آفتاب

نگاه به توسعه باید مبتنی بر میراث فرهنگی هر منطقه باشد

نگاه به توسعه باید مبتنی بر میراث فرهنگی هر منطقه باشد

فریدون الهیاری (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان) در آئین روز نوش آباد، گفت: مهمترین سرمایه کشور ایران، هویتی است که از سیستان و افغانستان در شرق کشور تا بین النهرین در غرب را شامل می‌شود و حیات را تداوم داده و به رشد و اعتلا رسانده است.

به گزارش ایلنا،  فریدون الهیاری (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان) گفت: نگاه به توسعه باید مبتنی بر میراث فرهنگی هر منطقه باشد. توسعه که مبتنی بر پیشینه تاریخ و تمدن نباشد توسعه پایداری نیست، بلکه تظاهر به توسعه است که بارها در تاریخ تجربه شده و ابعاد عمیقی پیدا نمی کند.

 فریدون الهیاری در آئین روز نوش آباد، اظهار کرد: مهمترین سرمایه کشور ایران، هویتی است که از سیستان و افغانستان در شرق کشور تا بین النهرین در غرب را شامل می‌شود و حیات را تداوم داده و به رشد و اعتلا رسانده است.

وی افزود: هویت ایرانی، آداب و سنت‌ها و میراث فرهنگی، سرمایه مهم فرهنگی و هویتی است که همه باید برای حفظ آن مشارکت کنیم و تلاش مستمر تشکل‌های مردمی در این زمینه ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: مدیران شهری در هر منطقه برای توسعه باید به گذشته، تجربه تاریخی، واقعیت اجتماعی و میراث فرهنگی هر منطقه توجه کرده و بر اساس آن شرایط برنامه‌ریزی کرد که نگاهی امید بخش است.

وی اظهار کرد: با ساخت سازه‌های بزرگ و مدرن نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم در حالی که یک اثر تاریخی کوچک می‌تواند باعث تفاخر ما در دنیا شود و برنامه ریزان شهری باید به آن توجه کند.

الهیاری افزود: حضور و مشارکت مردم در برخی شهرستان‌ها بسیار جدی است به طوری که مردم عاشقانه و با علاقه مسائل میراث فرهنگی را پیگیری می‌کنند که نشان دهنده ریشه‌های فرهنگی و تاریخی و توجه به ارزش‌های میراثی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: هر چند نوش آباد، شهری در شمال استان اصفهان است، اما جایگاه آن به لحاظ میراث فرهنگی در نقش جهان است و مسائل آن برای ما بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: اگر چه نوش آباد از لحاظ مقیاس جغرافیایی و جمعیتی شهری کوچک است، اما از لحاظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی و پیشینه تمدنی، شهری بزرگ و مهم است که به اندازه شش شهرستان اثر تاریخی و میراث فرهنگی دارد، به طوری که ۲۵ اثر آن در فهرست میراث ملی و معنوی کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر ایلخانی نوش آباد گفت: مردم با این پیشینه تمدنی که در تلاطم اتفاقات توانسته‌اند ادامه حیات بدهند، مردمی سخت‌کوش، مقاوم، خلاق، اندیشمند و پرکار هستند که با وجود هجوم مهاجمان مغول یک رویش دوباره تمدنی بعد از نابودی داشته‌اند و در این سرزمین، انسجام، وحدت و هویت ملی دیده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: امروز یکی از مسائل جدی کشور توجه به هویت و فرهنگ این سرزمین است که رگه‌هایی از آن در میراث فرهنگی، آداب و سنن نوروز و مناسبت‌های است که شور و نشاط در مردم شکل می‌گیرد و عامل تداوم هویت کشور است.

الهیاری با تقدیر از خدمات سمیع اله حسینی مکارم معاون پیشین سازمان میراث فرهنگی افزود: حسینی مکارم، حق بزرگی بر گردن استان اصفهان دارد و سرمایه بزرگی برای استان اصفهان بود که با پشتیبانی و حمایت او، حرکت‌های بزرگی در این استان انجام شد.

آئین روز نوش آباد، دومین جمعه فروردین هر سال، با هدف سیاسگذاری و برنامه‌ریزی توسعه این شهر با حضور کارشناسان بومی برگزار می‌شود.

کد N2126109

وبگردی