آفتاب
محمد رضا عارف:

امیدواریم دادگاه فعالان زیست محیطی را تبرئه کند

امیدواریم دادگاه فعالان زیست محیطی را تبرئه کند

تهران- ایرنا- محمد رضا عارف گفت : با پیگیری فراکسیون امید پرونده فعالان محیط زیستی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارسال شد و امیدواریم مسئله در دادگاه حل شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، رئیس فراکسیون امید عصر سه شنبه در سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با فعالان نشریات دانشجویی کشور در پاسخ به پرسش های دانشجویان در مورد پرونده بازداشتی های فعالان محیط زیستی گفت: دبیرخانه شورای عالیا منیت ملی گزارش خود را به دادگاه ارائه کرده است.
وی ادامه داد: امیدواریم در دادگاه مشکل آنها حل شود و دادگاه حکم آزادی فعالان محیط زیستی را صادر کند.
عارف در مورد پیگیری هایی که در این پرونده انجام داده است، اظهار کرد: دو جلسه با خانواده بازداشتی ها زیست محیطی برگزار کردیم . نشست اول در مجلس بود که برخی خانواده ها موفق به شرکت نشدند. بنابراین جلسه دوم را در دفترم برگزار کردیم و صحبت های آنها را را شنیدم. همچنین جلسه ای در این باره با نهادهای امنیتی گذاشتیم که هر کدام استدلال های خود را ارائه کردند و گزارش های آنها به دادگاه ارائه شده است.

**راهبرد ما پیشبرد امور با آرامش است
رئیس فراکسیون امید در این نشست در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که از محافظه کاری فراکسیون امید انتقاد کرد، پاسخ داد: برای فعالیت سیاسی باید شرایط کشور را در نظر بگیریم. شرایط دهه 90 با دهه 80 متفاوت است .
وی ادامه داد: در این شرایط محدودیت هایی است که باعث شده ما با راهبرد آرامش امور را دنبال کنیم. همانطور که می دانید شعار ما امید و تدبیر بود و از اصول خود کوتاه نیامده ایم و محافظه کار هم نیستیم بلکه با تدبیر کارها را جلو می بریم.

** ظرف دو ماه آینده موضع خودمان را در قبال دولت مشخص می کنیم
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید چرا اصلاحات مرز خود را با دولت مشخص نکرده است، گفت: جریان اصلاحات در سال 92 به روحانی رسید و در سال 96 هم پشت روحانی ایستاد و در حال حاضر موضوع مهمی است که در آینده اصلاحات و فراکسیون امید در قبال دولت چه موضعی دارد.
عارف ادامه داد: جلساتی با تشکل های دانشجویی اصلاح طلب برای موضع گیری نسبت به دولت و انتخاب آینده گذاشته شده است و ظرف 2 ماه آینده موضع ما نسبت به دولت مشخص می شود.

**هیچ وقت رفع حصر را تعهد نکرده ایم
عارف در پاسخ به نقد دانشجویان اصلاح طلب مبنی بر اینکه لیست امید وعده رفع حصر داد، اما تا به امروز حصر باقی است، هم گفت : ما هیچ وقت رفع حصر را تعهد نکرده ایم بلکه گفته ایم که پیگیری می کنیم و در حال حاضر هم با پیگیری های ما محدودیت محصوران نسبت به قبل خیلی کمتر شده است.
وی با اشاره به کاهش محدودیت ها افزود: در حال حاضر آقای کروبی می تواند به حیاط منزل خود برود و روزنامه در اختیار او قرار گرفته و جلساتی می تواند برگزار کند؛ در واقع محدودیت ها کاهش یافته است.

** حداکثر روی رای 110 نماینده می توانیم حساب کنیم
یکی دیگر از نقدهای مهم به عارف در این نشست کارکرد نامطلوب فراکسیون امید در مجلس بود؛ نقدهایی که در سوالات مختلف دانشجویان اصلاح طلب تکرار شد.
عارف در پاسخ به این نقدها گفت: فراکسیون امید فراکسیون اکثریت در مجلس نیست و ما در این فراکسیون می توانیم روی رای بخشی از نمایندگان حساب کنیم که حداکثر 110 نماینده است.
وی ادامه داد: شما بحث وزیر علوم را مطرح می کنید اما به جوانب قضیه دقت نمی کنید. در زمینه وزیری منصور غلامی در جلسه ای که با تشکل های دانشجویی داشتیم این جریانات مخالفت خودشان را اعلام کردند، اما در مقابل تعدادی از اساتید که شما هم می شناسید همچون رضا فرجی دانا، هادی خانیکی، غلامرضا ظریفیان و جعفر توفیقی هم اصرار به حمایت از غلامی داشتند. وقتی فراکسیون امید در این دو راهی قرار گرفت تصمیم گرفتیم موضع فراکسیونی نداشته باشیم و آتش به اختیار عمل کنیم. چون دو جریان تاثیرگذار دانشجویی و اساتید برای ما مهم بودند و نمی خواستیم مقابل هیچ کدام قرار بگیریم.

**مشکلات دانشجویان ستاره دار را پیگیری کرده ایم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سوال دانشجویی که معتقد بود در دولتی که شعار آزادی بیان می داد، انتظار داشتیم مشکل دانشجویان ستاره دار تمام شود، هم اظهار کرد: با پیگیری که انجام دادیم تعداد دانشجویان ستاره دار خیلی کم شده است و تنها به صورت موردی شاید مواردی باشد که برخی از آن ها هم مشکل داشتند که نمی توان در اینجا طرح کرد، اما توصیه همیشگی ما به نهادهای تاثیرگذار در این زمینه برخورد همراه با ملایمت با دانشجویان است.
وی در مورد لایحه دولت در مورد دانشجویان ستاره دار هم بیان کرد: این لایحه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ایرادات قانون اساسی مواجه شد که ما همراهی کردیم تا معاونت حقوقی رئیس جمهوری ایرادات را رفع کند، اما ایرادات رفع نشد. هر چند معتقد هستم در بحث لایحه ستاره دار کردن دانشجویان شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر می تواند اثرگذار باشد و به دولت هم توصیه کرده ام که این بحث را در شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن را رئیس جمهوری بر عهده دارد، طرح کند.
عارف با بیان اینکه هیچ رئیس دانشگاهی حق ایجاد ممانعت در انجام فعالیت های یک تشکل قانونی را ندارد، افزود: ما با عنوان نماینده مجلس در قبال این محدودیت ها تنها می توانیم از وزیر علوم سوال کنیم و کار دیگری از دست ما نمی آید؛ با این وجود در این راستا هم دیدیم که وزیر علوم به خاطر سوال یکی از نمایندگان کارت زرد گرفت. البته دانشجویان موارد نقض قانون را در دانشگاه ها به کمیته دانشجویی فراکسیون امید که مسئولیت آن با خانم فاطمه سعیدی است، ارجاع دهند تا پیگیری شود.

** اختیارات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس محدود است
عارف در پاسخ به نقدها از اقدامات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم گفت: کمیسیون های 12 گانه مجلس هر کدام در حیطه تخصصی خود اختیارات و وظایفی دارند که این امر در رابطه با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رعایت نمی شود؛ چرا که در کنار این کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که در حوزه آموزش عالی به سیاست گذاری می پردازد. بنابراین اختیارات کمیسیون محدود است و از طرف دیگر گرایش سیاسی اعضای آن هم معلوم است. با توجه به این شرایط ما هم سعی کردیم امور را بیشتر از طریق فراکسیون امید پیگیری کنیم.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: همواره اعلام کرده ام که اعتقادی به دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه در امور دانشگاه ندارم. روسای دانشگاه نباید چنین اجازه ای دهند. در داخل دانشگاه هم همه نهادهای داخل دانشگاه از جمله حراست زیر نظر رئیس دانشگاه است و نباید رئیس دانشگاه اجازه اقدامات غیر قانونی به نهادهای داخل دانشگاه بدهد و نهادهای بیرونی هم که طبق قانون باید عمل کنند.

** دلیل صادرنشدن مجوز تادا
عارف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد صادر نشدن مجوز اتحادیه تشکل های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) گفت: بعد از انتخابات 96 هیات نظارت مرکزی نظارت بر نشریات دانشجویی اعلام کرد مجوز این اتحادیه صادر شده، اما بعد از جابجایی در وزارت علوم و آمدن غلامی این امر مسکوت ماند و ما در حال پیگیری هستیم.
سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فعالان نشریات دانشجویی در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.
**9487**1601**
کد N2114240

وبگردی