آفتاب

زنان ایرانی سهیم در نشاط ورزشی سال 97

زنان ایرانی سهیم در نشاط ورزشی سال 97

تهران- ایرنا- بخشی از هیجان ورزش ایران در سال 1397 توسط زنان خلق شد و این شور و نشاط با کسب عناوینی تیمی و انفرادی در رشته های مختلف به وقوع پیوست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نخستین عنوان چشم گیر ورزش زنان ایران در سال 97 یک عنوان تیمی در سطح قاره کهن بود. دختران فوتسالیست کشورمان در اردیبهشت‌ماه این سال افزون بر کسب عنوان قهرمانی آسیا برای دومین دوره متوالی، توانستند عناوینی انفرادی مانند خانم گل رقابت ها و فنی ترین بازیکن تورنمنت را از آن خود کنند. در این دوره «سارا شیر بیگی» عنوان خانم گل و «فرشته کریمی» عنوان فنی ترین بازیکن را از آن خود کرد.
اما شاهکار رشته های تیمی ایران توسط دختران در بازی های آسیایی جاکارتا شکل گرفت؛ جایی که زنان ورزشکار ایرانی در رشته کبدی به سلطه هندی ها در این رشته پایان دادند و مدال طلای بازی های آسیایی 2018 را از آن خود کردند.
زنان ایرانی در این دوره از بازی ها توانستند 17 مدال رنگارنگ را از آن خود کنند که برخی از آنان اولین های ورزش ایران بودند.
یک طلا، 10 نقره و 6 برنز مهمترین افتخارات بانوان در هجدهمین دوره بازی های آسیایی بود. کسب مدال طلای کبدی و 2 مدال نقره اجرای فرم تکواندو و ووشو در این بازی ها یک شاهکار بی نظیر بود.
سومین تورنمنتی که زنان ایرانی در آن توانستند افتخارات فراوانی کسب کنند، بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا بود که پرچمداری آن بر عهده ساره جوانمردی بود. بانوان در این دوره از رقابت ها 43 مدال رنگارنگ را به دست آوردند. 14 مدال طلا، 15 نقره و 14 برنز ره آورد سفر زنان معلول ایران به اندونزی در مهرماه 97 بود.
چهارمین آوردگاه افتخارآفرینی زنان ایرانی المپیک جوانان بوینس آیرس بود، جایی که 14 بانوی ورزشکار ایرانی در شش رشته 5 مدال کسب کردند و نقش مهمی در صعود 17 پله ای ایران در جدول رقابت ها داشتند. یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز مهمترین عملکرد دختران جوان ایرانی در آرژانتین بود.
افزون بر این چهار تورنمنت معتبر جهانی و آسیایی زنان ایرانی مدال های فراوانی در سطح جهان کسب کردند که برخی از آنان تاریخی بود. یکی از این زنان، سارا سادات خادم الشریعه بود که توانست در مسابقات جهانی شطرنج در روسیه برای نخستین بار 2 مدال نقره در شطرنج سریع و برق آسا کسب کند. وی عنوان قهرمانی مجموع این رقابت ها را نیز کسب کرد. مبینا علی نسب نوجوان شطرنج باز دختر ایرانی برای نخستین بار در رقابت های قهرمانی جهان توانست به جمع هشت بانوی شطرنج جهان صعود کند.
همچنین قرار گرفتن خادم الشریعه در جمع 19 بانوی برتر شطرنج دنیا از مهمترین اتفاقات سال 97 ورزش ایران بود.
کسب مدال طلای قایقرانی بخش کانو بانوان و نقره چهارنفره کایاک در رقابت های ازبکستان از دیگر افتخارات زنان ایران در سال 1397 بود. در این رقابت ها هانیه بیداد در تک نفره روئینگ بانوان در جایگاه سوم ایستاد.
اتفاقات و حواشی ورزش زنان در سال 97 تنها به مدال آوری و کسب سکو منتهی نشد بلکه زنان ایران در این سال شاهد باز شدن درب های ورزشگاه آزادی بودند. هر چند تماشای دیدارهای ایران در جام جهانی 2018 روسیه به همراه خانواده در ورزشگاه آزادی امکان پذیر شد اما حضور زنان ایرانی در ورزشگاه همچنان آرزوی برای بانوان بود. هر چند که برخی حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا سرآغاز خوبی برای شکستن این تابو بود اما گزینش شمار کمی از زنان نشان داد که حضور زنان ایرانی در ورزشگاه یک کلاف سردرگم است که باز شدن آن نیاز به زمانی فراتر از دوره های یک ساله دارد.
همچنین در جریان دیدار دوستانه بین تیم های فوتسال ایران و ایتالیا خبرنگاران و عکاسان زن برای نخستین بار اجازه پیدا کردند گوشی و دوربین ها را به استادیوم ببرند. از دیگر اتفاقات ورزش زنان ایران که به نوعی تابو شکنی محسوب می‌شود، رکوردگیری از زنان وزنه‌بردار بود که برای نخستین بار انجام شد.
طرح جایگاه حقوقی برای زنان در اساسنامه فدراسیون ها از دیگر اتفاقات مهم ورزش بانوان در سال 97 محسوب می شود. بر اساس این طرح و برای پررنگ شدن جایگاه زنان در حوزه اجرایی ورزش اگر قرار باشد کمیته ای با 5 نفر عضو در فدراسیون تشکیل شود، دست کم باید یک زن در این کمیته عضویت داشته باشد.
حضور شادی پریدر و شهره بیات 2 تن از پیشکسوتان شطرنج ایران در کمیته بانوان و داوران فیده از دیگر اتفاقات مهم ورزش بانوان در سال 1397 بود. در این سال شهره بیات عنوان مدرس بین المللی فدراسیون جهانی شطرنج را کسب کرد.
در این سال همچنین گلاره ناظمی داور بین المللی فوتسال توانست قضاوت های خوبی در سال 2018 و 19 داشته باشد. وی از سوی یکی از سایت های معتبر جهانی یکی از 10 نامزد عنوان برترین داور فوتسال جهان شد.
ورزشی**2052**9118**9129
کد N2127403

وبگردی