آفتاب

روزهای پرفراز و نشیب شمشیربازی ایران در سالی که گذشت

روزهای پرفراز و نشیب شمشیربازی ایران در سالی که گذشت

تهران- ایرنا- شمشیربازی ایران در سال 97 با فراز و نشیب های زیادی مواجه شد و به اعتقاد بسیاری از روزهای اوج خود فاصله داشت.

به گزارش ایرنا، فدراسیون شمشیربازی در سال 1397 با رویدادهای بسیاری از پیروزی تا شکست در اسلحه های مختلف سابر، اپه و فلوره مواجه شد. نبود حمایت و انصراف برخی از شمشیربازان از تیم ملی چون «طاهر عاشوری» ملی پوش المپیکی اسلحه اپه و حتی نرسیدن «سکینه نوری» به بازی های آسیایی، برخی اتفاقات ناخوشایند این رشته در سال گذشته بود.
از سویی دیگر، ناکامی سابریست ها در مسابقات جهانی لهستان و جایزه بزرگ مصر سبب کاهش رنکینگ ملی پوشان شد. بررسی این روند نزولی در مسابقات جهانی، این شبهه را به وجود می آورد که شمشیربازان اسلحه سابر آیا از آمادگی لازم برای حضور در بازی های المپیک 2020 توکیو برخوردار هستند یا نه؟
مجمع انتخاباتی فدراسیون شمشیربازی در 25 اردیبهشت تنها با یک نامزد برگزار شد و «فضل الله باقرزاده» در مجمع انتخاباتی فدراسیون شمشیربازی با اخذ حداکثر آرا برای سومین بار در ریاست این فدراسیون باقی ماند.

**رویدادهای این فدراسیون در سال 1397 بدین شرح است:
*موفقیت ها
سابریست های ایران در نخستین ماه های 1397 در مسابقات شمشیربازی جایزه بزرگ روسیه حضور یافتند. «مجتبی عابدینی» در این رقابت ها با کسب مدال برنز اولین پیروزی خویش را در این سال ثبت کرد.
مسابقات شمشیربازی چهارجانبه قزاقستان در اسلحه اپه در بخش انفرادی، با کسب مدال طلای «محمد رضایی» و برنز «امیر کنعانی» همراه شد. ملی پوشان اپه در بخش تیمی نیز با قبول شکست برابر قزاقستان به مقام نایب قهرمانی رسیدند.
تیم‌ ‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر بانوان ایران پس از کسب نتایج درخشان و شکست قزاقستان، ١٠ پله در رنکینگ جهانی صعود کرد و در جایگاه بیستم ایستاد.
شمشیربازان ایران در رقابت‌های شمشیربازی جام جهانی اسلحه سابر در اسپانیا برای نخستین بار به جایگاه چهارم جهان صعود کردند.
تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران با 2 پیروزی و 2 شکست در رده ششم آسیا ایستاد.
«علی پاکدامن» با صعود به مرحله یک چهارم نهایی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند، مدال برنز را از آن خود کرد.
تیم ملی شمشیربازی اپه زنان برای نخستین بار در تاریخ با شکست 45 بر 42 استرالیا به جمع هشت تیم برتر آسیا رسید.
رقابت های شمشیربازی هجدهمین دوره بازی های آسیایی با صعود «علی پاکدامن» به مرحله نیمه نهایی اسلحه سابر و قطعی شدن مدال برنز وی همراه شد. همچنین تیم ملی شمشیربازی جمهوری اسلامی ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا به عنوان نایب قهرمانی و مدال نقره رسید.
پس از مسابقات بین المللی الجزایر رنکینگ سابریست ها چند پله ای افزایش یافت.
تیم شمشیربازی اسلحه سابر جوانان به مدال برنز شمشیر بازی اسلحه سابر کلاس A جوانان و نوجوانان رسید.
تیم شمشیربازی اسلحه سابر ایران پس از پایان جام جهانی شمشیربازی لهستان همچنان در جایگاه پنجم رده بندی جهان باقی ماند.

*ناکامی های
سابریست ها در مسابقات جایزه بزرگ کره جنوبی شکست خوردند.
شمشیربازان اسلحه اپه بدون کسب نتیجه مسابقات آسیایی تایلند را به پایان رساندند.
در ادامه رقابت‌های شمشیربازی جایزه بزرگ مادرید، سابریست های ایران با قبول شکست در مراحل مختلف از گردونه مسابقات کنار رفتند.
نمایندگان شمشیربازی ایران در مسابقات جهانی چین با عملکردی ضعیف از دور رقابت های رشته سابر حذف شدند. سابریست ها پس از پایان رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی جهان در اسلحه سابر براساس رده بندی فدراسیون جهانی از جایگاه خود سقوط کردند. همچنین تیم‌ ‌ملی اسلحه سابر ایران در رده ششم رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی جهان ایستاد.
تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران با شکست برابر گرجستان از صعود به نیمه نهایی مسابقات جهانی چین بازماند و شانس تصاحب مدال را از دست داد.
تیم زنان اسلحه سابر از هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاکارتا حذف شد و عنوان ششمی این رقابت ها را کسب و در بخش انفرادی نیز به یک عنوان دهمی و پانزدهمی بسنده کرد.
«امیرحسین شاکر» در سومین دوره بازی های المپیک جوانان در شهر «بوینس آیرس» آرژانتین در اسلحه سابر در مرحله یک سی و دوم برابر رقیبی از کره جنوبی با حساب 15 بر 9 شکست خورد و حذف شد.
تیم ملی شمشیر بازی اسلحه سابر جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی الجزایر با اختلاف یک ضربه از دست یابی به مدال بازماند و رتبه هفتم جهان را کسب کرد.
مسابقات جام جهانی شمشیر بازی اسلحه سابر کلاس A جوانان و نوجوانان در بخش انفرادی با شکست نمایندگان ایران در برابر حریفان به پایان رسید.
ملی پوشان اسلحه اپه ایران در مسابقات شمشیربازی گرندپری قطر از صعود به جمع 64 ورزشکار برتر بازماندند.
سابریست های ایران در دور اول جدول 64 نفره جام جهانی شمشیربازی لهستان در انفرادی برابر حریفان خود شکست خوردند و از صعود به جدول 32 نفره بازماندند. همچنین تیم شمشیربازی ایران با قبول شکست برابر چین از گردونه رقابت های جام جهانی لهستان کنار رفت.
شمشیربازان اسلحه سابر ایران با شکست برابر حریفان خود از صعود به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جایزه بزرگ قاهره بازماندند.
فدراسیون بین المللی شمشیربازی رده بندی بهترین شمشیربازان جهان را بعد از مسابقات بین المللی مصر اعلام کرد که ملی پوشان ایران همچنان روند نزولی را طی می کردند.
نمایش ضعیف شمشیربازان در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در اسلحه های سابر، اپه و فلوره و ناکامی آنان در کسب مدال

*اتفاقات عجیب
«طاهر عاشوری» اپه ایست المپیکی و ملی پوش ارومیه ای که پس از ماه ها تلاش بی وقفه، سهمیه سه رویداد مهم مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و بازی های آسیایی 2018 جاکارتا را کسب کرد به دلیل آنچه که آن را بی توجهی مسوولان خواند از حضور در بازی های آسیایی انصراف داد.
اپه ایست ارومیه ای در مسابقات انتخابی المپیک لندن که در کشور آلمان برگزار شد با ورزشکار رژیم اشغالگر قدس رو به رو نشد. عاشوری به همراه هم تیمی های خود نخستین طلای بین المللی ایران در رشته شمشیربازی اسلحه اپه را پس از انقلاب اسلامی کسب کرد. این مدال در رقابت های کاپ جوانان جهان در سال 1388 به میزبانی یزد دشت شد.
وی مدال طلای امیدهای 2011 آسیایی فیلیپین، نقره باشگاه های 2012 غرب آسیا در کویت و برنز انفرادی و نقره تیمی کاپ آزاد 2015 تایلند از دیگر افتخارات این اپه ایست جوان ارومیه ای است.
تیم اپه با 2 بازیکن، بدون مربی و همراه با تیم سابر(دختران و پسران) عازم چین شد، اما پس از انجام دیدارهای انفرادی اجازه بازی در بخش تیمی را به این تیم ندادند.
«سکینه نوری» یکی از اعضای این تیم به شمار می رفت که در مقام های سومی جوانان 2011 آسیا در تایلند (پس از 37 سال برای ایران)، نایب قهرمانی تورنمنت بین المللی 2012 گرجستان، سومی مسابقات جوانان آسیا در اندونزی، سومی مسابقات قهرمانی 2013 آسیا در کویت و برنز مسابقات بین المللی 2014 قزاقستان را پیش از آن خود کرده بود.
پس از کسب مدال نقره از سوی تیم ملی شمشیربازی در اسلحه سابر «مجتبی عابدینی» از حضور در این تیم وداع کرد. «پیمان فخری» سرمربی این تیم از انصراف وی اظهار بی اطلاعی کرد، اما عابدینی پس از مدتی دوباره به تیم ملی بازگشت.
تیم ملی اسلحه اپه در بیشتر رویدادهای بین المللی بنا بر گفته «علی یعقوبیان» سرمربی اسلحه اپه شمشیربازی در سال 1397 به دلیل مشکلات مالی حضور نیافت.
«پیمان فخری» که سرمربی تیم ملی اسلحه سابر است، به عنوان رییس مرکز نظارت بر تیم ‌های ملی کمیته المپیک انتخاب شد.
نامه «علی پاکدامن» شمشیرباز اسلحه سابر به مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان برای پیگیری پرداخت پاداش اداره ورزش تهران به مدال‌آوران جاکارتا، ارسال شد.
«عباس فاریابی» مسئول کمیته مسابقات فدراسیون شمشیربازی ایران و یکی از پیشکسوتان شناخته شده به عنوان جانشین «یوان اگزیانگ یانگ چینی» برای ریاست کمیته فنی و قوانین کنفدراسیون شمشیربازی آسیا منصوب شد.
ورزشی**9128**3783**9129
کد N2123126

وبگردی