آفتاب

تکاپوی ریاض برای عادی سازی روابط با عراق

تکاپوی ریاض برای عادی سازی روابط با عراق

بغداد – ایرنا – عربستان سعودی اخیرا به طرز واضح و آشکاری، تکاپو برای عادی سازی روابط بویژه در حوزه اقتصاد با عراق را در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا، در طول دو سال اخیر سعودی ها همواره به دنبال سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به عراق، این رویکرد را نسبت به بغداد در پیش گرفته و معمولا یکی از مسوولان یا هیاتی بلندپایه را برای توسعه همکارهای اقتصادی به عراق اعزام کرده اند.
این تقلید مو به مو سعودی ها از سیاست های اقتصادی ایران نسبت به عراق فقط منحصر به چارچوب عمومی این همکاری ها نمی شود بلکه حتی در جزییات نیز می کوشند از ایران دنباله روی کنند که بارزترین گواه آن مسئله روادید سفر بین دو کشور است.
بعد از این که تهران در جریان سفر اخیر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به توافق مهمی با بغداد مبنی بر رایگان کردن روادید سفر اتباع دو کشور دست یافت، سعودی ها نیز اعلام کرده اند که در خصوص روادید سفر اتباع عراقی، آماده اعطای تسهیلات ویژه هستند.
یک هیات بلند پایه اقتصادی متشکل از یکصد فعال اقتصادی سعودی که در بین آنها 9وزیر قرار دارند به سرپرستی وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان سعودی امروز چهارشنبه وارد بغداد می شود و یکی از اهداف آن امضای توافقنامه ای در خصوص اعطای تسهیلات در مسئله روادید سفر اتباع عراقی به عربستان سعودی است.
«عبدالعزیز الشمری» سفر سعودی در بغداد، با اعلام این خبر، در اظهاراتی که در رسانه های سعودی و عراقی منتشر شده امروز چهارشنبه گفته است که دو کشور تلاش می کنند در دو ماه آینده، اعطای روادید سفر به اتباع عراقی برای سفر به عربستان سعودی را آغاز کنند.
وی اضافه کرده است که عربستان سعودی نیز کنسولگری خود را (برای اعطای روادید) به طور رسمی در عراق افتتاح می کند.
تاکنون سفر اتباع عراقی به عربستان سعودی فقط منحصر به مناسبت های حج و عمره و یا سفرهای رسمی بوده و سفرهای خارج از این دو چارچوب برای اتباع عراقی به عربستان سعودی میسر نبوده است.
سعودی ها اصولا از زمان اشغال کویت توسط رژیم صدام در 1990 تا 2017 به مدت 27 سال روابط خود را با عراق به حال تعلیق در آوردند و تنها در جریان سفر «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه وقت سعودی به بغداد در اوائل 2017 این روابط به طور رسمی از سرگرفته شده است.
سعودی ها در طول دو سال اخیر، به توسعه روابط خود با عراق شتاب کم سابقه ای داده اند که به اعتقاد کارشناسان، عادی سازی کم سابقه روابط سعودی با عراق نتیجه فشارهای آمریکایی ها بر این کشور حاشیه خلیج فارس بوده است.
گزارش ها حاکیست که آمریکایی ها به منظور کاستن از حجم روابط نزدیک بغداد و تهران، ریاض را تحت فشار گذاشتند تا مناسبات را با عراق تقویت کرده و به این ترتیب خلاء حضور عربی را در این کشور جبران کند، به امید اینکه این رویکرد از حجم و عمق روابط بغداد و تهران بکاهد.
گفته می شود که روی آوردن دیگر کشورهای عربی متحد آمریکا به گسترش کم سابقه مناسبات خود با عراق از جمله دو کشور مصر و اردن نیز تحت همین فشار واشنگتن صورت گرفته است.
برهمین اساس در ژوئن 2017 تحت فشار آمریکا، شورای عالی هماهنگی روابط عربستان و عراق با حضور ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی، «حیدر العبادی» نخست وزیر وقت عراق و در حضور «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه وقت امریکا گشایش یافت.
برهمین اساس، طی این مدت هر گامی که دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق برای گسترش مناسبات فی ما بین برداشته اند، مشابه آن را سعودی ها نسبت به عراق در پیش گرفته اند.
طبق اعلام رسانه های سعودی و عراقی قرار است در سفر هیات بلندپایه سعودی، چند یادداشت تفاهم امضا شود که از آن به «مهم» یاد شده و گفته شده است که تعدادی طرح اقتصادی و تجاری به اجرا در می آید.
سعودی ها اعلام کرده اند که سفر هیات بلندپایه سعودی به بغداد در راستای شورای عالی هماهنگی روابط دو جانبه صورت می گیرد.
علاوه بر وزیر تجارت و سرمایه گذاری سعودی، وزیران فرهنگ، محیط زیست و آب و کشاورزی، انرژی و صنایع و منابع معدنی، آموزش و پرورش و اطلاع رسانی به علاوه «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور کشورهای حوزه خلیج فارس این هیات را همراهی می کند.
مدیران کل گمرگات، حمل و نقل و تجارت خارجی نیز از دیگر مسوولان مهم همراه این هیات یکصد نفره، هستند.
همزمان با اعلام آمادگی سعودی ها برای بازسازی گذرگاه مرزی «عرعر» بین عراق و عربستان سعودی در استان نجف، سفیر این کشور در عراق نیز گفته است که انتظار می رود در ژوئن آینده این گذرگاه مرزی گشایش یابد.
همزمان با آخرین روز سفر رسمی حسن روحانی به بغداد (20 تا 23 اسفند 97)، هیات اقتصادی – تجاری بلندپایه ای از عربستان سعودی به سرپرستی «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه گذاری سعودی وارد بغداد شد.
اکنون که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز آماده سفر قریب الوقوع به تهران می شود، وزیر تجارت و سرمایه گذاری سعودی بار دیگر در راس همین هیات وارد بغداد شده هرچند که اصولا عبدالمهدی در برنامه اش، سفر به ریاض را نیز گنجانده است.
سفیر سعودی در بغداد گفته است که روابط بین ریاض و بغداد در این برهه بهترین ایامش را سپری می کند.
مقامات بلندپایه عراق همواره تاکید کرده اند که عراق محلی برای تلاقی و پیوند بین کشورهای مختلف باشد بر همین اساس این کشور خواهان روابط متوازان و عادی با همه کشورهای منطقه و دنیا است.
خاورم *10*353*380*
کد N2129186

وبگردی