آفتاب

آمریکا و جنگ تبلیغاتی برای تکمیل تروریسم اقتصادی

آمریکا و جنگ تبلیغاتی برای تکمیل تروریسم اقتصادی

تهران- ایرنا- مقامات آمریکایی در مواجهه با اتهام تروریسم اقتصادی و رهایی از بارِ کارشکنی در فرایند امدادرسانی به سیل زدگان ایرانی، می کوشند تا بر شدت جنگ تبلیغاتی خود علیه تهران بیافزایند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اعلانِ روز دوازدهم فروردین ماه برخی رسانه های خارجی در خصوص دور تازه تحریم های ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ» با سخنان «محمدجواد ظریف» در زمینه اخلال آمریکایی ها در فرایند امدادرسانی به سیل زدگان کشور همزمان شد.
دو روز پیش خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ نوشت کاخ سفید می کوشد بخش هایی از اقتصاد ایران را که هنوز درگیر تحریم نشده با دور تازه ای از تحریم مواجه سازد و به احتمال زیاد این اقدام در سالگرد خروج آمریکا از برجام یعنی هجدهم اردیبهشت صورت خواهد گرفت.
هشدارهای تحریمی ترامپ و همراهانش در کاخ سفید و نیز اظهارنظرها و دوره گردی های دیپلماتیک مقامات آمریکایی برای اعمال فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی ایران در شرایطی صورت می گیرد که در حال حاضر بخش مهمی از توجه دولتمردان به مقابله با بحران وقوع سیل در مناطق گسترده ای از کشور و امدادرسانی به سیل زدگان معطوف شده و از این پس جبران خسارات به بار آمده دستور کاری مهم برای دولت خواهد بود.
در واکنش به شرایط پیش آمده، وزیر امور خارجه ایران در صفحه مجازی خود باز هم «سیاست فشار حداکثری» آمریکا بر ایران را منافی قوانین و هنجارهای بین المللی دانست و گفت تحریم های آمریکایی در کمک رسانی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب دیده از سیل بی سابقه، اخلال ایجاد کرده است.
ظریف با اشاره به مواردی چون قرار گرفتن هلی کوپترهای امدادی در لیست سیاه تحریم های آمریکایی تصریح داشت که «این فقط جنگ اقتصادی نیست؛ این تروریسم اقتصادی است»
در مقابل آمریکایی ها کوشیدند از زیر بار تروریسم اقتصادی شانه خالی کنند. در یکی از نخستین واکنش ها، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ کوشید تا با سیل زدگان همدردی نشان دهد اما بروز خسارات و تلفات در این حوادث را نشانه ناکارآمدی مسوولان ایرانی دانست تا به نوعی تبعات تحریم ها را زیر پوشش این ادعا قرار دهد.
وی در بیانیه خود مدعی شد واشنگتن آماده کمک ‌رسانی و همکاری با فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جوامع هلال‌احمر است تا منابع مالی مورد نیاز را از طریق هلال احمر ایران برای امدادرسانی منتقل کنند.
همچنین دیروز «رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری درباره سیل ایران از گرفتاری مردم در سیل اظهار تاسف کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در زمینه جلوگیری تحریم ها از کمک رسانی به سیل زدگان مدعی شد ایالات متحده در همه تحریم های خود غذا، دارو و اقلام پزشکی را مستنثنی کرده است.
این موضع گیری های مقامات آمریکایی، وزیر امور خارجه ایران را برآن داشت تا به ریاکاری و فرافکنی کارگزاران سیاست خارجی ترامپ پاسخ گوید.
ظریف دیشب در توئیتی اظهارات پمپئو را خبر جعلی خواند و مقابل خبر واقعی چنین نوشت «بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی تواند هیچگونه منابع مالی را به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا دریافت کند.» وی مجددا تصریح کرد که آمریکا باید مسوولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.
با توجه به موضع گیری ها و اظهارات مقامات آمریکایی و نیز رویکرد دستگاه تبلیغاتی این کشور، یکی از خطوط اصلی رویکرد واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران را می توان فرافکنی در زمینه تبعات تحریم های آمریکایی برای شهروندان ایرانی به خصوص در بحبوحه سیل و ویرانی های آن دید.
همچنین به نظر می رسد، دولت ترامپ که شاید حداقلی از عقب نشینی را در برابر تحریم های بی سابقه و همه جانبه ایران انتظار داشت، قصد دارد همه تیرهای در ترکشِ خود را در مدت باقی مانده تا پایان دوره ریاست جمهوری وی به کار بنند تا تهران را به مصالحه وادار سازد.
به این ترتیب، در راستای پیشبرد جنگ اقتصادی و توسل به تروریسم اقتصادی، مقامات واشنگتن از سختتر شدن شرایط برای ایران می گویند.
به تازگی «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی مصری با طرح ادعاهایی در زمینه حضور و فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف خاورمیانه از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا بحرین و یمن و تنگه هرمز از تلاش کشورش برای عقب راندن ایران در منطقه سخن گفت و اظهار داشت دولت آمریکا می کوشد حلقه تحریم ها را تنگتر کرده و به معافیت های خریداران انرژی از ایران را پایان می دهد.
در این شرایط می توان گفت که آمریکا از تمام توان خود در زمینه سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، تبلیغاتی و ... بهره می جوید تا اهداف خود را در پروژه تسلیم ایران محقق سازد؛ فرایندی که ناکامی در آن موجب شده تا واشنگتن از کاربرد انواع ابزارها از تروریسم اقتصادی تا حمایت از تروریست ها و دشمنان مردم ایران نیز فروگذار نکند.
پژوهش**9279
کد N2129101

وبگردی