آفتاب

20 میلیون متر مکعب آب به سدهای قم افزوده شد

20 میلیون متر مکعب آب به سدهای قم افزوده شد

قم - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: به دنبال بارش های اخیر، 20 میلیون متر مکعب آب به حجم دو سد 15 خرداد و کوچری به عنوان سدهای اصلی تامین کننده آب آشامیدنی مردم این استان افزوده شد.

احمد حاجی حسینی مسگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از بارندگی ها، حجم سد 15 خرداد حدود 38 میلیون متر مکعب بود که این رقم اکنون با افزایش 10 میلیون متر مکعب ورودی آب ناشی از بارش ها به 48 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی بیان کرد: حجم سد کوچری هم قبل از بارش های اخیر، حدود 70 میلیون متر مکعب بود که اکنون به 80 میلیون متر مکعب رسیده و با افزایش 10 میلیون متر مکعبی آب ذخیره شده رو به رو بوده است.
وی ادامه داد: تعدادی سدهای کوچک با مخازن کمتر از یک میلیون متر مکعب آب در قم وجود دارد، که تقریبا در اواخر سال گذشته به مرحله سرریز رسیدند و اکنون هم این روند ادامه دارد، خوشبختانه روند سرریز این سدها به رودخانه های پایین دست بدون هیچ مشکلی انجام می شود و خطری در این زمینه وجود ندارد.
حاجی حسینی مسگر گفت: در برخی از روستاهای استان به دلیل رعایت نکردن حریم رودخانه ها در ساخت و ساز ها، مشکلاتی در زمینه تردد مردم به آن مناطق ایجاد شد که برای رفع آن طرح های پیشگیرانه به اجرا درخواهد آمد.
وی افزود: وضعیت سد کبار به عنوان قدیمی ترین سد قوسی و فعال جهان نیز تحت کنترل است و با اقداماتی که برای سرریز مدیریت شده آب از آن صورت گرفته، مشکلی برای آن به وجود نیامده است.
سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
سد 15 خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه 30.54 متر و ارتفاع از روی پی 96 متر، طول تاج 320 متر و عرض آن در تاج 10 متر است. حجم آب مفید آن 165 میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود.
سد قدیمی کبار دردشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است.
طی دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته بیش از 40 میلیمتر باران درقم بارید.
وی درادامه با اشاره به استفاده از سامانه هشدار سیل درقم، گفت: با توجه به تجربه سالهای گذشته بر اساس پیش بینی های هواشناسی و بررسی های شرکت آب منطقه ای قم، هشدارهای لازم در خصوص ورود سیلابها به مسیر رودخانه قمرود پیش از وقوع حادثه به مسئولان استان داده و در خصوص مسدود شدن راه های دسترسی ترافیکی به آن، تصمیم گیری لازم برای جلوگیری از اتفاق های ناگوار گرفته می شود.
وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهار تن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو نمایند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم همچنین گفت: بارندگی اخیر موجب جاری شدن آب در رودخانه های منتهی به حوضه آبریز دریاچه نمک نیز شده است و می تواند نقش مهمی در افزایش سطح آب آن و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک ناشی از خشک شدن بستر دریاچه داشته باشد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
7405/ 6133/
کد N2126235

وبگردی