آفتاب

صباح زنگنه: ترامپ به دنبال افزایش بی‌ثباتی در منطقه است

صباح زنگنه: ترامپ به دنبال افزایش بی‌ثباتی در منطقه است

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با تاکید بر این‌که در مساله بلندی‌های جولان باید اقدامات روشنی انجام شود، اظهار کرد: تعطیلی سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی، منع تعاملات اقتصادی و حضور دولت سوریه در اجلاس آتی اتحادیه عرب از جمله اقداماتی است که می توان انجام داد.   

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدام اخیر آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی‌های جولان گفت: دونالد ترامپ و جان بولتون رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال ایجاد نوعی بهم ریختگی در منطقه و خاورمیانه هستند و با این رویه عملاً سعی می‌کنند واقعیت‌های تحمیلی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه این واقعیت‌ها هیچ‌گونه پایه قانونی و حقوقی ندارد، آن هم در برابر پرونده‌های متعددی که نتانیاهو دارد و ممکن است در نتیجه انتخابات داخلی رژیم صهیونیستی او را کنار بزند و شکست بخورد، لذا ترامپ سعی می‌کند به نتانیاهو کمک کند تا در انتخابات هم پیروز شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: طبیعتاً این نوع اقدامات، اقداماتی خواهد بود که با مخالفت کشورهای عربی و اسلامی و اغلب کشورهای جهان مواجه خواهد شد زیرا احتمالاً باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

زنگنه با اشاره به اقدامات متقابلی که کشورهای منطقه و عربی می‌توانند انجام دهند، گفت: قبل از این که کشورهای منطقه، عربی و اسلامی بخواهند اقدامی در مورد جولان انجام دهند، باید نگران سرزمین‌های خودشان هم باشند، به‌عنوان مثال اگر روزی ترامپ اعلام کرد که صحرای سینا هم طبق فرمولی که پمپئو بیان کرده باید دودستی به اسرائیل داده شود، در این صورت مصر هم این نگرانی را نسبت به سرزمین خود داشته باشد، حتی عربستان هم باید نگران تمامیت ارضی خودش باشد، چرا که زمانی یهودی‌ها در اطراف مکه و مدینه زندگی می‌کردند.

نماینده پیشین کشورمان در سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار کرد: بنابراین با فرمولی که ترامپ و پمپئو بیان کردند، این خطر و نگرانی نه فقط برای جولان بلکه برای تمامی کشورهایی است که در اطراف فلسطین اشغالی قرار دارند، اما در مورد بلندی‌های جولان باید اقدامات روشنی انجام شود.

وی افزود: از جمله اقداماتی که می‌توان در مساله جولان انجام داد این است که سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی را تعطیل کنند، نسبت به تعامل اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی ممانعت به عمل آورند، همچنین از دولت سوریه برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب که در تونس قرار است امروز تشکیل شود، دعوت کنند و … مجموعه اقداماتی است که عملی بوده و آمریکا متوجه می‌شود کشورهای عربی خطر واقعی را درک و لمس کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N2126187

وبگردی