آفتاب
با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داده شد؛

مردم از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی خودداری کنند

مردم از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی خودداری کنند

انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران از مردم خواست تا از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی در رویشگاه‌های طبیعی و یا از خرید این قارچ ها از دست فروشان و مکانهای غیرمعتبر خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در اطلاعیه انجمن پرورش دهنگان قارچ خوراکی آمده است: از میان بیش از هزار گونه قارچ کلاهک دار و چتری شناسایی شده در کشور، حدود ۵۰ گونه آنها سمی و خطرناک تشخیص داده شده اند که برای انسان سمی هستند. با توجه به شباهت‌های بسیار زیاد بین قارچ‌های سمی خطرناک و قارچ‌های غیررسمی، عملاً تشخیص بین این دو حتی برای اشخاص متخصص در خارج از محیط‌های آزمایشگاهی بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است بنابراین از لمس کردن و چیدن قارچ‌های خودرو و وحشی در رویشگاه‌های طبیعی و مصرف آنها به شدت باید پرهیز کرد. مصرف کنندگان قارچ‌های خوراکی می‌توانند قارچ خوراکی مورد نیاز خود را صرفاً از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری و مصرف نمائید.

قارچ‌های خوراکی منبع مهمی از عناصر غذایی مورد نیاز بدن هستند. قارچ‌های خوراکی از یک طرف سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، املاح و ترکیبات مفید مانند کلسیم، سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین می‌باشند و از طرف دیگر فاقد چربی و کلسترول بوده و کالری و نمک آنها نیز اندک می‌باشد در نتیجه از ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی برخوردارند.

قارچ‌های خوراکی به دلیل داشتن بتاگلوکان و اسید لینولنیک برای پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه و پروستات بسیار مفید هستند. علاوه بر این اسید لینولنیک از ایجاد اثرات نامطلوب هورمون استروژن که یکی از عوامل بروز سرطان سینه در زنان بعد از یائسگی است، پیشگیری می‌کند.

همچنین بتاگلوکان موجود در قارچ‌های خوراکی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و عوامل انرژی زا بالا می‌رود.

مصرف مستمر قارچ‌های خوراکی به دلیل وجود مقادیر زیاد پروتئین قابل جذب، مقادیر کم کربوهیدرات و عدم وجود چربی و کلسترول ضمن تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن باعث جلوگیری از چاقی شده و برای تناسب اندام نیز بسیار مفید است.

کد N2127020

وبگردی