آفتاب

خوردن قارچ ممکن است خطر نقصان خفیف شناختی را کاهش دهد

خوردن قارچ ممکن است خطر نقصان خفیف شناختی را کاهش دهد

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در سنگاپور نشان می‌دهد که خوردن قارچ بیش از دو بار هفته ممکن است از ایجاد مشکلات حافظه و گفتار در سنین بالای ۶۰ جلوگیری کند.

به گزارش بی‌بی‌سی این بررسی یک ماده آنتی‌اکسیدان منحصربه‌فرد را در قارچ‌ها کشف کرد که ممکن است اثر محافظتی بر مغز داشته باشد.

در این بررسی هر چه افراد قارچ بیشتری خورده بودند، در آزمایش‌ها مربوط به تفکر و پردازش بهتر عمل کردند.

اما پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان نمی‌تواند رابطه مستقیم میان مصرف قارچ و کارکرد مغز را ثابت کند.

یافته‌های این بررسی که در دانشگاه ملی سنگاپور انجام شد، بر اساس آزمایش بر روی ۶۶۳ فرد بزرگ‌سال چینی بالای ۶۰ سال است که سبک زندگی و رژیم غذایی‌شان از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ پیگیری شده بود.

پژوهشگران در طول شش سال بررسی دریافتند که خوردن قارچ احتمال نقصان خفیف شناختی را کاهش می‌دهد، به‌طوری‌که در میان افرادی که دو وعده در هفته قارچ می‌خوردند، ۹ درصد افراد دچار این عارضه شدند، درحالی‌که در افرادی که قارچ نمی‌خوردند، میزان تشخیص این عارضه ۱۹ درصد بود.

«نقصان خفیف شناختی» (MCI) می‌تواند باعث فراموش‌کاری افراد شود و با تأثیر بر حافظه باعث مشکلاتی در گفتار، توجه و یافتن اشیا در مکان‌ها شوم- اما این تغییرات چندان آشکار نیستند.

این عارضه آن‌قدر شدید نیست که افراد مبتلابه آن دچار «زوال عقل» یا «دمانس» تشخیص داده شوند.

این بررسی نشان داد که افرادی که به میزان بالایی قارچ می‌خورند، نتایج بهتری در آزمون‌های مغزی به دست می‌آورند و سرعت پردازش فکری آن‌ها سریع‌تر بود- این امر به‌خصوص در افرادی صادق بود که بیش از دو وعده در هفته یعنی بیش از ۳۰۰ گرم قارچ می‌خورند.

لی فنگ، استادیار دانشگاه ملی سنگاپور، از بخش پزشکی روان‌شناختی این دانشگاه و سرپرست این پژوهش گفت:‌ «رابطه‌ای که ما یافتیم غافلگیرکننده و نویدبخش است.»

او افزود:‌ «به نظر می‌رسد یک ماده منفرد کاملاً شایع موجود در قارچ‌ها این اثر فوق‌العاده را داشته باشد.»

به گفته این پژوهشگران قارچ‌ها یکی از غنی‌ترین منابع ارگوتامین- یک ماده آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی هستند که بدن انسان نمی‌تواند آن را بسازد.

قارچ‌ها همچنین هوای مواد مغذی و مواد معدنی مهم دیگری مانند ویتامین D ، سلنیوم و اسپرمیدین هستند که از سلول‌های عصبی در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند.

البته این پژوهشگران می‌گویند هنوز راه درازی در پیش است تا رابطه مستقیم و سببی میان خوردن قارچ و بهبود کارکرد مغز ثابت شود.

کد N2117418

وبگردی