ظرفیت مردم ایران در برابر دیدگان جهانیان گشود.
سفر معاون اول رییس جمهوری، وزرا و دیگر مسئولان دولت، فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح و حضور مستمر مسئولان استانی، باعث شده تا امدادرسانی، برآورد خسارت هایی وارده و سر و سامان دادن به امور سرعت بیشتری بگیرد.

** به مسئولان تأکیدکرده‌ام کار اصلی، بازسازی ویرانی‌های سیل است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرها مختلف مردم در عید سعید مبعث، با اشاره به حادثه سیل، گفتند: به مسئولان تأکید کرده‌ام کار اصلی، بازسازی ویرانی‌های سیل است.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه سیل در برخی از استانهای کشور و مشکلات ناشی از آن و همچنین تلفات و خسارات سیل، افزودند: در این حادثه، تلاش مردم و روحیه همبستگی و بسیج شوندگی در میان آنان، بسیار خوب بود و ملت ایران جانانه وارد میدان شدند و کمک‌کار مسئولان بودند و مسئولان نیز با همین پشتیبانی مردمی و با اتفاق کلمه توانستند اقدامات ابتدایی را انجام دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه هنوز کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل زده باقی مانده است، خاطرنشان کردند: به مسئولان تأکید کرده ام که کارهای اصلی یعنی بازسازی ویرانی ها و جبران خسارتها، از این به بعد است و باید این خسارات و صدمات جبران شود.

** جلوگیری از ورودکمک های بین المللی به آسیب دیدگان سیل، جنایت بی سابقه است
رئیس جمهوری نیز امروز گفت: اقدام آمریکا در جلوگیری از ورود کمک های بین المللی به آسیب دیدگان از سیل، جنایت بی سابقه است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه همزمان با عید سعید مبعث در دیدار جمعی از وزرا، مدیران دستگاه های اجرایی، مسئولان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی کشور باید این موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنند که چرا حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز نمی توانند در چنین مواقعی، کمک های خود با هموطنانشان را به ایران ارسال کنند.
روحانی با قدردانی از زحمات همه مدیران کشور اعم از وزرا، استانداران، فرماندارن، بخشداران و دیگر مسئولان که با بحران سیل درگیر بودند،گفت: برای مقابله با سیل و کمک رسانی به مردم، انصافا همه پای کار بودند و به صورت شبانه روزی در چند روز گذشته پای میز خدمت حضور داشته و به خدمت رسانی مشغول بوده اند.
رئیس جمهوری ادامه داد: نیروهای امدادی نیز واقعا فداکاری کردند و در شرایط نامساعد جوی توام با خطر پذیری بالا، پرواز بالگردهای امدادی برای کمک به سیل زدگان انجام شد که بسیار ارزشمند بوده و جای قدردانی دارد.

**واکنش ظریف به ادعای فریبکارانه پمپئو در مورد کمک به سیل زدگان
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا در باره آمادگی واشنگتن برای کمک به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمردر مورد سیل زدگان اعلام کرد: ایالات متحده باید مسئولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.'

** گنبد در شرایط عادی قرار گرفته است
وزیر کشور از عادی شدن وضعیت در شهرستان گنبد خبر داد و گفت: در اولین روز بحران سیلاب اخیر شاهد آبگرفتگی این شهرستان به میزان 35 درصد کل شهر بودیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی وضعیت شهرستان گنبد کاووس را که اولین شهری بود که در معرض آبگرفتگی قرار گرفت، عادی و مطلوب توصیف کرد و افزود: در اولین روز بحران سیلاب اخیر شاهد آبگرفتگی این شهرستان به میزان 35 درصد کل شهربودیم، یعنی حدود 50 هزار نفر از 160 هزار هموطن ساکن گنبد در معرض آسیب بودند.
وی ادامه داد: با امداد رسانی به موقع و سریع در دو روز اول بخش اعظم آبگرفتگی معابر و منازل مرتفع گردید و ارزیابی های پس از فروکش کردن سیلاب نشان داد که حدود 3500 واحد مسکونی وتجاری دچار آسیب شده اند که میزان خسارت وارده نیز برآورد شده است.

**22 فروند بالگرد ارتش در مناطق سیلزده حضور دارد
فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: 22 فروند بالگرد در مناطق سیلزده 90 ساعت پرواز داشتند و در پی 180 نوبت نشست و برخاست، 408 نفر و 24 تن بار و آذوقه را جابجا کردند.
به گزارش چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، امیر سرتیپ یوسف قربانی درباره روند امدادرسانی هوانیروز ارتش در مناطق سیلزده توضیح داد: در هر یک از استان های خوزستان و کرمانشاه سه فروند بالگرد حضور دارد و چهار فروند دیگر را برای امدادرسانی به استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری و گرگان اعزام کردیم.
وی یادآوری کرد: از صبح امروز پنج فروند بالگرد 214 و 2 فروند شینوک عملیات امدادرسانی به مردم لرستان را آغاز کردند.
به گفته وی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه حضور دارد و کادر پروازی بالگردهای ما را نیروهای هوانیروز، تیپ 65 نوهد و تیپ 35 قرارگاه عملیاتی غرب تشکیل می دهد.

**خدمت رسانی به سیل زدگان تا هر زمان که نیاز باشد ادامه دارد
عیسی رضایی مدیرعامل سازمان اتکا گفت: تا هر زمانی که نیاز باشد خدمات ‌رسانی به سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت و مردم عزیز در این منطقه اطمینان داشته باشند تمام نیروهای امدادی و مسلح بخصوص سازمان های وزارت دفاع در کنار مردم خواهند بود.

** دانشگاه ها با امکانات خود به کمک مردم سیل زده بروند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به روسای دانشگاه ها تاکید کرد که ضمن هماهنگی با ستاد بحران استان ها از امکانات موجود برای کمک به مردم سیل زده استفاده کنند.
منصور غلامی در این پیام به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری سراسر کشور، خواستار اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از تخریب فضاهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی شد.
وی در این پیام افزوده است: با توجه به بارندگی‌های اخیر کشور، ضرورت دارد تدابیر و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از تخریب فضاهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی به‌عمل آورده و در استان‌هایی که مردم با خطرات ناشی از سیل و آب‌گرفتگی منازل خود مواجه شده‌اند با ستاد بحران استان‌ها هماهنگی و از امکانات موجود برای کمک به آن‌ها استفاده کنید.
این پیام به منزله ابلاغ رسمی بوده و برای تمام مدیران موسسات آموزش عالی لازم‌الاجراست.

** بالگردهای ارتش در چند روز گذشته 500 خوزستانی را نجات دادند
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره وضع مناطق سیلزده استان خوزستان گفت: شرایط هوایی بسیار سخت است اما در چند روز گذشته و همزمان با آغاز سیل تاکنون بالگردهای ما 90 ساعت پرواز کردند و در 180 نوبت نشست و برخاست 500 نفر از مردم استان را از خطر نجات دادند.
سیاری تصریح کرد: در چند روز گذشته هوانیروز و پهپادها با شناسایی منطقه و عکس‌برداری و فیلم‌‌برداری، وضعیت را ثبت و به ستاد بحران ارائه کرده‌اند که اشراف اطلاعاتی داشته باشند.
وی افزود: تیپ 45 نیروی مخصوص نیروی زمینی در منطقه شعیبیه در حال تخلیه مردم است و تیپ 292 و 392 دشت آزادگان نیز امدادرسانی می کند.

** بسیج تا آخرین لحظه برای کمک به سیل زدگان در صحنه خواهد بود
سردار غلامحسین غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه نیروهای بسیج تا اخرین لحظه برای کمک به سیل زدگان در صحنه هستند، گفت: یک هزار و 341 گروه جهادی بسیج اکنون در حال خدمت رسانی به سیل زدگان گلستان و مازندران هستند.
وی با اشاره به جزئیات عملکرد این سازمان در خدمات و امدادرسانی به شهرهای مختلف سیل زده کشور، گفت: تا به امروز که دو هفته از وقوع سیل در استان های کشور می گذرد، کمک رسانی ها توسط بسیج ادامه دارد و فقط در دو استان گلستان و مازندران حدود هزار و 341 گروه جهادی به صورت رسمی فعال هستند.

**288 هزار کیلوگرم اقلام غذایی به صورت هوایی انتقال داده شد
شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در استان های سیل زده گفت که در استان گلستان بیش از 56 هزار بسته غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد و در برخی مناطق با استفاده از بالگردهای امدادی بیش از 288 هزار کیلوگرم اقلام غذایی انتقال داده شد.
وی درباره خدمات ارائه شده سازمان امداد و نجات در استان گلستان گفت: از 25 اسفند تا روز گذشته (13 فروردین) در 10 شهرستان، تعداد 98 شهر، روستا و محورهای کوهستانی به بیش از 58 هزار نفر امدادرسانی شده و درحدود 15 هزار و 847 نفر اسکان اضطراری و بیش از 56 هزار بسته غذایی بین آسیب دیگان توزیع شده است.

** سیل 940 میلیارد ریال به اوشان و فشم خسارت زد
مسعود کرم زاده شهردار اوشان، فشم و میگون (از توابع بخش رودبار قصران شمیرانات) گفت که برآورده های نخستین حاکی از این است که سیلاب دوشنبه گذشته 940 میلیارد ریال به این سه شهر خسارت زده که به یقین میزان آسیب ها بیش از این رقم خواهد بود.

**6 هزار بسته غذایی در پلدختر توزیع شد
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 6 هزار بسته غذایی میان سیلزدگان پلدختر در استان لرستان خبر داد.
مرتضی سلیمی صبح چهارشنبه در تشریح آخرین روند ارائه خدمات امدادی در مناطق سیل زده استان لرستان گفت: نیروهای امدادرسان هلال احمر استان لرستان با حضور در منطقه یادشده به بررسی نیازهای غذایی و تغذیه ای سیل زدگان پرداختند و بسته های یادشده را توزیع کردند.
به گفته وی، همچنین 25 هزار تخته پتو میان سیل زدگان توزیع شده است.
این مسوول اضافه کرد: با نیازسنجی های انجام شده، تهیه بسته غذایی ویژه افراد کم توان شامل کیسه برنج 10 کیلویی، نمک تصفیه شده، کنسرو لوبیاچیتی، کنسرو تن ماهی، عدس سبز، قندکله شکسته شده، لوبیا چیتی، روغن مایع خوراکی، شکر و چای خشک در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی، این بسته بزودی میان سیلزدگان توزیع می شود.

** نظم و امنیت در پلدختر برای ارائه خدمات امدادی ضروری است
جمعیت هلال احمر در اطلاعیه ای از مردم، معتمدین محلی و نیروهای نظامی و انتظامی خواست تا با ایجاد نظم و آرامش در شهر پلدختر، به تسریع در روند امدادرسانی مطلوب کمک کنند.
در این اطلاعیه آمده است: امدادرسانی به اغلب شهرهای درگیر سیل در استان لرستان از صبح سه شنبه 13فروردین با شش بالگرد و تمامی امکانات، تجهیزات و نیروهای امدادی آغاز شد و خوشبختانه در اغلب شهرها با سرعت و گستردگی به نتیجه مطلوب رسید. در این میان امدادرسانی در شهر پلدختر به دلیل برخی تنش ها و رفتارهای هیجانی و عدم نظم و آرامش لازم برای انجام فعالیت امدادگران، متاسفانه به رغم دهها سورتی پرواز روند مطلوبی را طی نکرده است.

**اصفهان
مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: بارش های سنگین و به دنبال آن جاری شدن سیل حدود 400 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی سکونتگاه های عشایری این استان خسارت وارد کرد.

**قزوین
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: مسیر جنوبی آزاد راه قزوین – رشت که از شامگاه دوشنبه به علت بارش باران و رانش زمین بسته بود، بازگشایی شد.

**مرکزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بر پایه نخستین برآوردها، بارش های شدید چند روز گذشته 40 میلیارد ریال به بناهای تاریخی این استان آسیب زده است.
فرماندار اراک گفت: خسارت ناشی از سیلاب و بارش های شدید چند روز گذشته این شهرستان بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است.

**کرمانشاه
فرماندار کرمانشاه از بازگشایی راه 52 روستای بخش «فیروزآباد» این شهرستان که به دنبال جاری شدن سیل 2 روز گذشته ارتباط آن ها با مرکز شهر قطع شده بود، خبر داد.
استاندار کرمانشاه اعلام کرد که آب آشامیدنی 18 روستای استان که در اثر سیلاب 2 روز گذشته سامانه آبرسانی آنها دچار مشکل شده بود، همچنان قطع است.
مدیرعامل هلال احمر کرمانشاه گفت که 667 خانوار سیل زده در روستاها و شهرهای استان از سوی این جمعیت اسکان اضطراری داده شدند.

**لرستان
فرماندار دلفان لرستان گفت: ارتباط زمینی 250 روستای این شهرستان همچنان قطع بوده و ناکافی بودن امکانات موجب تاخیر در بازگشایی مسیرهای روستایی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: راه آهن تهران - جنوب که در اثر رانش زمین بسته شده بود روز چارشنبه بازگشایی و حرکت قطارها در آن از سر گرفته شد.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امداد رسانی به مناطق سیل زده استان لرستان باید با شتاب انجام شود و خسارت ها نیز هر چه زودتر برطرف شوند.
سرلشکر محمدعلی جعفری روز چهارشنبه در فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال نشست روز گذشته در محضر مقام معظم رهبری ایشان تاکید داشتند که نیروهای مسلح رسیدگی بیشتری به شهرهای سیل زده کشور داشته باشند.
جانشین فرماندهی نیروی انتظامی گفت: اولویت ما تامین امنیت، حفظ اموال، توزیع مناسب امکانات، انتقال و اسکان مردم سیل زده است که اگر به درستی انجام نشود ممکن است هزینه های مضاعف به همراه داشته باشد.
سردار ایوب سلیمانی روز چهارشنبه در فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نیروی انتظامی برای برقراری امنیت، امداد و نجات و نظم و تردد در مناطق سیل زده به صورت جدی حضور دارند.
مدیر فرودگاه خرم آباد گفت: پروازهای این فرودگاه که به سبب ورود سیل به باند پرواز و آبگرفتگی در روزهای گذشته لغو شده بود، امروز چهارشنبه از سر گرفته می شود.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: از ابتدای بارش های سیل آسا در استان تاکنون 14 جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل به پزشکی قانونی ارجاع شده است.

**گلستان
نخستین محموله کمک های مردمی از سراسر کشور شامل برخی اقلام لوازم خانگی مانند یخچال، فرش، موکت و پتو بین یک هزار و 13 مددجوی سیل زده کمیته امداد شهرستان گنبدکاووس توزیع شد.

**ایلام
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: همه راه های بسته شده روستایی شهرستان دره شهر در اثر سیلاب اخیر بازگشایی شده است.

**البرز
رئیس پلیس راه البرز گفت: جاده کرج - چالوس به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی همچنان بسته است.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: انسداد جاده کرج – چالوس که از بامداد روز یکشنبه یازدهم فروردین ماه آغاز شده تا اطلاع بعدی و رفع خطرهای احتمالی همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اعلام کرد که از هدر رفت سیلاب سه روز گذشته استان از جمله در رودخانه کردان با تدبیر مدیریت بحران استان جلوگیری شد.

**خوزستان
ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از پایانه تجاری چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز روز چهارشنبه به علت خطرهای ناشی از بروز سیلاب به طور موقت متوقف شد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: 29 اردوگاه اسکان اضطراری به گنجایش بیش از هفت هزار نفر از زمان تخلیه روستاهای در معرض خطر در مناطق امن این استان ایجاد شده است.

**مازندران
فرمانده پلیس راه مازندران گفت که جاده کندوان (چالوس - کرج) از ساعت 13 روز چهارشنبه از چالوس به سمت کرج باز می شود ولی مسیر هراز همچنان بسته است.
از اواخر روز شنبه با ورود سامانه بارشی به استان مازندران و احتمال خطر ریزش کوه ابتدا مسیر کندوان به روی تردد مسدود و پس از آن به همین دلیل جاده هراز بسته شد.
سیام**1058**6033**1535
کد N2129214

وبگردی