آفتاب

مشکلات معیشتی معلمان سد راه آموزش

مشکلات معیشتی معلمان سد راه آموزش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه «تربیت» اجبارپذیر نیست، گفت: عنصر اصلی برای تحول آفرینی در آموزش و پرورش، معلم است ولی با مشکل معیشتی مواجه است.

به گزارش آفتاب، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: سهم آموزش به شدت بیشتر از سهم پرورش در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌هاست.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت در ایران یک سابقه چندهزار ساله دارد، ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحول در باورها، مفاهیم و ارزش‌هاست و اگر رخ ندهد، تحول صوری راه به جایی نخواهد برد.

نوید ادهم با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ترجمه واژه «education» است، گفت: وقتی این واژه وارد ایران شد، دوگانه ترجمه و به «آموزش و پرورش» تبدیل شد و ۱۰۰ سال است که با این دوگانه پنداری مشکل داریم؛ سند تحول هم قصد تغییر این نگاه را دارد.

وی به ویژگی‌های تربیت در سند تحول اشاره کرد و افزود: نخست اینکه در سند تحول، تعلیم و تربیت در هم تنیده، دیده شده است همچنین نظام آموزشی فعلی باید به نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل شود؛ دوم اینکه تربیت در سند تحول در ساحت‌های ششگانه مورد تأکید قرار گرفته است و باید بین اینها تعادل و توازن وجود داشته باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت باید آزادانه و آگاهانه رخ دهد و اجبارپذیر نیست، اظهار کرد: دانش‌آموز باید با پای خود به صحنه بیاید و ما باید برای تربیت زمینه‌سازی کرده و موانع را رفع کنیم؛ انتخاب و انتخاب‌گری از سوی دانش‌آموزان از مباحث جدی سند تحول است.

وی با اشاره به مقاومت‌هایی برای تغییر رویکردها گفت: آموزش و پرورش امروز عرضه محور است ولی باید آموزش و پرورش در همه زمینه ها تقاضامحور باشد.

نوید ادهم با اشاره به برنامه ویژه مدرسه (بوم)، افزود: اگر این برنامه بخواهد اجرا شود باید صحنه مدرسه خلوت شود؛ در همین راستا وزیر آموزش و پرورش هم به شدت مخالف بود که استان بخواهد فشار مدرسه‌ای و بخشنامه ای بیاورد؛ به همین دلیل این فشارها ممنوع شده تا مدیر بتواند به برنامه بوم بپردازد.

وی تصریح کرد: معتقدم آموزش و پرورش امروز سندی پیش رو دارد که از منظر کارشناسان، سند مادر برای تحول آفرینی است؛ آموزش و پرورش مشکل دارد و سند یک درمان است. ولی حل آن الزاماتی نیاز دارد که عنصر اصلی آن معلم ماست و باید توانمند باشد ولی با مشکل معیشتی روبروست و ما شرمنده معلم‌ها هستیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: از مجلس قدردانی می‌کنیم که اعتبارات عمرانی سه برابر شده است و تقاضا می‌کنیم همین کار را برای حقوق معلمان انجام دهند.

منبع،فارس
کد N2116712

وبگردی