آفتاب
برانکو با حضور در مهر مطرح کرد:

دلایل اختلاف با کی‌روش و جدایی چند بازیکن پرسپولیس

دلایل اختلاف با کی‌روش و جدایی چند بازیکن پرسپولیس

جمله اینفانتینو در مورد حضور پرسپولیس در فینال، اشتباه مهدی طارمی، پذیرفتن نظرش توسط فرهاد مجیدی و بررسی عملکرد تیم ملی با هدایت کی‌روش از مهمترین صحبت‌های برانکو با خبرگزاری مهر است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: چهار سال پیش زمانی که پرسپولیس در یکی از بدترین شرایط خود قرار داشت و جزو قعرنشینان جدول رده بندی بود، مسئولان باشگاه به سراغ مردی رفتند که با تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا نتایج خوبی کسب کرده بود و این تیم را به جام جهانی ۲۰۰۶ برده بود و در بازی‌های آسیایی هم تیم ملی ایران را قهرمان کرده بود.

شاید در همان روزهای ابتدایی حتی خوشبین ترین هواداران پرسپولیس هم تصور نمی‌کردند مرد کروات بتواند این تیم را به جایگاهی برساند که سه سال پیاپی مدعی قهرمانی باشد، دو قهرمانی کسب کند و به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد. اما برانکو ایوانکوویچ این رؤیا را محقق کرد و حالا چهره دوست داشتنی و محبوب هواداران است.

برانکو و تیمش سال ۹۷ را در شرایطی به پایان رساندند که صدرنشین لیگ هجدهم هستند و یکی از مدعیان قهرمانی در این دوره به شمار می‌روند. مرد محبوب سکوهای سرخ که تیمش را برای دربی روز ۱۰ فروردین آماده می‌کند، با حضور در خبرگزاری مهر به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

بسیار موفق بودیم
برانکو ایوانکوویچ درباره سال دشواری که پرسپولیس با توجه به کمبود بازیکن پشت سر گذاشت تا این تیم با کمترین تعداد بازیکن به قهرمانی در لیگ برتر و نایب قهرمانی در آسیا برسد گفت: سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشتیم. برای ما مربیان همیشه کار سخت است. واقعاً من به جمع بازیکنانم اعتقاد داشتم. از همه چیز مهم‌تر اینکه ما تیم بودیم. چون تیم است که همه کار از آن بر می‌آید. این موضوع خودش یک پدیده است.

بقا یعنی ۳۰۰ درصد توان!
سرمربی پرسپولیس درباره توان بازیکنان خود در طول فصل نیز اظهار داشت: شما وقتی برای بقا می‌جنگید آن وقت ۳۰۰ درصد توان تان را می‌گذارید. جا دارد از بازیکنانم تشکر کنم. ما فقط خیلی کم با قهرمانی در آسیا هم فاصله داشتیم.

تلخ‌ترین روز نایب قهرمانی پرسپولیس است؟
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا با برخی هواداران پرسپولیس که نایب قهرمانی این تیم در آسیا را تلخ‌ترین روز سال می‌دانند موافقید اذعان داشت: من موافق این دیدگاه نیستم. البته حیف شد که باختیم ولی واقعاً همه باید افتخار کنیم بابت دستاوردهایی که کسب کردیم. باید به روش بازی خودمان ببالیم. من نگاه مثبت به آن داریم. بازی فینال نمایش بزرگ فوتبالی بود. شاید بزرگترین بازی در ۳۰ ۴۰ سال اخیر بود.

پرسپولیس ایران را قله فوتبالی دنیا رساند
برانکو تصریح کرد: نه در رده ملی و نه در رده باشگاهی هیچ وقت فوتبال ایران چنین عظمتی ندیده بود. یک تیم ایرانی در فینال بود که نمایش بسیار زیبایی از فوتبال ایران داشت. این بازی معرفی بسیار زیبایی از فوتبال بود. چون قله دنیای فوتبال، امروز در ایران بود.

رئیس فیفا گفت به خودتان ببالید
سرمربی پرسپولیس درباره گفتگوی خود با میهمانان ویژه این بازی گفت: اینفانتینو رئیس فیفا به من گفت باید به خاطر فوتبالی که بازی کردید به خودتان ببالید. همه متأسف بودند که چرا موفق نشدیم. باید به افتخاراتی که کسب کردیم به خودمان ببالیم. باید شاد باشیم که دستاورد بزرگی را برای ایران رقم زدیم.

با انگشتم به کسی اشاره نمی‌کنم
سرمربی پرسپولیس درباره اینکه او معمولاً با برخی تصمیمات خودش را به چالش دعوت می‌کند تا مساله‌هایش را خودش حل کند یادآور شد: من سعی می‌کنم همین موضوع حل مساله را به بازیکن انتقال بدهم. منظورم این است که در هر بازی شما مقداری خوب هستید و بخشی هم خوب نیستید. من مربی ای هستم که با انگشت به یک بازیکن اشاره نمی‌کنم که بگویم مشکل تو بودی. بلکه سعی می‌کنم مشکل را حل کنم. اینکه یک نفر پاس نداد یا شخص دیگری بد بود مشکلی را حل نمی‌کند. مشکل را باید در قالب تیمی حل کنیم.

طارمی دلش نبود بماند من هم گفتم باشد!
سرمربی پرسپولیس در ادامه این موضوع در پاسخ به سوال خبرنگار مهر راجع به دلایل رضایت به مهدی طارمی برای جدایی از پرسپولیس در بدترین برهه زمانی گفت: مهم نیست که من اجازه دادم او برود یا نه. ما به طارمی پیشنهاد تمدید قرارداد دادیم. هیچ کس او را بیرون نکرد. او حرفه‌ای است و زندگی‌اش را از راه فوتبال می‌گذراند. قراردادش در پایان فصل تمام می‌شد. می‌خواست برود. من دیدم او نوشته است می‌خواهم بروم. تجربه و پیام من این بود که اجازه دهم راهش را برود. باشگاه در فاصله سه ماه مانده به اتمام قراردادش تصمیم گرفت او را بفروشد. اگر آن موقع نمی‌فروخت سه ماه بعد می‌رفت و خیری هم از پول فروش او نمی‌دیدیم. وقتی یک بازیکن ذهنش جای دیگر است نمی‌توان از او استفاده کرد. او کتبی نوشت می‌خواهم بروم. پس کسی که نمی‌خواهد بماند را نباید به زور نگه داشت.

طارمی فهمید چه اشتباهی کرد
برانکو در ادامه اظهار داشت: حالا اینکه او خودش بداند اشتباه کرده است بزرگی خودش را می‌رساند. این موضوع چیز عجیبی نیست. این مسائل درباره واکنش بازیکنان طبیعی است. خود شما آنطور که در ۲۰ سالگی فکر می‌کنید در ۲۵ سالگی فکر نمی‌کنید. اینها تجربه است. اما یک مساله بزرگی که مهدی طارمی دارد این است که او پذیرفته است اشتباه کرده است. این یک قدم خیلی مهم و مثبتی است که می‌تواند او بهتر شود.

رفتن مسلمان و منشأ ربطی به سکوها نداشت
وی در خصوص اینکه آیا محسن مسلمان و گادوین منشأ را برای اینکه احتمال داشت با نیمکت نشینی باعث شعارهای هواداران شوند کنار گذاشت تصریح کرد: این بازیکنان کسانی بودند که در زمان خودشان به باشگاه خدمت کردند. هوادار از همه مهم‌تر است. و تمام تلاش ما برای آنهاست. با این حال چیزهایی هست که باید احترام گذاشت. آن هم نیازها و منافع تیم است. مثل بحث محسن مسلمان که در زمان خودش خیلی خدمت کرد و تلاش زیادی داشت اما پرسپولیس دنبال بهتر و بهتر شدن است.

به فرهاد مجیدی گفتم ترجیح من فرد دیگری است
برانکو درباره انتخاب بازیکن تصریح کرد: این اتفاق درباره انتخابم در زمان حضور در تیم‌ملی، راجع به فرهاد مجیدی و آرش برهانی هم بر می‌گردد. آن زمان فهمیدم آرش برهانی به درد من می‌خورد. خودم شخصاً به فرهاد مجیدی که شخصیت خیلی خوب و بزرگی دارد گفتم ترجیح من آرش برهانی است. حالا اینکه اشتباه کردم یا نه مربوط به بحث زمانی در همان دوره است. مجیدی اسطوره فوتبال ایران است و بازیکن خیلی خوبی بود. او لیاقت این را داشت که من مستقیم با او صحبت کنم تا از طریق رسانه‌ها نفهمد. بسیار هم محترمانه پذیرفت. تبریک هم می‌گویم که چنین سطح درکی داشت.

منشأ در پرسپولیس موفق نبود شاید جایی دیگر…
سرمربی سرخپوشان پایتخت در خصوص کنار گذاشتن مسلمان افزود: درباره مسلمان و بشار رسن هم همینطور بود. من باید انتخاب می‌کردم. بازیکنی مثل مسلمان که ۳۰-۲۹ سال دارد باید بازی کند. شانس بازی کردن او در تیم‌های دیگر می‌توانست بیشتر باشد. درباره منشأ هم همینطور. شما یکسری بازیکن دارید که در تیم دیگر عالی هستند اما در سایر تیم‌ها خوب نیستند. برای همین است باشگاه عوض می‌کنند تا بتوانند بفهمند کجا می‌توانند خوب باشند. منشأ دقیقاً همینطور بود. منشأ برای پیکان در طول یک فصل، ۱۶ گل زد. اما وقتی به پرسپولیس آمد در طول ۴۲ بازی تنها پنج گل زد. فکر می‌کردیم بیشتر گل بزند اما موفق نبود. پرسپولیس باید مستمر دنبال بهتر و بهتر بودن باشد. به بازیکنانم هم می گویم باید روز به روز بهتر شوند.

کد N2119266

وبگردی