آفتاب
جلیلی در نماز جمعه تهران:

«تحلیل‌های غلط» بدتر از تحریم‌های فلج‌کننده‌ است

«تحلیل‌های غلط» بدتر از تحریم‌های فلج‌کننده‌ است

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه تحلیل غلط، بدتر از تحریم فلج کننده است، گفت: برخی تحلیل‌های اشتباه را به خورد مردم می‌دهند و می‌گویند اگر فلان کنوانسیون تصویب نشود کشور دچار مشکل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز (جمعه) در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی و در ایام مبارک رجب و در آستانه ولادت مولی الموحدین امیر المومنین (ع) هستیم. امروز همه جهان اذعان دارند ملت ایران با اجابت دعوت خدا و پیامبر (ص) ۴۰ سال پرافتخار را پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه ملت ایران با پیروی از خداوند و اجابت دعوت او، یک حیات جدید را یافته اند، گفت: دشمنان انقلاب شواهد بسیاری را برای پیشرفت‌های ایران مشاهده می‌کنند.

جلیلی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره هزینه‌های هنگفت در عراق و سوریه و نتیجه نگرفتن از این هزینه‌ها اظهار داشت: دشمنان انقلاب ۷ هزار میلیارد دلار برای پیشبرد اهدافشان در منطقه هزینه می‌کنند اما بعد از همه آن لشکرکشی‌ها نتیجه آن می‌شود که رئیس رژیم آمریکا وقتی می‌خواهد به کشور عراق سفر کند باید شبانه برود و برگردد و هیچ دستاوردی نداشته باشد و کسی از او استقبال نکند. آنها می‌بینند که امروز اقتدار ملت ایران چیست و با چه قدرت و اقتداری روابط دو ملت ایران و عراق شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ملت ما با اجابت دعوت خدا و پیامبر (ص)، حرکتی را با اقتدار و صلابت شروع کرده و امروز می‌خواهد گام دوم و ۴۰ سال دوم را آغاز کند.

جلیلی گفت: بسیاری از من می‌پرسند که برای آینده چه باید انجام داد؟ اینکه رهبر معظم انقلاب در یک بیانیه تفصیلی گام دوم انقلاب را تشریح و افق آینده را به ما نشان می‌دهد به دلیل این است که من و شما و همه آحاد ملت باید نقش خود را در گام دوم انقلاب اسلامی بدانیم و قبل از اینکه هر کدام از ما برای دیگری بخواهیم نقش تعریف کنید سوالی مهمی باید از خود بپرسیم که در گام دوم انقلاب، خود ما چه نقشی داریم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در گام دوم انقلاب قرار نیست که به حداقل‌ها اکتفا کنیم. اقتضا و ویژگی انقلاب و تفکر انقلابی این است که به قله‌ها نگاه می‌کند و رهبر معظم انقلاب در همین بیانیه گام دوم، صحبت از جهش و ارتقا به آن جایگاه شایسته انقلاب می‌کنند و می‌فرمایند ما باید به آن قله برسیم. ما کارهای بزرگی را انجام دادیم اما نباید به حداقل‌ها راضی باشیم بلکه باید به پیشرفت‌های بسیار فکر کنیم.

وی افزود: ما باید بدانیم موفقیت‌هایی را که تاکنون داشته ایم به چه دلیل بوده است و انقلاب ما چگونه پیروز شد. انقلاب ما بر این مبنا پیروز شد که مردم خودشان را در آن شریک دانستند و در آن نقش آفریدند. در دفاع مقدس به خاطر اینکه برای مردم بستری فراهم شد و آمدند و نقش آفرینی کردند توانستیم در برابر دنیا بایستیم و آن پیروزی‌های بزرگ شکل گرفت.

جلیلی گفت: یکی از تفاوت‌های اندیشه اسلام با سایر اندیشه‌ها این است که اگر در هر اندیشه‌ای وظایفی برای مسئولان و کارگزاران جامعه مشخص شده است اما در اندیشه اسلام برای مردم نیز نقش‌های ویژه ای تعریف شده است و مردم و دولتمردان باید مشترکا به وظایف خود عمل کنند. اگر در دفاع مقدس آن پیروزی‌ها و موفقیت‌ها بدست آوردیم به آن دلیل بود که آحاد مردم در این حرکت عظیم با مسئولان همراه بودند و آن حماسه‌ها آفریده شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هر کسی دغدغه انقلاب اسلامی دارد در گام دوم انقلاب باید متناسب با وسع خودش اهداف انقلاب را دنبال کند و قدم به قدم ببیند که در مسیر انقلاب چه می‌گذرد و در وسع خودش چه نقشی را می‌تواند داشته باشد. البته دولتمردان نیز باید فرصت همراهی و همکاری مردم با انقلاب را فراهم کنند. آنها باید بدانند که حضور مردم در صحنه برای آنها یک فرصت است.

جلیلی امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه عمومی دانست و گفت: امر به معروف همان چیزی است که امروز در اصل ۸ قانون اساسی ما آمده است و باید فراگیر شود. در هر بخشی از دستگاه قضا، مجلس، دولت و سایر دستگاه‌ها، مردم باید احساس مسئولیت کنند و با تیزبینی و هوشیاری مسائل را رصد کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستگاه قضای ما زمانی اصلاح خواهد شد که مردم و مسئولین در کنار هم برای اقامه عدالت و مبارزه با فساد تلاش کنند. همه دولتمردان و مسئولان باید از همکاری توده‌های مردم استقبال کنند و بستر را برای مشارکت مردم در اصلاح امور فراهم آورند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مردم و نهادهای مردمی برای طی سریع و شکوفای گام دوم انقلاب بسیار اهمیت دارد که یکی از این موارد، نماز جمعه است. نماز جمعه باید قرارگاه و میعادی برای دوستداران انقلاب باشد.

جلیلی گفت: نیروهای انقلابی و مدیران شایسته باید در نماز جمعه‌ها شناسایی و تکریم شوند. همچنان که اگر مسائل و مشکلاتی وجود دارد در نماز جمعه باید مطرح و از مسئولان توضیح خواسته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم باید در نماز جمعه به عنوان یک قرارگاه فرهنگی حرف‌ها و تحلیل‌های تراز انقلاب اسلامی را بشنوند و بدانند مبانی درست چیست و بر اساس آن مبانی مسیر درست انقلاب اسلامی را دنبال کنند. به دلیل همین جایگاه ارزشمند نماز جمعه است که همواره از سوی دشمنان مورد هجمه قرار می‌گیرد. دشمنان از نماز جمعه می‌ترسند و می‌دانند نماز جمعه به مردم نشاط و امید می‌دهد. نماز جمعه مبنای صحیح محاسباتی را به مردم می‌دهد.

وی با اشاره به حادثه تروریستی در نماز جمعه سال ۶۰ گفت: دلیل اینکه دشمنان به نماز جمعه در سال ۶۰ تهاجم کردند به دلیل همین جایگاه نماز جمعه است. مسئله‌ای که شما تا همین امروز هم مشاهده می‌کنید و می‌بینید که دشمنان چگونه به جایگاه نماز جمعه حمله می‌کنند و نمی‌توانند نهاد نماز جمعه را تحمل کنند زیرا آنها جایگاه نماز جمعه را می‌فهمند. نماز جمعه می‌تواند تحلیل صحیح و نقشه راه صحیح را برای یک ملت روشن کند. به همین دلیل دشمنان تلاش می‌کنند تا مبناهای غلطی را به مردم القا کنند.

جلیلی افزود: اینکه شما می‌بینید امروز دشمنان بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای برای فضای فرهنگی ایران راه انداخته اند به دلیل این است که محاسبات مردم و مسئولین را عوض کنند. نماز جمعه می‌تواند تحلیل‌های صحیح را به مردم ارائه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم خود نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد را ایجاد امید می‌دانند زیرا دشمنان تلاش می‌کنند با ایجاد یأس در جامعه تمام موفقیت‌های ۴۰ ساله انقلاب را نادیده بگیرند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم خود می‌فرمایند در گام دوم انقلاب اسلامی نباید دچار تحلیل سراپا و غلط شد. امپراطوری رسانه‌ای که امروز به مقابله ما برخاسته است به دلیل این است که تحلیل سراپا غلط به ما ارائه دهد. نماز جمعه در سراسر کشور می‌تواند تحلیل‌های سراپا غلط را به مردم نشان دهد.

جلیلی تاکید کرد: تحلیل غلط، بدتر از تحریم فلج کننده است چون تمام توان یک ملت را می‌گیرد. زمانی می‌توانیم گام دوم انقلاب را با قدرت ادامه دهیم که دچار تحلیل سراپا غلط نشویم. اینکه ما بتوانیم توصیف صحیح از مشکلات کشور داشته باشیم بسیار مهم است. ما باید یک تحلیل دقیق از مسائل و مشکلات داشته باشیم. امروز بسیاری از مردم ما سئوالشان این است که مشکلات اقتصادی آیا حل می‌شود یا نمی‌شود؟ اگر یک تحلیل درست و یک فهم صحیح از مشکلات کشور داشته باشیم به خوبی می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی تحلیل‌های اشتباه را به خورد مردم می‌دهند و می‌گویند مشکلات اقتصادی به دلیل برخی مسائل سیاسی و یا عدم تصویب فلان کنوانسیون بین المللی است و اگر آن کنوانسیون تصویب نشود کشور دچار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: باید در برخورد با مشکلات یک تحلیل درست، دقیق و جامع داشته باشیم. ما از عزیزان دولت و دیگر عزیزان خواسته ایم که بیان کنند چه میزان از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل مسائل مدیریتی و داخلی و اشکالاتی که در دستگاه‌های اجرایی است و چه میزان از این مشکلات مرتبط با تحریم‌های ثانویه آمریکا و چه میزان از آن مربوط به کنوانسیون‌های بین المللی است.

جلیلی گفت: امروز اکثر کارشناسان و صاحب نظران عرصه اقتصادی معتقدند که نزدیک به ۸۰ درصد از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور به دلیل برخی سوءمدیریت ها، سو تدبیرها و مشکلاتی است که در دستگاه‌های اجرایی و اداری وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما اگر تحلیلمان از مشکلات اقتصادی درست باشد باید بدانیم که بیشتر مشکلات ما به دلیل مسائل داخلی است و حدود ۲۰ درصد از مشکلات به دلیل تحریم‌های ثانویه و یکجانبه آمریکا است و بخش اندکی از آن مربوط به عدم پذیرش کنوانسیون‌های بین المللی است.

وی گفت: اگر توصیف درستی از مشکلات نداشته باشید در انتخاب راه حل نیز دچار اشتباه خواهیم شد. امروز اکثر صاحب نظران و فعالان اقتصادی معتقدند ۸۰ درصد از مشکلات ما به دلیل مسائل داخلی است. اگر مشکلات اداری، مسائل گمرکی، مالیاتی و مسائل بیمه حل شود بسیاری از مشکلات بخش اقتصاد به کشور حل می‌شود که این امر را می‌توان با مشارکت مردم به خوبی انجام داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: برای حل مسئله تحریم‌ها سه نوع راه حل ارائه می‌شود. یکی آنکه ببینیم طرف مقابل از ما چه می‌خواهد و در گفتگو با آنها این مشکلات را حل کنیم. برخی می‌گویند باید بهانه را از دشمنان بگیریم. دوستانی که این نگاه را دارند می‌گویند نباید بهانه بیشتری را به دشمنان داد. سوال ما از آنها این است آیا بهانه ندادن می‌تواند مشکلات ما را حل کند؟

وی با اشاره به عدم پایبندی آمریکا به برجام افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۴ بار اعلام کرده است که ایران تمام تعهدات خودش را در برجام انجام داده است. نتیجه آن چه شد؟ نتیجه آن شد که آمریکا کلاً از برجام خارج شد و اروپایی که ادعا و طرفداری از حقوق بین الملل را داشت با گذشت بیش از ۱۰ ماه هنوز که هنوز است نتوانسته اقدام عملی در اجرای برجام بکند و حتی در موضع سیاسی حاضر نمی‌شود بگوید که رفتار آمریکا نقض برجام است و ما رفتار آمریکا را محکوم می‌کنیم. حداکثر کاری که آنها کردند ابراز تأسف از رفتار آمریکا است.

جلیلی گفت: آیا با افرادی که به عهد خود پایبند نیستند، می‌توان امیدی به همکاری با مذاکره برای حل مشکلات داشت؟ آنچه که می‌تواند حرکت ما را پرشتاب کند و تحلیل درستی برای حل مشکلات است، این است که ما معطل رفتار چند قدرت استکباری نباشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عهدشکنی‌های اتحادیه اروپا در قبال انقلاب اسلامی اظهار داشت: اروپایی‌ها اولین گروهی بودند که تحریم‌ها را در حوزه دفاعی بر کشور ما تحمیل کردند اما ما توانستیم با اتکا به توان داخلی یک قدرت بازدارندگی درست به دست بیاوریم. اروپایی‌ها کسانی هستند که در اوج جنگ حتی فروش سیم خاردار به ما را هم تحریم کردند اما امروز با اتکا به توان داخلی به جایگاهی رسیده ایم که آنها موضوع گفتگویشان با ایران را می‌خواهند برد موشک‌ها قرار دهند.

جلیلی گفت: آنها همه تحریم‌های خود را بکار گرفته اند تا ایران هسته‌ای نشود اما نتیجه به کجا رسید؟ نتیجه آن شد که آنها ۱۸ روز کار خود را رها کرده و برای مذاکره با ایران و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای با ایران به مذاکره نشسته اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر ما فکر کنیم به امید کسان دیگری می‌توان از مشکلات فعلی کشور عبور کرد تحلیل اشتباهی است. ملت ما در اوج تحریم‌ها نشان داد که توانمندی‌های زیادی دارد و توانست بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی را به مدیریت یک جوان ۳۶ ساله راه اندازی کند و کشور را در تولید بنزین خودکفا کرد. این حرکت نشان می‌دهد که مسیر انقلاب می‌تواند با قدرت ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای محدود کردن صادرات نفت ایران اظهار داشت: تلاش دشمنان این است که مانع فروش نفت ایران شوند. نفت و گاز مزیت کشور ما است. اگر ما چند پالایشگاه مانند ستاره خلیج فارس داشته باشیم نه تنها احتیاج به فروش نفت نداریم بلکه می‌توانیم هزاران اشتغال ایجاد کنیم و فرآورده‌های نفتی را افزایش دهیم و آن زمان تنگه هرمز را نه با اتکا به توان نظامی بلکه با تبدیل شدن به یک قطب صنعتی و با خرید نفت و تبدیل آن در پالایشگاه نفتی خودمان به فرآورده‌های نفتی، تمام نفت منطقه را خریداری کنیم و صادرات نفت از تنگه هرمز را قطع کنیم.

جلیلی گفت: خداوند فرصت‌ها و مزیت‌های بسیاری را به کشورمان داده که استفاده از هرکدام از این فرصت‌ها می‌تواند موجب توسعه کشور شود. ما امروز قطاری از فرصت‌ها داریم که هر واگن آن می‌تواند برای ما پیشران باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران اظهار داشت: یکی از مزیت‌هایی که کشور ما دارد و با استفاده از آن می‌توان تحریم‌ها را بی اثر کرد گسترش همکاری با ۱۵ کشور همسایه و استفاده از دریای شمال و جنوب کشور است.

وی گفت: در زمانی که تحریم‌ها وجود نداشت تمام مبادلات ما با اروپا معادل معاملات ما با افغانستان بود. ما باید از فرصت‌های موجود در کشور به خوبی استفاده کنیم و بدانیم که مشکل کشور چیست؟

جلیلی افزود: برخی بر اساس تحلیل‌هایشان بیان می‌کردند که ما به دلیل تحریم‌ها روزی ۱۷۰ میلیون دلار ضرر می‌کنیم اما خود آنها بیان می‌کنند که ۸۰ درصد مشکلات کشور به دلیل برخی از ضعف‌های مدیریتی و سوءتدبیرها است. باید جلوی این اشتباهات را گرفت و با تدبیر برای آن چاره اندیشی کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی بتوانیم فرصت‌های ارزشمندی که در اختیار کشورمان هست را به خوبی استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تصریح کرد: با استفاده از نیروی جوان و انقلابی و متخصصی که در اختیار داریم می‌توانیم گام دوم انقلاب را پرشتاب‌تر و با پویایی شایسته طی کنیم. پیام سوره جمعه و قرآن برای ما همین است.

کد N2116488

وبگردی