آفتاب

مراسم روز بین‌المللی نوروز در مجلس سنای مکزیک برگزار شد

مراسم روز بین‌المللی نوروز در مجلس سنای مکزیک برگزار شد

تهران- ایرنا- مراسم روز بین‌المللی نوروز با هماهنگی سفارت ایران در مکزیکوسیتی روز پنجشنبه در مجلس سنای مکزیک با حضور رئیس و اعضای این مجلس و شماری از سفرای مقیم برگزار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکزیکوسیتی، در این مراسم سناتور 'مارتی باترس' رئیس مجلس سنای مکزیک، سناتور 'خوزه لوئیس پچ وارکس' دبیر هیات رئیسه مجلس سنای مکزیک و نماینده ویژه رئیس مجلس سنا، خانم سناتور 'کورا پینه دو' رئیس کمیسیون روابط خارجی آسیا و پاسیفیک و تعداد دیگری از اعضای سنای مکزیک به همراه سفرای کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، کاردار جمهوری آذربایجان و نمایندگانی از گرجستان و قزاقستان، دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان مراکز فرهنگی و جمع زیادی از علاقه‌مندان به فرهنگ ایران حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم یک اصله نهال زیتون به نشانه دوستی مکزیک و کشورهای برگزار کننده جشن نوروز، کاشته شد و 'محمدتقی حسینی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیکوسیتی به نمایندگی از سوی سفرای شرکت‌کننده، طی پیامی ضمن تبریک نوروز، برای همگان صلح، نیک بختی و سعادتمندی آرزو کرد.
سفیر کشورمان همچنین با سخنرانی در مراسم گرامی داشت روز جهانی نوروز گفت: نوروز به عنوان میراث معنوی بشری از سوی یونسکو به ثبت رسیده است و مجمع عمومی سازمان ملل نیز روز جهانی نوروز را در سال 2010 تصویب کرد. سفیر کشورمان افزود: نوروز از کهن‌ترین آئین های تاریخ بشریت است که با فرارسیدن بهار و نو شدن طبیعت همراه است و بر اندیشه چیره شدن نور بر ظلمت، خوبی بر بدی و گرمی بهار بر سردی زمستان تأکید دارد. بنابراین نوروز منادی جوانه زدن امید و مثبت اندیشی است. پیام اصلی نوروز صلح، رواداری، بخشش، اتحاد و همکاری است.
حسینی ضمن آرزوی صلح، خوشبختی و سعادتمندی برای همه مردم دنیا، تصریح کرد: پیام نوروز علاوه بر مدارا، بخشش و دوست داشتن به ارتباط و همزیستی زندگی بشری با طبیعت و حرمت گذاشتن به محیط ‌زیست نیز تاکید دارد. احترام به طبیعت نیاز واقعی زندگی کنونی بشریت می‌باشد. ادامه روند کنونی تخریب شدید محیط ‌زیست، نگرانی فراگیر در مورد آینده حیات را برانگیخته است. حفظ محیط‌ زیست برای نسل‌های آینده از اقداماتی است که بایستی به آن اهتمام جدی تری ورزید. پیام نوروز حفظ هماهنگی انسان با طبیعت و مواظبت از مادر طبیعت نیز است. با سرعت گرفتن تخریب طبیعت، سرنوشت بشر نیز در خطر جدی قرار می گیرد.
در این مراسم سناتور خوزه لوئیس پچ وارکس دبیر هیات رئیسه مجلس سنای مکزیک و نماینده ویژه رئیس مجلس سنا نیز با اشاره به قدمت هزاران ساله نوروز بر ارزش های این سنت دیرینه، در حفظ تعادل و ارتقای فرهنگ صلح اشاره کرد و آن را یکی از هدیه های تمدن کهن ایرانیان به فرهنگ بشری توصیف کرد. وی گفت: برای مجلس سنا افتخار بزرگی است که میزبان برگزاری مراسم روز بین‌المللی نوروز است. مکزیک نیز از پیام نوروز برای ارتقای صلح و همبستگی بین ملت‌ها حمایت می کند.
در ادامه مراسم خانم سناتور کورا پینه دو رئیس کمیسیون روابط خارجی آسیا - پاسیفیک و آفریقای مجلس سنای مکزیک ضمن تبریک نوروز، از سفیر جمهوری اسلامی ایران برای انجام هماهنگی‌های برگزاری این مراسم در مجلس سنای مکزیک قدردانی کرد و گفت: سنای مکزیک امروز عمیقاً خوشحال است که میزبان گرامی داشت یکی از کهن‌ترین میراث های معنوی جهان است. نوروز از سنت هایی بوده است که با پیوند نسل ها و ملت ها، همواره فرصت برای شروع یک زندگی دوباره را زنده کرده است.
وی افزود: نوروز در حال حاضر در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان مظهر اتحاد میان کشورها و ملل مختلف برشمرد. ازاین‌رو بسیار خوشحالیم که امروز امراسم نوروز را به‌عنوان یک میراث بشری در مجلس سنای مکزیک برگزار می‌کنیم.
وی افزود: برگزاری چنین مراسمی نشانه‌ای از تقویت روابط دوستانه مکزیک با کشورهای برگزارکننده این مراسم است.
در این مراسم سفرای کشورهای پاکستان، ترکیه، کاردار سفارت جمهوری آذربایجان و نماینده سفارت گرجستان نیز در مورد رسوم و سنن نوروز در کشورهایشان صحبت کردند. همچنین در ادامه مراسم سفره هفت‌سین ایرانی و آئین ها و سنت های نوروزی کشورهای شرکت‌کننده معرفی گردید.
مارتی باترس رئیس مجلس سنای مکزیک و اعضای سنای مکزیک در ادامه این مراسم از سفره هفت سین ایرانی که به نحو زیبایی در محل سنا آراسته شده بود، بازدید کردند. در جریان این دیدار توضیحات لازم در مورد آئین های نوروزی توسط سفیر کشورمان ارائه گردید.
در پایان این مراسم، رئیس مجلس سنا از سفرای شرکت کننده دعوت کرد تا در جلسه علنی مجلس سنا حضور پیدا کنند. در این جلسه سناتور مارتی باترس رئیس مجلس سنا با اشاره به برگزاری روز جهانی نوروز در محل مجلس سنا، از سفیر جمهوری اسلامی ایران به خاطر هماهنگی این برنامه تقدیر کرد.
در این مراسم کتابچه‌ای شامل تصاویر تعدادی از مشهورترین آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران و کتابچه‌ای از دست آوردهای علمی و فن‌آوری جمهوری اسلامی ایران به همراه بروشور معرفی نوروز و سفره هفت‌سین که از سوی سفارت ایران در مکزیکوسیتی به زبان اسپانیایی تهیه‌شده بود، در اختیار عموم قرار گرفت.
اروپام**9234**1508
کد N2120908

وبگردی